PDA

Vis full versjon : Mulig bekkenløsning i 17. uke

Januarbaby
02-09-2002, 16:53
Hei!

Dro til legen i dag fordi jeg i halvannen uke har hatt vondt helt nederst i ryggen (rompa) på venstre siden. Har bekymret meg litt ettersom det har blitt verre og verre. I natt våknet jeg fordi jeg hadde vondt. Det gjør vondt både når jeg ligger på rygg og på siden og når jeg ligger på magen så er det litt ubehag for magen.
Legen (som var ferievikar) sa at man skal ha litt vondt når man er gravid. Jeg fikk allikavel henvisning til fysioterapaut og hun var i alle fall hyggelig. Jeg fikk time allerede i morgen. Hun sa at det nok var tidlig å si, men forsto at det var jeg som kjenner hvor vondt det er. Hun ville sjekke det i morgen og samtidig skulle jeg få stille mange spørsmål og hun ville svare og berolige så godt hun kunne. :klapp: Jeg er glad noen er hyggelige i alle fall.

Har litt dårlig erfaring med sykehuset her. Men det er eneste alternativ da vi bor i Longyearbyen.

Huff dette ble mye syt, men jeg måtte bare få det ut :gal2:

Klem fra Mai 16 + 5 :findag:

Tidl. bruker
02-09-2002, 21:44
Flott at du blir tatt på alvor :klapp:
Og så kjapt du fikk time til fysioterapeut! Helt imponert jeg!
Jeg har ventet på time i 3 uker jeg...lurer nesten på om de har "glemt" meg.
Men det er kanskje ikke så stor pågang der oppe :)

Har ikke fått med meg at du bor i Svalbard jeg...det høres spennende ut! Kanskje du kan fortelle oss mer om det?
Har du bodd der lenge, jobber du, skal du føde der osv?
Og hvor mange bor der egentlig?

Du får legge ut en oppdatering i morgen etter timen, så får vi høre hvordan det går med deg :)

Klem fra Zafir 16+1

Pelen
02-09-2002, 22:03
Jeg har ikke heller fått med meg at du bor på Svalbard. Kan du føde der? Fortell oss gjerne mer!

Og så fort du fikk time! Jeg har vondt i høftkammen (eller hva heter det) på høyre side, men jeg vet ikke om det er i benet eller om det er en nerv. Noen ganger har jeg følt at det går ned i benet som i ischias. Foreløpig så gjør det ikke så vondt at jeg må gå til fysioterapeut. Jeg tenkte at jeg skulle begynne å svømme (uten vanlige beintak) (er så heldig at jeg har liten svømmebasseng på jobben). Men jeg har ikke kommet igang enda, SKAL begynne denne uken!

Klem Pelen 16+0

Januarbaby
03-09-2002, 12:40
Jo jeg bor på Svalbard. Har bodd her i snart to år og har jobbet hele tiden. Det er artig å bo her, men vi begynner å gå litt lei nå. Det er mye som er annerledes fra fastlandet.... så vi får se hvor lenge vi blir.

Det går ikke an å føde her oppe, dvs. de foretrekker å ikke ta fødsler fordi de ikke har utstyr dersom det skulle oppstå komplikasjoner. Jeg må reise hjem til mor og far 3 uker før termin.

Her i Longyearbyen er det bosatt 1600-1700 stykker fast + studenter. Vi har de fleste fasiliteter her som på fastlandet, men det er allikavel en del som savnes. Fritidstilbudet er så som så (spesielt for tenåringer) og våren savnes på den tiden. Gjennomsnittstemperaturen på sommerstid er 6 + og på vinterstid kan man ligge på 20 - og mer....

Det er nok ikke så mye pågang på forskjellige helsetilbud her som på fastlandet, så det er jo bra. Det er faktisk veldig mange gravide her i år. Så det blir svangerskapskurs og babysvømming i hvertfall. Helsepersonellet er stort sett bra! Det er selvfølgelig alltid noen "idioter".

Som hun fysioterapauten sa så er det ikke sikkert at hun kan gjøre noe for meg, men hun kunne se på meg og svare på det jeg lurer på. Hun ville gjerne fortelle hva som kunne hjelpe og hva jeg ikke burde gjøre osv....

Hovedultralyden som jeg skal på 13. september tar jeg i Tromsø. Da får jeg, men ikke samboer dekket flybillett og kost og losji i den forbindelsen. Endelig kan jeg da få kjøpt meg mammaklær. Mammaklær, babyklær og barnutstyr selges så og si ikke her.....

så nå vet dere litt mer om det ;)

Klem fra Mai 16 + 6

koala
03-09-2002, 13:40
Hei Mai
Jeg merket første tegn til bekkenløsning i uke 16 etter å ha båret småstein en hel dag... Men etter å ha ligget i ro noen dager gikk det over. Kos deg på sofaen om ettermiddagen/kvelden foran tv med god samvittighet. Samtidig bør du bevege deg litt mens du kan for ikke å stivne. Finn ut hva du tåler og ikke. Jeg fant ut at jeg kunne gå ganske mye, men svømming med vanlige beintak var døden, samme med jogging og aerobic. Sykling har jeg ikke prøvd fordi jeg er så øm i skrittet, frister liksom ikke da. Ved å kjenne etter og ta hensyn til kroppens signaler kan du holde bekkenløsningen i sjakk ganske godt. Jeg er nå i uke 26 og har ikke fått spesilt med plager før nå. Har nå blitt 30% sykemeldt fordi jeg sover så dårlig om nettene pga smerter når jeg snur meg. Derfor trapper jeg ned på gåingen og har fått time hos fysioterapeut. Det har jo du allerede, så kanskje du ikk får mer plager enn du har nå? Selv håper jeg å holde meg der jeg er idag, det går greit selv om jeg kjenner det. Bærer minst mulig og bruker beina samlet, det hjelper også. Lykke til!
Koala 25+1