Vis full versjon : Fødselspenger og sykepenger
Hei alle sammen :vink:
Er det noen som kan svare meg på dette?
Jeg jobber som kontorassistent nå. Men vikariatet går ut 1 mai. Det er enda usikkert om jeg får fortsette, da det skal lyses ut en ny stilling. Jeg blir stilt på lik linje med alle andre søkere.
Men hvordan blir det hvis jeg blir sykemeldt før vikariatet går ut, og er fortsatt sykemeldt etter 1 mai?
Vil jeg fortsatt motta sykepenger på grunnlag av lønna jeg hadde som ansatt?
Blir sykepenger regnet som grunnlag når man skal beregne fødselspenger? Hvis jeg går sykemeldt til jeg skal føde, vil jeg vel motta samme beløp (eller 80 % av det) som jeg får som sykemeldt?
Håper noen kan hjelpe meg med dette, da jeg vurderer sterkt å sykemelde meg. Bedre enn å gå på arbeidsledighetstrygd.
Klem fra Moci!
vriomsmurf
24-02-2003, 17:04
Du kan ringe arbeidstilsynet anonymt ang. dette. De har jurister som sitter på alle regler ang. vikariat og alt mulig annet. Forbered en liten stikkordsliste du vil spørre om så er det enklere.
;)
Arbeidstilsynet var litt i overkant synes jeg :)
Men prøv trygdekontoret, det kan helt sikkert svare det på dette. Men jeg vil tro det er som du beskriver.
Så flott hvis man kan ringe arbeidstilsynet da!!
Jeg ringte nemlig trygdekontoret og snakket med en ikke veldig velvillig saksbehandler. jeg hadde tenkt til å forhøre meg generelt men fikk bryskt spm om fødselsdato med en gang jeg ringte. Jeg ble så perpleks at jeg svarte og så sa jeg at jeg ringte på vegne av en venninne.
Saksbandleren svarte bare på spørsmål da jeg spurte henne om det var riktigere av meg å ringe rikstrygdeverket.
Jeg ville så gjerne spørre anonymt fordi jeg var redd for å bli misforstått dit hen at jeg spekulerer når jeg er bekymret for å bli for dårlig i ryggen til å gå på jobb. Det igjen vil føre til at jeg ikke får noe nytt vikariat.
Servicen er nok litt forskjellig og det er ikke alle saksbehanslere som er klar over veiledningsplikten de har i henhold til forvaltnigsloven.
Har du ringt arbeidstilsynet selv og snakket med jurister der?
Ikke gjør dette så vanskelig da! :)
Sykepengerettigheter har man dersom man har jobbet 14 dager sammenhengende i folketrygden. Så selv om man ikke har jobb mer, så har man uansett rett til sykepenger i 52 uker sammenhengende.
Sykepengegrunnlaget er det du tjente siste måneden før du ble syk. Du mottar sykepenger til tre uker før termin hvor du mottar fødselspenger! :)
Sorry hvis det ble litt unødig langt men det er desverre tilfeller der hovedregelen ikke nødvendigvis gjelder...........
Ja ...hvis man er i jobb så er spørsmålet klart dersom man har jobbet 14 dager.
Spørsmålet er ikke like greit dersom man blir syk etter at arbeidsforholdet opphører.
Heller ikke dersom arbeidsforholdet opphører mens man er sykmeldt skjønt i de aller fleste tilfeller vil man likevel ha krav på sykepenger. Kun i ekstreme tilfeller der man feks har jobbet i kort tid i et kort vikariat (feks sommerjobb mens man er student) så kan det tenkes at man ikke vil ha krav på sykepenger i ett år. Skal man tro damen på trygdekontoret.
Det er altså helt vesentlig å sykmeldes før ens vikariat går ut og ikke etter.
jaja
ha en fin kveld!!!!
forundret
24-03-2003, 04:38
Det er jo tilfeller hvor man kan få sykepenger selvom man har sluttet i jobb, bla om man var så syk at man ikke visste sitt beste, og derfor ikke fikk sykemeld, eller kom seg til legen. Dette gjelder jo ikke her, men greit å ha i bakhodet...Vanskelig sak å få igjennom, så anbefaler det ikke, men det gikk med min søster. Og saken var reel den.
Diskusjon ang. sykepenger/ dagpenger for vikarer (http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=669)
Ann Christin
04-04-2003, 12:45
Er ikke 100% sikker på reglene, men dersom der et et vikariat som går ut, er du å regne som arbeidsledig etter denne datoen. Og sykepenger blir regna etter hva du ville fått i arb.ledighetstrygd (ca 60 % av lønna). Dette skjedde nemlig mannen min, han jobbet i et vikariat som gikk ut, og var sykemeldt siste mnd i jobben (pga ryggen). Da fikk han selvsagt 100% lønn, etter datoen for da vikariatet gikk ut fikk han bare 60%... Vi kranglet fælt med trygdekontoret, men de sto på sitt. Dette er reglene, LOVEN!! Ellers ville jo "alle" sykemelde seg like før vikariatet går ut!!
Urettferdig for de som er ærlige!!!!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.