Vis full versjon : Fødselspenger og sykepenger
Hei alle sammen :vink:
Er det noen som kan svare meg på dette?
Jeg jobber som kontorassistent nå. Men vikariatet går ut 1 mai. Det er enda usikkert om jeg får fortsette, da det skal lyses ut en ny stilling. Jeg blir stilt på lik linje med alle andre søkere.
Men hvordan blir det hvis jeg blir sykemeldt før vikariatet går ut, og er fortsatt sykemeldt etter 1 mai?
Vil jeg fortsatt motta sykepenger på grunnlag av lønna jeg hadde som ansatt?
Blir sykepenger regnet som grunnlag når man skal beregne fødselspenger? Hvis jeg går sykemeldt til jeg skal føde, vil jeg vel motta samme beløp (eller 80 % av det) som jeg får som sykemeldt?
Håper noen kan hjelpe meg med dette, da jeg vurderer sterkt å sykemelde meg. Bedre enn å gå på arbeidsledighetstrygd.
Klem fra Moci!
vriomsmurf
24-02-2003, 17:04
Du kan ringe arbeidstilsynet anonymt ang. dette. De har jurister som sitter på alle regler ang. vikariat og alt mulig annet. Forbered en liten stikkordsliste du vil spørre om så er det enklere.
;)
Arbeidstilsynet var litt i overkant synes jeg :)
Men prøv trygdekontoret, det kan helt sikkert svare det på dette. Men jeg vil tro det er som du beskriver.
Så flott hvis man kan ringe arbeidstilsynet da!!
Jeg ringte nemlig trygdekontoret og snakket med en ikke veldig velvillig saksbehandler. jeg hadde tenkt til å forhøre meg generelt men fikk bryskt spm om fødselsdato med en gang jeg ringte. Jeg ble så perpleks at jeg svarte og så sa jeg at jeg ringte på vegne av en venninne.
Saksbandleren svarte bare på spørsmål da jeg spurte henne om det var riktigere av meg å ringe rikstrygdeverket.
Jeg ville så gjerne spørre anonymt fordi jeg var redd for å bli misforstått dit hen at jeg spekulerer når jeg er bekymret for å bli for dårlig i ryggen til å gå på jobb. Det igjen vil føre til at jeg ikke får noe nytt vikariat.