PDA

Vis full versjon : Ang. dette med fødsel...

LineM
23-02-2003, 15:51
Her i Norge er vi nøye med hvilken lege vi bruker, hvilken tannlege vi går til, hvilken frisør vi bruker og også i hvilken butikk vi handler. Men, når det kommer til det fødsel, som for mange er det viktigste i livet, og kanskje det vanskligste, så tar vi ikke samme hensyn til oss selv kan det virke som.

For, under en fødsel kan det jo være at det blir bytte av lege og jordmor når ting skjer, fordi de som var der når du kom inn går av vakt og nye avløser dem...

I gamle dager var det jo vanlig at man hadde en og samme jodmor gjennom svangerskapet og gjennom fødselen. Slik er det enkelte steder i USA også. Hvorfor i alle dager er det ikke sånn her ?

Vi er jo mange av oss veldig nøye med hvem vi slipper løs i håret vårt, hvorfor ikke da med hvem som skal ta imot ungen vår ?

Tenker man ikke på det, eller er man blitt for "pådyttet" av samfunnet, slik at man bare godtar å bli overlatt til "hvem som helst" ?

karo
23-02-2003, 15:57
men det handler jo også om jordmødrenes arbeidvilkår. Jeg ville ikke unnet noen jordmor å måtte være på vakt hele den tiden det tok for meg å føde datteren min. Det betyr mye for meg at jeg fungerer sammen med JM, men et vaktskifte er ikke avgjørende, syns jeg, for om barnet blir tatt vel i mot, og jeg føler meg i trygge hender.

mamsen27
23-02-2003, 16:15
Jeg hadde en fast jordmor i England som kom hjem til meg og sjekket meg igjennom hele svangerskapet.Hun var utrolig koselig og grei.
Hun var også i sammen med meg de 8 første timene under fødselen.Fødselen varte vel i 10-11timer.
Hun og to andre var det som fulgte meg opp.
Jeg skulle jo ha hjemmefødsel og derfor var de hjemme hos meg.
Da jeg fødte Emily kom både jordmor og lege hjem til meg å sjekket henne etter fødselen.(jeg endte opp med å føde på sykehus).
Alt var utrolig greit og ikke minst var det spennende å planlegge hjemmefødsel.Hadde to sånne flasker(husker ikke hva det heter)med lystgass i skapet og alt.
Leide et apperat som skulle festes på ryggen for å hjelpe mot smertene der.
Men jeg må understreke at den jordmoren som til slutt skulle ta i mot Emily var en "drittsekk".Hun var yngre enn meg og var drittsur hele tiden.Hun nærmest truet meg med at hvis jeg IKKE tok beinå over de bøylene på siden av sengen,kom hun til å hente tangen å ta ut ungen.HELT SANT!Jeg ville ikke det for jeg trengte det ikke under Carolines fødsel.Jeg fikk velge selv da.
Da Emily kom ut tok det laang tid før jeg fikk holde henne.Og jeg kunne ikke gå pga. epidural.
Jeg var helt fortvilt altså.Hun var grøsselig ekkel dame.Ikke tok hun ned beina mine etterpå,og alle kom jo inn og ut hele tiden.Jeg spurte om og om igjen om hun kunne ta ned beina for de var jo ferdige.Niks.
Huff,jeg kan love deg at denne gang vil jeg skrike så høyt at de vil høre meg godt.
Man skulle hatt en fast en som man ble ordentlig kjent med.Det var jo det jeg trodde at hun som fulgte meg opp ville være der.Men hun sluttet på jobb da.

:findag:

Tidligere bruker
25-02-2003, 17:11
I norge er vel de fleste jordmødre rimelig OK..

Jeg bryddde meg iallefall ikke mye om vaktskiftet, men hadde nok blitt irritert hvis jeg måtte bytte på 8 cm, og få en helt ny en...

Har hørt mange venninder der den opprinnelige jordmoren ble igjen på overtid en time eller to for å følge "sin" pasient ferdig. Dette kommer nok mye ann på den enkelte jordmor om hun gidder...

Ellers kan det være lurt å si jatakk til å ha en jordmorstudent tilstede. De er ofte super-engasjerte (ikke lei enda..), og så er de ivrige og blir gjerne igjen både 4 og 5 timer...

Men jeg skjønner poenget ditt. Har egentlig ikke tenkt over det før..:uff:

dagmar
25-02-2003, 17:42
Det er vel ikke så lett å bestille time for fødsel, og leger/jormødre kan da ikke jobbe døgnet rundt. Når det gjelder valg av sykehus så har vi jo valgmuligheter i dag (hvis det ikke er overfylt).

glad
09-03-2003, 22:26
Jeg hadde jordmorstudent under min andre fødsel.
Hun var kjempekoselig! På min alder tenker jeg.
Men da pressriene nærma seg, da jeg hadde 10 cm åpning kom det ei eldre jordmor inn som hadde god erfaring og hjalp studenten.
I tillegg til disse to kom en sykepleierstudent inn (med min tillatelse selvfølgelig) rett før jeg fødte.
Jeg var sånn i ørska at jeg bare sa ja til alt de spurte meg om.:p

Filifjonk
04-04-2003, 15:47
Ikke alle jordmødrene i norge er ok. Det er å spille litt rullett når en skal inn å føde for en kan ikke velge hvilken jordmor en vil ha. Jeg fikk sist gang jeg fødte, ei jordmor fra sistesorteringen. Ei kald heks som ikke viste verken medfølelse eller omtanke. Alt gikk galt under den fødselen fordi jeg følte jeg mistet all kontroll. Så nå går jeg med fødselsangst pga den episoden. Men jeg skal skrive fødselsbrev som skal legges ved journalen min.Der skal jeg komme med alle ønskene mine for fødselen og hvordan jeg vil ha det mht bedøvelse, snitt o.l. Jeg kommer til å beskrive alt i detalj sånn at det ikke skal være noe tvil om hvordan jeg VIL ha det.