Vis full versjon : Folsyre!
Tidl. bruker
13-07-2007, 22:01
Er det mange her inne som har planer om å ta folsyre gjennom hele svangerskapet? Eller slutter mange ca etter 1. trimester? Er litt usikker på hva jeg skal gjøre...legen mente det ikke er noe vits i mer enn første trimester, men jeg har hørt så mye forskjellig om det, så nå er jeg usikker....
Sakset fra folat.org (http://folat.org/side_5.html):
Gravide og ammende kvinner anbefales i følge de norske næringsstoff-anbefalingene et folatinntak på 400 mikrogram per dag gjennom hele svangerskapet og i ammeperioden. Det er imidlertid realistisk å forvente at en stor andel gravide og ammende bare får om lag 200 mikrogram folat per dag via kosten. Derfor vil det for mange være behov for et folattilskudd også resten av svangerskapet og i ammeperioden. Et alternativ er da å ta et tilskudd på 200 mikrogram folat per dag i de 6 siste månedene av svangerskapet og i ammeperioden.
Jeg tar folattilskudd gjennom hele svangerskapet og ammeperioden. :nikker:
LynxLynx
13-07-2007, 22:14
Sjekk denne tråden her (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=167379url)
Hvis hensikten med å spise folsyre ene og alene er å forebygge nevralrørsdefekter hos fosteret du har i magen nå, har antagelig legen rett i at det ikke er noen vits å fortsette å ta det etter 1. trimester. Nå har det seg imidlertid sånn at kroppen vår tappes for folsyre gjennom hele svangerskapet og ammeperioden. Etter sist svangerskap og ammeperiode, da jeg sluttet å spise folsyre etter 1. trimester, fikk jeg påvist folsyremangel. Dermed hadde det jo vært svært uheldig om jeg hadde blitt gravid på nytt før denne mangelen var rettet opp. Dessuten er det jo uansett ikke bra å ha for lite for min kropp heller, så denne gangen tar jeg fortsatt tilskudd, og kommer nok til å fortsette med det til jeg er ferdig med å amme.
Tidl. bruker
13-07-2007, 22:28
Det er 200 mikrogram folsyre i vanlige multivitaminer, så da bør nok det holde...eller?! Jeg fant svaret: Jo, det bør holde i siste del, da jeg tross alt får folsyre igjennom kosten også. Tusen takk for linkene der det stod veldig nyttig informasjon om folsyre! :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.