Vis full versjon : Dårlig arbeidsgiver...
Hva gjør jeg med arbeidssituasjonen min?
Sitter her å gruer meg til sykemeldingen min går ut... Sjefen min er nemlig lite glad for at jeg er gravid, og klager over at han mangler arbeidskraft på jobben. Da jeg ringte for å fortelle han om at jeg var gravid forventet jeg faktisk et gratulerer! eller noe annet positivt... Men alt han sa var at arbeidsituasjonen på jobben hangler når jeg er syk ( har vært plaget med svangerskapskvalme) , og at han måtte vurdere stillingen min. Han avsluttet med: - Du skal vel være syk hele perioden du nå da...
Jeg jobbet hardt for å holde igjen tårene da, han har vært helt ok før jeg fortalte om graviditeten... Det føltes nesten som om han truet med å sparke meg over telefonen....
Tror dere jeg kan få sykemelding p.g.a. arbeidsituasjonen min? Kvalmen er på vei til å gi seg, men jeg vil ikke "bli frisk" når jeg blir behandlet sånn...:(
Mitt beste råd er bruk mail. Prøv å få ham til å "true" med noe slikt per mail....
Du kan ikke sies opp pga sykmelding og spesielt ikke pga graviditet. Eneste muligheten til å bli sagt opp i en graviditet er om det foregår store generelle nedbemanninger. På dette er loven klar.
Nevn situasjonen til legen din, si at du gruer deg for å begynne å jobbe av denne grunn. Dersom jobbsituasjonen din skaper stress er det alle muligheter for sykmeldinger. MEN jeg tror alltid det er best å la legen foreslå selve sykmelingen om du nevner problemene. Ellers kan du av legen bli sett på som en av dem som vil sykmeldes og situasjoenen blir en unskyldning. Kanskje kan du inngå en avtale med legen at du prøver å gå tilbake til jobb, men ringer og får sykmelding på dagen om det blir for tøfft?
Lykke til
....kan han være litt busemann, men tø opp litt hvis du bemerker noe?
sjefen min er nemlig litt busemann, men tok opp dette med ham, og siden har han vært myk som smør, og vet ikke hva godt han skal gjøre. det her vet ikke jeg noe om ,men...
noen menn kunne finne på å si sånne ting fordi de ser på deg som verdifull og ikke helt vet hva de skal gjøre hvis du blir borte. fordi de ikke klarer å uttrykke det på noen ålreit måte, blir det litt sånn "din skyld".
det er fryktelig vanskelig når man er hormonell (hø-hø, veit jeg alt om! :bryn: ), men du kunne jo prøve med innfallsvinkelen; "at det er leit at de vil savne deg, men at du velger å ta det som en kompliment", og "du blir gjerne med på å prøve å finne en vikar og legge forholdene til rette for at overgangen skal gå smidig". litt positivt. hvis han bare er "busemann", tror jeg det kan være nok til å gjøre susen.
ellers er jeg enig i rådet om å prøve å lirke det til slik at trusler kommer skriftlig..... kan være greit å ha senere....
blir det noe bråk, tar du selvfølgelig kontakt med fagorganisasjonen din straks, så kan de kjøre løpet for deg, så slipper du å bale med alt selv, men kan la dem overta. alternativt kan du ta kontakt med Juridisk Rådgivning for Kvinner (JURK) i Oslo, f.eks. det er en gratis rådgivningstjeneste med kvinnelige jusstudenter som hjelper kvinner. Juss-Buss i Oslo (jusstudenter, gutter og jenter) er også et alternativ. eller rett og slett arbeidstilsynet der du bor.
enig i framgangsmåten vedr. sykemelding. legen min er mye greiere å ha med å gjøre hvis jeg overlater avgjørelsen til ham.. men noen ganger tar jeg det opp sånn "....er et problem for meg, og det ville jeg ta opp med deg, hva vi kan gjøre med det". da blir det liksom opp til ham å foreslå noe (og det gjør han..)
håper det løser seg uten konflikter!! :klem:
Ung Frue
25-02-2003, 11:00
JEG HAR DET SOM DEG!
Jeg ble truet med oppsigelse før jeg ble gravid. Har ikke fortalt at jeg er gravid, bare at jeg er syke. Er sykemeldt.
Du kan bli sykemeldt om dette knekker deg psykisk. Da blir det en psykisk diagnose. Det er jo en vurderingssak om du vil ha det eller ei, men jeg føler at det faktisk er verdt det når situasjonen er slik!
Er du organisert? De kan hjelpe deg noe. Prøv å få det skriftelig det han sa eller vent til oppsigelsen kommer og sett organisasjonen på saken. Da sa mine det at jeg fikk advokat fra dem og de knekte han lett som ingen tinge.
Dette er erfaringer og selvopplevd. Jeg jobber som helsesekretær og trives egentlig godt med jobben min. Men det blir for min del i allefall en psykisk påkjenning og det kan jo i lengden føre til plager fysisk (kvalme, magesmerter osv. osv.)
Håper du fikk noe ut av dette.
Lykke til videre :stakar: Føler så med deg da jeg vet hva du går igjennom. :stakar: :stakar:
:findag: om du klarer dette. Prøv å glemme sjefen :eek:
vriomsmurf
25-02-2003, 11:28
Hvis du lurer på regler rundt arbeidssituasjon og graviditet er det bare å ringe arbeidstilsynet. De har jurister som sitter og har greie på alt dette!!
Du kan IKKE bli sagt opp med begrunnelse graviditet eller sykemelding.
Sjefen din kan jo faktisk prøve å ringe ett vikarbyrå så lenge. Han betaler jo faktisk ikke hele din sykemelding.
Husk på å spørre Arbeidstilsynet ang. fødselspenger etter lang sykemelding. Det går seg nok til!!:findag:
..glemte en ting; for det tilfelle at dette skulle bli en konflikt, er det lurt om du noterer ned ting han sier (som de eks. du gav). skriv ned dato,hva han sa og og i hvilken situasjon det var (og noter ev. vitner).
som sagt håper jeg dette går seg til. hvis det ikke gjør det, vil advokaten din susse deg fordi du har vært så klok å dokumentere etterhvert!!!!! :D
vriomsmurf
25-02-2003, 11:43
Husk også at HVIS du skulle bli oppsagt grunnet omorganisering i firmaet...ett lite smutthull jeg selv har vær ute for... så har de ikke lov å ansette noen i ditt sted uten å forhøre seg med deg først om du vil ha jobben tilbake. Så da er han like langt.
Enig med dem som sier du må prøve å få slike trusler skriftlig, han kan ikke gjøre hva han vil i den situasjonen.
Imidlertid syns jeg du må forsøke å snakke med ham, slik Charlie foreslår. Det kan jo være mye løser seg da.
Forøvrig syns jeg ikke det er OK å sykemelde seg bare fordi en ikke har "lyst" til å gå på jobben. Prøv iallefall, og blir det helt umulig å være der nå som sjefen vet du er gravid har du iallefall gjort et forsøk.
Tror ikke det er noen problem for deg og få sykmelding ut perioden når du har en slik arbeidsgiver.
Fordelen for deg og ulempen for han er at det er vanskelig og si det opp nå som du er gravid. Vi hadde noe av det samme på jobben, men det var innskrenkninger. Der var det en jente som var gravid som ble sagt opp, men når de fant ut at hun var gravid trakk de oppsigelsen med en gang. Tenk for en dårlig reklame for bedriften hvis man går ut med dette til mediaene!
Jeg tror ikke du skal bekymre deg for jobben din, men det er utrolig dårlig av han og oppføre seg slik! Egoistisk vil jeg kalle han!
Lykke til! :klem: :klem: :klem:
Jeg ble fratatt timer, og den muntlige avtalen om vidre jobb etter att vikariatet mitt var ferdig ble plutselig som sunket i jorden. en husk, så lenge du er gravid så er det få ting han kan gjøre uten att du vinner saken, er det mistanke om att han diskriminerte deg pga graviditet så er saken så godt som vunnet. Selv så har jeg rett og slett ikke orket og gjøre noe med det, for er det sånn så vill jeg ikke ha videre jobb der. Men tror nokk helt sikkert du får sykemelding resten av perioden eller noe lignende hvis du snakker med legen din;)
Ønsker deg uansett lykke til:)
13+4
Chickxsy
25-02-2003, 15:21
man kan jo faktisk også få erstatning for tiden man skulle vært ansatt da... feks. 1-2 års betaling. Leste noe om det et eller annet sted. De tar hensyn til at arbeidsgivere er drittsekker.
Takk for hjelpen jenter :)
Har fått beskjed om at sjefen min ikke har tid til å ordne med tilrettelegging av arbeidsoppgavene mine også nå... Visse ting kan jeg ganske enkelt ikke gjøre mens jeg er gravid.. Skal ta det opp med jordmor på neste ul tenkte jeg. Og høre etter hva som er lurest av meg...Fikk så mange forskjellige råd av dere at jeg er usikker...
Er ingen jeg kan prate med det om på jobben da jeg er den eneste jenta som jobber der. Føler at det blir vanskeligere å bli forstått av gutta, jenter skjønner slikt bedre de... :)
Så det er greit å vite at jeg kan spørre dere :klapp:
Sanida og :baby: 13+5
Chickxsy
26-02-2003, 16:19
oh, kjenner til den... Jeg har vært sykemeldt i 4 måneder nå pga. "svangerskapsplager" (kastet opp etter veggene omtrent ;) ), og enda tror jeg ikke de har funnet på noe lurt å sette meg til å gjøre :p
Jaja. Blir det for ille så får jeg snakke litt med bht så kan de purre på ;) (det pleier å hjelpe)
Jeg fortalte jordmor i dag om att det er masse veldig tunge løft på jobben min, da skrev hun ut til sjefen min ett skriv om att jeg ikke skulle ta de aller tyngste løfta, og klarer ikke sjefen og tilrettelegge det, så skal han fylle ut neders på arket, og jeg vill automatisk få svangerskapspenger, som ikke vil gå utover barselstønaden når barnet kommer.
13+5
Har vært sykmeldt siden uka før jul jeg også nå, trøster meg med at jeg ikke er alene med å plages med kvalmen :)
Trodde det skulle gi seg når en kom til uke 12 jeg... men, men... det er vel bare å smøre seg med tålmodighet...
Hei Sanida!
Dette var veldig leit å høre! :sint: Jeg sender en klem til deg :stakar:
Har opplevd en lignende sak, og hadde en periode lyst til å gjemme meg i et skap og sove i 100 år (les: sykemelde meg fra hele problemet!) Men, legen min oppfordret meg til å ta saken opp med et VERNEOMBUD på jobben, bedriftshelsetjenesten og evt. foreningen jeg er organisert i. ALLE norske bedrifter er forpliktet til å stelle godt med en gravid ansatt eller en som har svangerskapspermisjon, og det er IKKE lov å true eller forsøke å skvise noen ut (= usakelig oppsigelse)! For meg løste det seg, på en måte - når jeg fikk hjelp til å markere rettighetene mine. Jeg ble mer selvsikker på hva sjefen min hadde lov til å si/hinte om - og jeg sa det også i fra til ham når han "slang med leppa"! :( Da holdt han munn. I tillegg sa jeg så klart i fra til legen min at mye av "sykdommen min" da skyldes et elendig arbeidsmiljø og et småsprø sjef, at hun skrev attest til meg, som jeg brukte overfor AETAT - når jeg selv bare MÅTTE si opp.
MEN, jeg så meg samtidig om etter et nytt sted å være. I et moderne arbeidsliv idag skal det være plass til ALLE, og det er SJEFENS FEIL om han/hun er så dårlig til å organisere at de ikke greier å fikse sykefravær eller graviditet. :bonk: Elendige ledertalenter, spør du meg!
Nå er jeg heldig og jobber i staten, men vet sjefen vil bli litt nedfor når jeg slipper "bomba" om ca. 2 mnd. Vi har masse å gjøre, så det VIL bli tøft for dem som blir igjen...derfor planlegger jeg gode løsningsforslag til den som må ta over :)
Når det gjelder verneombud på jobben er det også selvfølgelig en mann som sier at han kjenner sjefen min, og slik er han ikke... så jeg må slutte å si usannheter sier han... Jeg er organisert i Handel og Kontor, men de kan ikke hjelpe meg så lenge bedriften ikke er med i LO, noe de ikke er... Skjønner ikke helt vitsen med å være organisert jeg når de ikke kan, hjelpe meg jeg... Har ved flere anledninger ringt HK for hjelp til ting jeg lurer på, men de kan ikke en gang fortelle meg hvilke rettigheter jeg har når det gjelder lønn!!!!:sint:
Så jeg må vel stole mer på legen og jordmoren i dette tilfellet...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.