PDA

Vis full versjon : Sykepenger når vikariat går ut...

Mocihk
24-02-2003, 15:25
Bare lurer på noe,jeg.

Jeg jobber som vikar. Vikariatet går ut 1 mai. Hun jeg vikarierer for kommer ikke tilbake, men det blir utlyst en ny stilling istedet for min. Det blir samme arb.oppgaver med noe mer i tillegg (som jeg ikke kan). Jeg blir stilt på lik linje med alle andre søkere. Så saken er jo den at jeg vet jo ikke om jeg har noen jobb etter 1 mai. Så jeg vurderte sterkt at jeg skulle sykemelde meg før vikariatet går ut.
Men hvordan blir det med sykepenger? Etter 1 mai, vil sykepenge grunnlaget fortsatt være det jeg hadde i lønn?
Og vil dette grunnlaget bli brukt når det skal beregnes fødselspenger?

Håper noen kan svare meg på dette,da jeg sannsynligvis kommer til å sykemelde meg. Bedre det enn å gå på arbeidsledighetstrygd.

Klem fra Moci :)

charlie
24-02-2003, 20:38
...etter 1. mai har du ikke jobb ,slik at det er ikke jobben du er sykemeldt fra, men ev. status som arb.ledig. vikariatet går ut selv om du blir sykemeldt - det spiller ingen rolle om du er syk eller frisk.

så kommer det an på hvilken tariffavtale/annen avtale som gjelder på arbeidsplassen din - for på endel arbeidsplasser er det avtalt at arbeidsgiver betaler ut full lønn under sykdom, mens hvis man får sykepenger gjennom folketrygden er det et "tak" på hvor mye man får (dvs. arbeidsgiver får refusjon fra folketrygden, og betaler det resterende selv).

vet ikke hvordan sykepenger regnes ifht. arb.ledighetstrygd, men det går jo an å sjekke, kanskje noen andre her vet? ville tro du ikke fikk mer enn om du var arbeidsledig?

flyfly
03-03-2003, 12:19
Hei Mohichk!

Hvis du blir sykmeldt før vikariatet ditt går ut så får du mest sannsynlig den samme lønnen som du har hatt mens du har vært i arbeid. Jeg er i lignende situasjon som deg og ringte trygdekontoret for å forhøre meg. Jeg fikk vite at hvorvidt man har krav på sykepenger beror på en konkret vurdering. Saksbehandleren var vanskelig og ville først ikke si mer. Jeg spurte hvilke momenter som tillegges vekt i denne konkrete vurderingen og fikk vite at det berodde på en vurdering av hvorvidt man kan sies å tape arbeidsinntekt. Damen skisserte et tilfelle der en veldig ung person er i sin første jobb og har jobbet i kort tid i et kort vikariat og blir sykmeldt og så går vikariatet ut, i et slikt tilfelle var det ikke sikkert man ville vurdere det slik at personen hadde tapt arbeidsfortjeneste. (Det må bero på et synspunkt om at det ikke er sannsynliggjort at personen ville arbeide i perioden etter vikariatet.)
Jeg skisserte så mitt tilfelle. Jeg har jobbet i 1 år og noen måneder når vikariatet går ut og jeg er ferdig utdannet, det er intet som tilsier at jeg ikke ville fortsette å jobbe etter at vikariatet mitt går ut i april. Hun måtte medgi at jeg mest sannsynlig ville ha krav på sykepenger dersom jeg skulle bli syk før vikariatet går ut.
For at det i det hele tatt skal bli noe spørsmål om du har krav på sykepenger må du sykmeldes før vikariatet går ut. Blir du sykmeldt etterpå så tror jeg man sier som så at du er arbeidsledig og det var det du ville ha vært dersom du ikke var syk ergo skal du stilles i den samme stiling som om du ikke var syk: dagpenger.

Fortell meg gjerne hvis du ringer trygdekontor og hører annet enn meg.

Jeg har også hatt tanker om å sykmelde meg før vikariat går ut. Er kvalm, sliten vondt i ryggen men er veldig redd for om det er tilstrekkelig for å bli sykmeldt. Vet ikke hvor terskelen ligger. Er redd for ikke å bli trodd.
Hvordan er det med deg??
Glad for svar, er hjemme i dag pga ryggen.
klemmer fra flyfly