Vis full versjon : Forebygge bekkenløsning?
Nunne mor
02-08-2007, 12:26
Kjenner bekkenet/hoftene begynner å skrangle:urk:
Er det noe jeg nå kan gjøre for å forebygge? Gå turer? svømme? hvile på soffan?
Fikk høre at man skulle gå mye, for å ikke stivne i bekkenet, men andre sier man skal hvile masse?
Noen som har erfaringer?
Jeg har blitt anbefalt å IKKE legge meg ned på sofaen.
Prøve å gå en del turer, og da helst mest mulig "normal gange", prøv å unngå å gå stivt, ikke vagge selv om det er vanskelig. Ofte så blir vondere på kvelden, men man får bonusen dagen etter i form av at det blir noe lettere å bevege seg. Det er min erfaring i hvert fall.
Prøv å komme deg til fysio så fort som mulig, det finnes mange øvelser man kan ta for å stabilisere bekkenet og lindre smerter, men jeg vil ikke begynne å anbefale noen siden det er forskjellig fra person til person hva som hjelper eller skader. Knipeøvelser og bekkenløft er vel de viktigste og tryggeste øvelsene.
Knipeøvelse: stram rundt de tre åpningene, prøv å løfte alt der nede inn mot kroppen, ta i slik at du kjenner det i de nederste magemusklene, slapp helt av. Det er viktig at du ikke tar i med rompemusklene.
Bekkenløft: ligg på ryggen med bøyde bein, hælene i bakken. løft rompa slik at kroppen blir nesten rett fra magen til knærne (skuldrene i bakken).
Det er lurt å bevege seg, men ikke så mye at du får vondt. Du bør alltid jobbe innenfor smertegrensa. Sykling er mindre belastende enn gåturer.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.