PDA

Vis full versjon : 8. mnd, vondt øverst i magen

vjensen
23-02-2003, 16:19
... eller mellom ribbein og øverste kant av livmoren. Ikke kjempevondt, men sårt og ømt.
Lite sparkeaktivitet i den delen av magen, så det kan ikke være det.
Noen som har prøvd denne typen vondt?
Er det bare at magen og ribbeina endelig har kræsja, eller?

Happy
23-02-2003, 21:48
Jeg husker at jeg var øm og hadde vondt øverst i magen, selv der babyen ikke sparka. Men jeg kan jo ikke si at det er samme vondten som du har. Dersom du synes det blir for ille, eller det blir værre, så synes jeg du skal kontakte legen/jordmora du går til for en sjekk.

Maz
23-02-2003, 22:14
DU skal så absolutt kontakte lege eller jordmor. Ikke noe å vente med.

Er blodtrykket ditt høyt og du har ødemer så er det spesielt viktig. Vil ikke skremme deg og vanligvis så er ikke slike smerter farlige men en sjelden gang kan det kreve oppfølging. Bedre å bli sjekket ut en gang for mye enn en gang for lite.

Smertene kan stemme fra leveren og du bør be spesielt om fulle blodprøver. Desverre kan ikke alle leger og jordmødre nok om dette. Be om en full preeklampsistatus så er du iallefall sikker på at det ikke er noe på gang. (Leverensymer og trombocytter er blandt det de bør teste)

Sansynligheten for at det er noe skummelt er minimal, men ikke ta noen sjanser. (Sansynligheten er høyere om du har kraftige ødemer og høyt blodtrykk)

Krysser fingrene for deg og forventer rapport etter legebesøk.

vjensen
26-02-2003, 10:23
Oida. La inn samme spørsmål på en annen side der mange var ømme i dette området, derfor har jeg ikke tenkt noe mer på det, og ikke kommet meg til lege. Har svært lite ødem, vet ikke hvordan det er med blodtrykket nå, det var lavt sist (mandag forrige uke), men disse tingene kan kanskje komme fort?

Synes det er så innmari mye kontroller som det er, så hadde håpet å vente med dette til neste jordmorkontroll, tirsdag i neste uke (= nesten en uke til), men det er kanskje for lenge hvis det kan være noe skummelt?

Er ikke veldig vondt altså, mer ømt, sitter ganske på yttersiden, som om det er i ribbena/huden under ribbena og rundt der.

Nå ble jeg veldig usikker, føler ikke på meg at det er noe skummelt, det er jo så mange som har slik vondt, men samtidig vil jeg jo ikke utsette småtten for fare.
Vet at jeg må bestemme dette selv, men akkurat nå ble jeg veldig ubesluttsom. Er ikke vanligvis typen som løper raskt til legen, men kanskje jeg burde vært det nå?

Maz
26-02-2003, 14:28
Sitter det i selve ribbeina eller rett under huden er det sikkert helt ufarlig. Dersom blodtrykket ditt er lavt og du er ødemfri er risikoen for noe skummel minimal.