PDA

Vis full versjon : Sykepenger når vikariat går ut...

Mocihk
24-02-2003, 15:25
Bare lurer på noe,jeg.

Jeg jobber som vikar. Vikariatet går ut 1 mai. Hun jeg vikarierer for kommer ikke tilbake, men det blir utlyst en ny stilling istedet for min. Det blir samme arb.oppgaver med noe mer i tillegg (som jeg ikke kan). Jeg blir stilt på lik linje med alle andre søkere. Så saken er jo den at jeg vet jo ikke om jeg har noen jobb etter 1 mai. Så jeg vurderte sterkt at jeg skulle sykemelde meg før vikariatet går ut.
Men hvordan blir det med sykepenger? Etter 1 mai, vil sykepenge grunnlaget fortsatt være det jeg hadde i lønn?
Og vil dette grunnlaget bli brukt når det skal beregnes fødselspenger?

Håper noen kan svare meg på dette,da jeg sannsynligvis kommer til å sykemelde meg. Bedre det enn å gå på arbeidsledighetstrygd.

Klem fra Moci :)

charlie
24-02-2003, 20:38
...etter 1. mai har du ikke jobb ,slik at det er ikke jobben du er sykemeldt fra, men ev. status som arb.ledig. vikariatet går ut selv om du blir sykemeldt - det spiller ingen rolle om du er syk eller frisk.

så kommer det an på hvilken tariffavtale/annen avtale som gjelder på arbeidsplassen din - for på endel arbeidsplasser er det avtalt at arbeidsgiver betaler ut full lønn under sykdom, mens hvis man får sykepenger gjennom folketrygden er det et "tak" på hvor mye man får (dvs. arbeidsgiver får refusjon fra folketrygden, og betaler det resterende selv).

vet ikke hvordan sykepenger regnes ifht. arb.ledighetstrygd, men det går jo an å sjekke, kanskje noen andre her vet? ville tro du ikke fikk mer enn om du var arbeidsledig?

flyfly
03-03-2003, 12:19
Hei Mohichk!