Vis full versjon : Keisersnitt og far...
Tvillingjenta
08-08-2007, 18:25
Eg lurte på om noen veit om far kan stå på begge side av forrhenget dei setter opp ved opprasjon.Eg skal være våken med spinal bedøvelse.Kunne tenke meg at pappa`n kunne tatt bilde eller filmet når dei tar opprasjonen så eg he noe eg kan sjå på en stund etterpå,ka dei gjor for å få snuppa ut.Litt nyskjerrig:humre: Er det noe regler på det??Tar det lang tid fra du legger deg ned på benken til barnet er ute??sånn ca..Bruer dei lang tid på å sy igjen?
Mokkitrollet
08-08-2007, 21:07
tror nok ikke pappaen får se når de åpner deg opp.
hvertfall fikk min mann klar beskjed om å holde seg ved hode mitt.....
her fikk ikke mannen ha med seg kamera eller filmkamera inn på operasjonsstuen heller. først på romme thvor babyen ble stelt fikk han filme og ta bilder.
Hei du!
Da jeg tok keisersnitt med vesla, var pappa'n med inn. Men han fikk ikke mulighet til å se bak forhenget, satt kun opp ved hodet mitt.
Noe annet var det ikke spørsmål om engang...
MEN, jeg har ei tante som har to keisersnitt på samvittigheten, og Onkel fikk faktisk lov til å være med å se på selve operasjonen på det ene! :nikker:
Men ingen filming eller fotografering.
Dette er visstnok også uvanlig praksis ved de fleste sykehus, (såvidt jeg har forstått). Men du kan selvfølgelig høre med sykehuset om de synes det er OK.
Angående tidsperspektivet så varierer det litt trur jeg.
Vil tippe at fra de begynte å snitte i meg og til snuppa var ute, så tok det omtrent 10 min? :vetikke:
Syingen tok i allefall MYE lengere tid enn selve inngrepet! (men så skal de vel sy sammen 9 forskjellige lag eller noe også, så det er kanskje ikke så rart).
Jeg fikk panikk på slutten, fordi spinalbedøvelsen var satt en hvirvel for langt opp. Dette resulterte i at jeg fikk følelsen av å ikke få puste da de hadde sydd en stund.
Fikk derfor såpass mye beroligende at jeg nesten sovnet.
Så jeg fikk ikke med meg siste delen ordentlig gitt.
Lykke til! :lykke:
Håper ditt planlagte keisersnitt blir en flott opplevelse! :klem:
Min mann kunne se hvis han ville men fikk beskjed om at flere papper hadde besvimt.. og det var ikke som å se det på tv..
Vi fikk ikke lov å filme eller ta bilde i operasjonsrommet heller
Tvillingjenta
09-08-2007, 16:53
Takk for svar.da gjelder sikkert dei samme reglene på Ålesund sjukehus også rekner eg med.Blir faren i lag med deg heilt til man er ferdig og sy?
Eg er så redd for at eg skal kjenne noe...kansje typisk når man er litt nervøs kansje:vetikke: Hørtes no fole ut med den spinalen som vart sett for langt opp ,at du følte du ikkje fikk puste!!får håpe det ikkje skjer meg og at det ikkje er vanlig:urk:
Neida, trur ikke det er veldig vanlig at de setter den feil. :klem:
Dere får som regel velge om pappa'n skal være hos deg, eller følge med ungen...
De fleste tenker vel at det er greit at pappa blir med og steller babyen og passer på den til du er "klar",men dersom du ønsker å ha han hos deg, så kan jeg ikke tru det skal være noe problem. :snill:
Hei!
Jeg opplevde også å ikke kjenne at jeg pustet, og fikk panikk-angst, var sikker på at jeg holdt på å dø pga at noe hadde gått galt under operasjonen... og det hjalp ikke hva enn de prøvde å berolige meg med, var overbevist om at de bare prøvde å skjule alvoret (he he...). Jeg fikk også berolingende sprøyte tilslutt! Men moralen er: nå vet du om dette på forhånd, og vil tolke situasjonen helt annerledes enn meg som ikke hadde hørt om at dette kunne skje! Det er bare å puste så normalt som mulig og lytte til tilbakemeldingene fra sykepleiere og anestesilege om hvordan du puster, så går det kjempebra!
Når det gjelder å kjenne inngrepet: man kjenner ikke smerte, men man kan kjenne at de jobber der, når de tar barnet ut kan man kjenne at det "røsker" bittelitt. Veldig merkelig, faktisk!
Men jeg synes det er helt unødvendig å skulle se inngrepet i ettertid, jeg har et minne av selve "fødselen" som en magisk opplevelse, som en tryllekunst, abra kadabra der kom det en unge fram fra forhenget! :rørt:
Altså, her så far hele inngrepet og mer til. Jeg lå og spurte "hva gjør de nå" hvert 2. sekund, så han gikk rundt forhenget og forklarte. Ikke noe problem. Vi har et bilde av snuppa idet hun kommer ut. Kunne ta med kamera, men ikke videokamera inn på operasjonsstua. Vi hadde uansett ikke ønsket video av inngrepet.
Siden jeg har skillevegg i livmoren, skulle legen sjekke for å se om den burde fjernes. Tydeligvis mente hun at far også burde få se, så mens de stelte og vasket jenta vår før jeg fikk henne på brystet, åpnet hun opp livmoren min så far så skilleveggen og deretter tok hun hele livmoren ut av snittet for å vise hjerteformen også.
Mens det stod på fikk han ikke tid til å bli svimmel, i etterkant tror jeg han synes det var innmari kjekt å bli inkludert. Men, han sier det var rart å se meg innvendig.
Far ble med jenta vår og sykepleier mens jeg ble lappet sammen. Var tilbake på oppvåkningen, hvor jeg ventet, på under en time etter inngrepet begynte. Fra de startet snittet til snuppa var ute tok det 6 minutter. Sammensyingen tok ca. 20 minutter hos meg.
Tvillingjenta
11-08-2007, 12:09
Altså, her så far hele inngrepet og mer til. Jeg lå og spurte "hva gjør de nå" hvert 2. sekund, så han gikk rundt forhenget og forklarte. Ikke noe problem. Vi har et bilde av snuppa idet hun kommer ut. Kunne ta med kamera, men ikke videokamera inn på operasjonsstua. Vi hadde uansett ikke ønsket video av inngrepet.
Siden jeg har skillevegg i livmoren, skulle legen sjekke for å se om den burde fjernes. Tydeligvis mente hun at far også burde få se, så mens de stelte og vasket jenta vår før jeg fikk henne på brystet, åpnet hun opp livmoren min så far så skilleveggen og deretter tok hun hele livmoren ut av snittet for å vise hjerteformen også.
Mens det stod på fikk han ikke tid til å bli svimmel, i etterkant tror jeg han synes det var innmari kjekt å bli inkludert. Men, han sier det var rart å se meg innvendig.
Far ble med jenta vår og sykepleier mens jeg ble lappet sammen. Var tilbake på oppvåkningen, hvor jeg ventet, på under en time etter inngrepet begynte. Fra de startet snittet til snuppa var ute tok det 6 minutter. Sammensyingen tok ca. 20 minutter hos meg.Ka sjukehus va det du fødte på??
tror nok ikke pappaen får se når de åpner deg opp.
hvertfall fikk min mann klar beskjed om å holde seg ved hode mitt.....
her fikk ikke mannen ha med seg kamera eller filmkamera inn på operasjonsstuen heller. først på romme thvor babyen ble stelt fikk han filme og ta bilder.Signerer denne. Det er iallefall praksis på SUS! Ellers så tar det ikke stort lenger enn 5 min å få ut barnet, og ca 1/2 time å sy sammen de 6 lagene med hud igjen! Lykke til! :snill:
Tidl. bruker
10-09-2007, 16:38
Far ble med jenta vår og sykepleier mens jeg ble lappet sammen. Var tilbake på oppvåkningen, hvor jeg ventet, på under en time etter inngrepet begynte. Fra de startet snittet til snuppa var ute tok det 6 minutter. Sammensyingen tok ca. 20 minutter hos meg.
OJ! Dette hørtes nesten "skummelt" ut!
Jeg fødte i USA, så det kan vel hende de har ulik praksis her og i Norge, men vil tro at mye er opp til legen som utfører inngrepet.
Har i hvertfall et annet vennepar her hvor norsk pappa så hele keisersnittet av tvillingene sine. De har og alt på video.
Mannen min syntes ikke det var skummelt og ble ikke kvalm eller svimmel.
Tidl. bruker
12-09-2007, 21:50
Mannen min syntes ikke det var skummelt og ble ikke kvalm eller svimmel.
Glad jeg skal føde i norge jeg.. Hadde ikke klart tanken på at mannen skal se meg nedentil under en fødsel..
Ikke hadde han klart å se på et keisersnitt heller ... :lol:
Jeg hadde snitt ved St.Olavs, og der fikk mannen min streng beskjed om å holde seg på min side av forhenget.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.