Vis full versjon : Nyre-bekkenbetennelse
supermammasiv
15-08-2007, 13:58
Er det noen flere her som har vært plaget med urinveisinfeksjon og påfølgende nyre-bekkenbetennelse? Jeg ble fryktelig syk i sommer, måtte på sykehus for å få intravenøst antibiotica:( Ikke noe morsomt i det hele tatt. Nå har jeg akkurat gått på enda en kur, men denne gangen i pilleform. Virker som om det bare nekter å slippe taket. Mister liksom litt håpet om at det går over før ungen er ute. Noen som har noen gode råd?
hadde det da jeg var liten da... lå på sykehus i over en uke.. fikk intravenøst... og måtte ta urinprøve via nål i magen :urk: ... glemmer det aldri... noen sinnsyke tak i sidene... du har all min medfølelse...
mener jeg leste om et par tilfeller forige svangerskap også, men husker ikke problemstillingene eller svarene...
Uansett tror jeg du skal ta det opp med legen din, slik at du får mere klarhet i eventuelle løsninger...
jeg ble frisk etter innleggelsen hvertfall, men måtte være forsiktig ute, og passe på å holde rumpa varm :fnis:
uansett må du ha lykke til :klem:
supermammasiv
15-08-2007, 16:11
hadde det da jeg var liten da... lå på sykehus i over en uke.. fikk intravenøst... og måtte ta urinprøve via nål i magen :urk: ... glemmer det aldri... noen sinnsyke tak i sidene... du har all min medfølelse...
mener jeg leste om et par tilfeller forige svangerskap også, men husker ikke problemstillingene eller svarene...
Uansett tror jeg du skal ta det opp med legen din, slik at du får mere klarhet i eventuelle løsninger...
jeg ble frisk etter innleggelsen hvertfall, men måtte være forsiktig ute, og passe på å holde rumpa varm :fnis:
uansett må du ha lykke til :klem:
Har jo snakket litt med legen min. Men jeg ble innlagt når jeg var på ferie hjemme i Ålesund, så legen min her vet ikke helt hva det dreier seg om. Har snakket med jordmor i tillegg, men føler ikke at de har så mange gode råd å komme med. Virker som om de bare mener at det kommer samma hva man gjør...
Har jo snakket litt med legen min. Men jeg ble innlagt når jeg var på ferie hjemme i Ålesund, så legen min her vet ikke helt hva det dreier seg om. Har snakket med jordmor i tillegg, men føler ikke at de har så mange gode råd å komme med. Virker som om de bare mener at det kommer samma hva man gjør...
er det urinveis infeksjonen eller nyrebekk betennelsen du henger igjen med??... urinveis infeksjon må jo behandles pga fare for nyrebekken betennelse. Nyrebekken betennelse må jo behandles... det kan jo være farlig visst ikke...
Stå på krava... det er din kropp, og du som lever med dette, og du har da krav på behandling som gjør deg frisk!
jeg kan bare råde deg til masse c-vitaminer... og ikke gi opp
:klem:
supermammasiv
15-08-2007, 18:00
er det urinveis infeksjonen eller nyrebekk betennelsen du henger igjen med??... urinveis infeksjon må jo behandles pga fare for nyrebekken betennelse. Nyrebekken betennelse må jo behandles... det kan jo være farlig visst ikke...
Stå på krava... det er din kropp, og du som lever med dette, og du har da krav på behandling som gjør deg frisk!
jeg kan bare råde deg til masse c-vitaminer... og ikke gi opp
Nå er det urinveis infeksjon jeg har hatt og har fått piller for, akkurat ferdig med kuren. Men jeg følte ikke at jeg ble tatt alvorlig av legen min når jeg prøvde å fortelle ham at jeg hadde begynt å få vondt igjen samme sted som sist... Samme skjedde første gangen. Jeg var på legevakten 4 ganger før de klarte å forstå hva som feilte meg, og da hadde jeg utslag på urinveisinfeksjon allerede første gangen jeg var der! Jeg hadde noen helt syke smerter og masse feber i flere dager før de endelig klarte å fatte det. Da sendte de meg plutselig på akutten...
Er litt derfor jeg er engstelig enda, fordi legene ikke følger med/følger opp. Jeg er ikke den som klager først, så når jeg endelig gjør det hadde det vært fint om de tok meg alvorlig.
Menmen, nok syting. Det kjennes bedre ut nå:) Skal levere en urinprøve hos legen i morgen (på eget initiativ) for å se om jeg har blitt kvitt det denne gangen.
Har hørt om det med c- vitaminer, så drikker en halv kartong med appelsinjuice hver dag til frokost. I tillegg har jeg hørt at det er lurt å drikke mye vann.
Jeg får bare vente å se hvordan det går...
Noen som vet om det er skadelig for bebisen min at jeg går på flere antibioticakurer etter hverandre sånn som jeg har gjort nå?
Noen som vet om det er skadelig for bebisen min at jeg går på flere antibioticakurer etter hverandre sånn som jeg har gjort nå?
Jeg går på antibiotika hele tiden, fordi jeg har UVI hele tiden... Jeg tar furadantin, denne er helt ufarlig for barnet. Jeg gjorde det mer eller mindre hele tiden med førstemann også. Jeg skjønner veldig godt din frustrasjon, det er skikkelig slitsomt når det er sånn - det er vondt og man blir forstoppa av antibiotikaen og attpåtil bekymret. Sukk..
Ønsker deg lykke lykke til - dette kommer til å gå kjempebra!
Klem :klemme:
supermammasiv
15-08-2007, 23:45
Jeg går på antibiotika hele tiden, fordi jeg har UVI hele tiden... Jeg tar furadantin, denne er helt ufarlig for barnet. Jeg gjorde det mer eller mindre hele tiden med førstemann også. Jeg skjønner veldig godt din frustrasjon, det er skikkelig slitsomt når det er sånn - det er vondt og man blir forstoppa av antibiotikaen og attpåtil bekymret. Sukk..
Ønsker deg lykke lykke til - dette kommer til å gå kjempebra!
Klem :klemme:
Jeg har gått på to forskjellige til nå. Først celexid? og så apocillin. Står på pakken at det ikke skal være farlig, så regner med at det er riktig. Men hvorfor er de da så forsiktige med å gi antibiotica til gravide?
Jeg har gått på to forskjellige til nå. Først celexid? og så apocillin. Står på pakken at det ikke skal være farlig, så regner med at det er riktig. Men hvorfor er de da så forsiktige med å gi antibiotica til gravide?
Fordi det finnes flere ulike typer antibiotika og noen typer kan være skadelige for fosteret. Zelexid og Apocillin derimot er helt ufarlig for gravide :nikker:
supermammasiv
16-08-2007, 12:55
Ok, det er fint å vite:)
Så fint navn du har forresten. Får vi en jente så skal hun hete Nora:klapper:, men vi vet jo ikke hva det blir før den kommer ut, så vi får vente å se...
Ok, det er fint å vite:)
Så fint navn du har forresten. Får vi en jente så skal hun hete Nora:klapper:, men vi vet jo ikke hva det blir før den kommer ut, så vi får vente å se...
Takk for det :blunk:
LynxLynx
24-08-2007, 11:06
Hvis du ikke føler deg tatt på alvor av legen, bytt lege!
Ellers er :aku: å anbefale for UVI som ikke gir seg
Jeg pleide å få UVI hele tiden, og den gikk rett opp i nyra mi hver eneste gang. Men etter EN behandling med :aku: for fire år siden har jeg ikke hatt en eneste UVI eller nyrebekkenbetennelser, ikke engang antydning.
Jeg endte på sykehus for noen år siden med akutt nyrebekkenbetennelse. Måtte ligge i fem-seks dager og fikk intravenøs antibiotika og hadde feber de ikke klarte å stagge på mange dager. Da hadde jeg hatt veldig uklare symptomer på UVI i forkant, det blomstret opp etter en natt hvor jeg sov veldig lenge med urinen i blæra. Jeg husker jeg hadde vondt i nyrene mine av og på i lang tid etterpå og tok urinprøver i ett kjør hos legen fordi nyrene var vonde og urinrøret liksom "krampet" seg ofte, og fordi jeg måtte tisse hele tiden. Overlegen på avdelingen mente slimhinnene mine der nede hadde blitt ekstra sensitive pga nyrebetennelsen og ga meg Furadantin som jeg skulle ta forbyggende ved minste antydning til symptomer. Jeg slapp å bruke disse da jeg fant andre måter å stagge det på:
Jeg gikk til fotsoneterapeut som så og si kurerte meg. Akupunktur kan sikkert også hjelpe bra der.
Jeg fikk også med meg noen gode råd som jeg følger med én gang jeg merker symptomer: Drikke mye sitronvann. Skvis en skikkelig sur drikk hver morgen og følg på utover dagen. Tranebær er også bra, ren saft helst. Hold føttene og underlivet varme. Tiss når du må, ikke hold deg.
:klemmer: Håper du blir bedre og at du finner en måte å stagge det på!
Hei..
Jeg fikk Nyrebekkenbetennelse sist med mini.. Det begynte med at det ga litt utslag på urinen og skulle sendes inn..i løpet av den uka jeg venta fikk jeg smerter i sidene og magen..Kunne ikke skjønne hva det var..ble kjørt til legen min.. undersøke meg og ringt sykehuset. Dro rett der.. Der fant de ikke ut med en gang hva det var, tok prøver og ul..Røntgen kunne jeg ikke ta pga jeg var i uke 26..De var veldig stresset og alt avheng av prøvene..men de ble jo da sef borte..Jeg husker de smerter til dags dato..Aldri hatt det så vondt..Så det endte med at jeg ble operert..det kunne være blindtarmen og sa de..Og selve oprasjonen var en risk for babyen..måtte i full narkose.Legen kom inn før de skulle sette igang..og sa " dette er en oprasjon som kan ha risk...vil bare si det så du skjønner hva det betyr" de orda sitter enda. Jeg gråt og gråt..
Vel ferdig og greier, og hadde så vondt at det ble satt spøyter dag og natt på meg,,1 uke var jeg senge liggende på sykehuset...greide ikke å gå og hadde såå vondt..OG ble sykemeldt pga tette kynnere resten ut.
Så heller ikke denne gangen har jeg ikke lykkes å komme unna med urinveis..så jeg går på kur og til sjekk hver uke..
Om de sier at det ga litt utslag på prøven..så ser du noen dager om du går veldig på do enda..ta å ring legen for ny prøve..
Det skjedde meg nå sist , litt utslag og må sendes inn..
Jeg følte på meg at noe ikke stemmer og dro tilbake 2 dager etterpå, full utslag på urinen og ny kur..
Så jeg spøker ikke med urinveis infeksjonen her nei..
Ble litt lang dette,beklager..og heller ikke meningen å skremme noen assa :blomst:
LynxLynx
24-08-2007, 12:06
Spis tranebærkapsler!
Spis tranebærkapsler!
Bre hold deg unna kapslene med Bucco-ekstrakt, det skal visst ikke være så bra for prøvere og gravide.:jupp:
supermammasiv
24-08-2007, 15:02
Må syte litt på nytt...
Var til UL og svangerskapskontroll i går, alt så fint ut med livmorhalsen, men jeg hadde sukker i urinen så må holde meg unna sukker. Noe som er i absolutt alt har jeg funnet ut! Skal til Furst å ta flere prøver på mandag...
Legen sa at jeg ikke hadde utslag på urinveisinfeksjon. Men, i natt har jeg nesten ikke sovet pga smerter i magen og ryggen på høyre side. I tillegg har jeg vært på do minst 3 ganger i løpet av natten. (vanligvis ingen ganger)Nå føler jeg meg daff og slapp, samtidig som smertene er der enda. Babyen sparker en del, så der er alt fint. Men er det mulig å ha en begynnende nyre-bekken betennelse uten å få utslag på urinprøven hos legen i går? Prøven er sendt til dyrking tror jeg...
Hjelper ikke at jeg ikke kan spise godteri å syns synd på meg selv heller :gaah:
Men er det mulig å ha en begynnende nyre-bekken betennelse uten å få utslag på urinprøven hos legen i går? Prøven er sendt til dyrking tror jeg...
Jeg var til legen min for halvannen måned siden med det samme spørsmålet, og det litt skremmende var at svaret fra henne var JA. Man kan faktisk ha dette uten at det slår ut nevneverdig. Derfor fikk jeg resept på Selexid som jeg skulle ta hvis jeg følte meg verre.
Legen min sa hun var svært påpasselig med gravide og UVI/NBBetennelse fordi det kunne være lumske greier som ikke slo ut på urinprøver. Så hun nølte ikke med å gi ut antibiotika basert på symptomer. På meg banket hun bak på ryggen/flanken der nyrene sitter, pluss at hun hørte på hvilke symptomer jeg opplevde.
Det er bra prøven din er sendt til dyrkning for å evt få riktig medisin, men det er altså mulig at intet slår ut der heller. Kunne du ikke ha fått med deg en resept som du kunne løse ut så snart du følte forverring/hvis du ikke blir bedre?
Dette med hyppig dogåing om natta: du er jo et sted i svangerskapet nå hvor babyen begynner å bli stor og kan periodevis trykke på blæra di. Etterhvert blir det visst verre.(yay!)
Men sett under ett ville jeg ikke ha nølt med å oppsøke lege eller legevakt om du ikke blir bedre. Disse tingene er ikke til å spøke med, spesielt ikke når du nettopp har hatt nyrebekkenbetennelse og er disponibel for å få det igjen. :klemmer:
Drikk forresten kjerringrokkte og tranebærsaft, det skal hjelpe.:jupp:
supermammasiv
24-08-2007, 17:46
Jeg var til legen min for halvannen måned siden med det samme spørsmålet, og det litt skremmende var at svaret fra henne var JA. Man kan faktisk ha dette uten at det slår ut nevneverdig. Derfor fikk jeg resept på Selexid som jeg skulle ta hvis jeg følte meg verre.
Legen min sa hun var svært påpasselig med gravide og UVI/NBBetennelse fordi det kunne være lumske greier som ikke slo ut på urinprøver. Så hun nølte ikke med å gi ut antibiotika basert på symptomer. På meg banket hun bak på ryggen/flanken der nyrene sitter, pluss at hun hørte på hvilke symptomer jeg opplevde.
Det er bra prøven din er sendt til dyrkning for å evt få riktig medisin, men det er altså mulig at intet slår ut der heller. Kunne du ikke ha fått med deg en resept som du kunne løse ut så snart du følte forverring/hvis du ikke blir bedre?
Dette med hyppig dogåing om natta: du er jo et sted i svangerskapet nå hvor babyen begynner å bli stor og kan periodevis trykke på blæra di. Etterhvert blir det visst verre.(yay!)
Men sett under ett ville jeg ikke ha nølt med å oppsøke lege eller legevakt om du ikke blir bedre. Disse tingene er ikke til å spøke med, spesielt ikke når du nettopp har hatt nyrebekkenbetennelse og er disponibel for å få det igjen. :klemmer:
Drikk forresten kjerringrokkte og tranebærsaft, det skal hjelpe.:jupp:
Jeg tenkte å se det an utover dagen i dag og natten. Hvis det er like ille i morgen så ringer jeg svangerskapspoliklinikken og hører hva de mener. Jeg kunne sikkert fått resept hos legen, men kjente ingen symptomer i går så fikk ikke snakket med han om det. Jeg har tranebærtabletter her, skal sjekke om de er av den sorten man kan spise. Det er vel ikke sukker i de? Føler det er sukker i alt:P Skal liksom ikke spise poteter, pasta eller ris. Hva er igjen da? Gumlegumle, vi spiste pizza:mumse: I kveld blir det taco...
Takk for svar. Er ikke alltid så lett å forstå om jeg har blitt hypokonder eller om det faktisk kan være så mange problemer med gjentatte urinveisinfeksjoner...
supermammasiv
24-08-2007, 17:51
Fant dette på helseportalen, så vet ikke om jeg tar sjansen.
Kanskje det er best å bare vente til i morgen og eventuelt spørre legen?
Tranebær anbefales ikke brukt ved graviditet eller amming på grunn av manglende dokumentasjon.
Ved mistanke om urinveisinfeksjon bør man normalt oppsøke lege for å få stilt riktig diagnose.
LynxLynx
24-08-2007, 18:12
Fant dette på helseportalen, så vet ikke om jeg tar sjansen.
Kanskje det er best å bare vente til i morgen og eventuelt spørre legen?
Tranebær anbefales ikke brukt ved graviditet eller amming på grunn av manglende dokumentasjon.
Ved mistanke om urinveisinfeksjon bør man normalt oppsøke lege for å få stilt riktig diagnose.
Oi! :shock: stod ikke noe om det på boksen jeg har stående! Og hvis man googler tranebær og graviditet får man opp mange sider som sier det ikke er farlig å ta under graviditet, men også at det ikke er så bra. Mumle... forvirrende info er så... vell... forvirrende....:rabla:
Tror likevell jeg hadde gått for rene tranebær kapsler. Det er vell heller ikke bra med utallige atibiotikakurer, uansett type.
(Forresten så er tranebær bra for å forebygge UVI også)
supermammasiv
25-08-2007, 09:40
I dag kjennes det mye verre. Ble vondere og vondere ut over kvelden i går, så jeg tok en halv paracet før jeg gikk til sengs for å få sove. Jeg sov sånn halveis til effekten var ute, så våknet jeg helt. Det verker skikkelig både på fremsiden og baksiden. Ringte føden, så jeg skal komme opp ditt så de får undersøkt meg. Men jeg syns det er litt skummelt jeg:sparke: Alle de fødende, så kommer jeg med en stusselig og mulig nyre-bekkenbetennelse...
Reiser hvertfall opp nå, så får vi se hva som skjer.
LynxLynx
25-08-2007, 10:03
nyrebekkenbetennelse er slett ikke stusselig! Lykke til, håper de tar deg alvorlig og får bukt med infeksjonen!
:blomst:
nyrebekkenbetennelse er slett ikke stusselig! Lykke til, håper de tar deg alvorlig og får bukt med infeksjonen!
:blomst:
Signerer LynxLynx her!:nemlig:
supermammasiv
25-08-2007, 20:11
Nå er jeg tilbake fra sykehuset, har vært innlagt der i dag. Jeg har fått ny nyre-bekkenbetennelse, og er satt på ny kur. De var veldig flinke og sjekket alt, så stoler på at de har alt under kontroll. Skal inn igjen til ny sjekk på mandag... Er så utrolig koselige de som jobber på føden, passer på og steller som bare det:)
Nå er jeg tilbake fra sykehuset, har vært innlagt der i dag. Jeg har fått ny nyre-bekkenbetennelse, og er satt på ny kur. De var veldig flinke og sjekket alt, så stoler på at de har alt under kontroll. Skal inn igjen til ny sjekk på mandag... Er så utrolig koselige de som jobber på føden, passer på og steller som bare det:)
så flott at de tar tak i det :snill:
nå krysser jeg fingrene for at du er ferdig med denne fæle nyrebekk bettenselsen...
supermammasiv
25-08-2007, 20:23
så flott at de tar tak i det :snill:
nå krysser jeg fingrene for at du er ferdig med denne fæle nyrebekk bettenselsen...
Takk takk, det var en god klem:) Ja, jeg satser på at dette er siste gangen.
Håper du blir kvitt betennelsen snart. God bedring :klemmer:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.