Vis full versjon : Svangerskapskløe - hvordan er det?
Jeg har i lengre tid hatt slike små kilinger på ymse steder. Det kjennes ut som om noe lite kryper på meg (min største skrekk - men det er ingenting der) eller som om en lett sommerbris stryker gjennom de små kroppshårene. I det siste har det blitt verre og verre, og det er ikke alltid til å ignorere. Dvs at jeg må ta på/klø.
Er dette svangerskapskløe eller holder jeg bare på og blir gal? :kokko:
jeg hadde svangerskapskløe i sist svangerskap. det startet med stikkninger i huden og kløe på noen ommråder. spesielt på leggene. etter hvert klødde jeg på mer å mer av kroppen..... vist du begynner å klø under føttene og inni hendene må du kontakte legen. da kan det vere farlig.. fødselen min ble satt i gang 3 uker før termin pga. kløen..... helt J.....:( får ikke håpe det er det du har!!!!!!!!!!!
Hvorfor er det farlig hvis man klør under føttene og inni hendene egentlig? :gruble: Bare lurer..
LynxLynx
05-08-2007, 13:08
Det er en indikasjon på at det kan være noe galt med leveren. Hvorfor det da begynner å klø inni henda og under beina aner jeg ikke.
Hmm,da vet jeg det.Takk ;)
Jeg klødde en del i forrige svangerskap,men husker ikke om jeg klødde under føttene og inni hendene..men det var helt sinnsykt!
Hadde også dette siste svangerskap, og det var så utrolig jævli at jeg trudde min siste time var kommet. Klødde (u)heldigvis ikke i hender eller under føtter, men det klødde over alt.
Uansett hva jeg smurte med eller om jeg dusjet, kjølte meg ned så klødde det så innmari under huden at det ikke gikk bort. Jeg var full av blødende sår og rifter over alt.
Så håper du slipper unna dette :kryss:
Hadde også dette siste svangerskap, og det var så utrolig jævli at jeg trudde min siste time var kommet. Klødde (u)heldigvis ikke i hender eller under føtter, men det klødde over alt.
Uansett hva jeg smurte med eller om jeg dusjet, kjølte meg ned så klødde det så innmari under huden at det ikke gikk bort. Jeg var full av blødende sår og rifter over alt.
Så håper du slipper unna dette :kryss:
akkurat som om jeg skulle ha sagt det selv :nemlig: Det var helt jævlig,klødde så jeg ble rød,men det hjalp ingenting!
Takker for svar! Håper jo selvfølgelig også at det ikke er svangerskapskløe i emming her.
Izabella
06-08-2007, 06:48
Har ikke hatt det selv - heldigvis!
Men har ei venninne som idag skal bli innlagt på sykehuset til lysbehandling. Hun har gått i tre uker med klør nå. Det begynte med at det klødde litt, så fikk hun utslett som liknet litt på vannkopper og nå har hun rett og slett digre (og da mener jeg på str med vaksekluter ++ altså) røde merker på kroppen. Overalt bortsett fra i ansiktet. Hun ser rett og slett ikke ut, og hun holder på å klø seg ihjel. Legene har tatt en vevsprøve fra et av områdene (jeg er med som spørremaskin da hun hater å grave etter svar selv) og de mistenker at det kan være P.U.P.P.P. Fikk så vidt med meg at de snakket noe om at det var typisk symptom at hun hadde fått kløe og utslett rundt naveln...:vetikke:
Hun blir som sagt lagt til lysbehandling idag, og skal fortsette med dette en gang om dagen fremover - i værste fall i flere uker. Hun er 34 uker gravid. I tillegg har hun fått en krem og noen tabletter som skal lindre litt om nettene. Men de sier det at utslett og kløen ikke vil forsvinne før 1-2 uker etter fødsel. Men de kan dempe smertene med lysbehandling og medisiner.
LynxLynx
06-08-2007, 10:05
Jeg klødde en del i første trimester, vet ikke om det var sv.skaps kløe eller "bare" kløe, med det klødde slik at det var vanskelig å sove.
Dette fant jeg ut at hjalp:
Sebamed dusjolje i stedet for såpe.
Mild uparfymert bodylotion hver dag (body shop har en vidundelig en med aloe vera)
Aurax når det hold på som værst
A-creme
Bytt til vaskemiddel og skyllemiddel uten parfyme
Hvis det blir helt forj*velig kan du be legen om resept på Polaramin. Det er antihistaminer (allergimedisin) gravide kan ta. Du blir veldig trøtt av de, og skal ikke kjøre bil eller sånt (rød trekant). Jeg tok en tablett en halv time før jeg skulle legge meg, og det hjalp godt.
Jeg fikk svangerskapskløe nå i siste svangerskap, men jeg klødde ikke så veldig mye. Kjente litt kløe (inni hendene og litt ellers), men det var ikke så ille. Men jeg fikk de tilhørende forhøyede leververdier, som igjen slo ut på gallesyra.
Dermed måtte jeg settes i gang tre uker før tiden, fordi det kunne vært fare for barnets liv dersom vi gikk helt til termin.
Etter fødselen stabiliserte disse verdiene seg og ble normale igjen.
Så selv om du ikke klør så innmari mye, så er det greit å få tatt de blodprøvene for å få sjekket leververdiene.
Inga1970
01-09-2007, 11:14
Jeg leser denne tråden om kløe med intersse. Mye å lære!
Jeg har de siste to ukene hatt litt plagsom kløe, men det har blitt litt bedre igjen. Men da jeg leste tråden her så er det en diagnose som nevnes: P.U.P.P.P. Hva er det?
Jeg har prøvd å søke på dette ordet - søk funksjon her i forumet - men finner ikke noe.
uff, det er forferdelig å klø slik!
Sist sv.skap stod jeg og så ut på sneen utenfor huset i februar og lurte på om det ville hjelpe å legge meg ned i den :kokko:
Jeg har i ettertid fått vite at den type kløe jeg hadde, kunne ha blitt behandlet med en kort pillekur (vet ikke hvilken), og at kløen ville gå over.
Men, jeg tror jeg ble diagnostisert med hepatose (?)
Jeg har allerede, i 12 uke begynt å klø på hele kroppen, men ikke i/under hender og føtter. -har fra før av problemer med hudkløe, så det er mulig at jeg er mer utsatt? -tenkte meg å prøve med solterapi uansett litt fremover, for å se om det kan hjelpe
Men, P.U.P.P.P. har jeg ikke hørt om, så jeg venter i spenning på svar her :)
uff, det er forferdelig å klø slik!
Sist sv.skap stod jeg og så ut på sneen utenfor huset i februar og lurte på om det ville hjelpe å legge meg ned i den :kokko:
Jeg har i ettertid fått vite at den type kløe jeg hadde, kunne ha blitt behandlet med en kort pillekur (vet ikke hvilken), og at kløen ville gå over.
Men, jeg tror jeg ble diagnostisert med hepatose (?)
Jeg har allerede, i 12 uke begynt å klø på hele kroppen, men ikke i/under hender og føtter. -har fra før av problemer med hudkløe, så det er mulig at jeg er mer utsatt? -tenkte meg å prøve med solterapi uansett litt fremover, for å se om det kan hjelpe
Men, P.U.P.P.P. har jeg ikke hørt om, så jeg venter i spenning på svar her :)
Her kan du lese omm PUPPP:
http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=272801&highlight=p.u.p.p.p
http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=24008
*spretten*
11-09-2007, 09:13
Jeg holder også på å klø meg ihjel men mest på puppene og magen. Holder på å bli gal!! Klør så jeg begynner å blø og har tore røde flekker. Ikke noe godt.
Hadde det forrige svangerskap også men syns det er verre denne gangen.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.