PDA

Vis full versjon : Får far klippe navlestreng ved KS??

Elisa_82
22-08-2007, 12:17
ja..det lurer jeg på idag:sparke:

Tossi
22-08-2007, 13:18
Jeg vil tro det er noenlunde samme rutiner ved alle sykehus på dette, men slik er det ved sykehuset mitt: Fødselslegene tar babyen ut av magen og overlater den til barnelegen(e) for vurdering. For å få babyen ut av magen må de naturlig nok kutte navlestrengen, men når barnelegene er ferdige får far ta 'finpussen'. Dvs. klippe den av i rett lengde, for fødselslegene tar jo godt mål når de tar barnet ut.

Så svaret er egentlig både ja og nei - far får ikke kutte forbindelsen mellom mor og barn i reell forstand, men han får gjøre en symbolsk klipping.

~Eáránë~
22-08-2007, 13:20
Trodde ikke far fikk være tilstede under ks, jeg?

Josefin
22-08-2007, 13:26
Trodde ikke far fikk være tilstede under ks, jeg?

Det vanligste er at pappaen får være med hvis den fødende er våken, men ikke hvis hun må ha narkose.
Uansett får han lov til å stå på "bakrommet" like ved, og hilse på babyen med det samme den er ute.

Elisa_82
22-08-2007, 16:12
For å få babyen ut av magen må de naturlig nok kutte navlestrengen, men når barnelegene er ferdige får far ta 'finpussen'. Dvs. klippe den av i rett lengde, for fødselslegene tar jo godt mål når de tar barnet ut.

Så svaret er egentlig både ja og nei - far får ikke kutte forbindelsen mellom mor og barn i reell forstand, men han får gjøre en symbolsk klipping.

Men når barnet blir født på vanlig måte får jo far klippe navlestreng??Trodde det fungerte på samme måte ved KS..men mulig jeg tar feil altså:sparke: Barnet kommer jo ut av magen da også..

Snusselita
22-08-2007, 16:59
Vi har på samtale med sykehus og jordmor fått beskjed om at far ikke får klippe desverre.
Men vi kunne likevel prøve å spørre legen som utfører snittet om h*n tillater det, noen syns vist det er greit.... av en eller annen grunn....

Tossi
23-08-2007, 13:16
Men når barnet blir født på vanlig måte får jo far klippe navlestreng??Trodde det fungerte på samme måte ved KS..men mulig jeg tar feil altså:sparke: Barnet kommer jo ut av magen da også..
Ved vanlig fødsel legges barnet opp på mors mage etter fødselen, og er da (som regel) fortsatt koblet til morkaken via navlestrengen. Da får far komme bort og avnavle babyen ved å klippe på anmerket sted.

Ved KS må legene ta babyen helt ut av magen (og kan naturlig nok ikke legge babyen oppå mors mage), og det er umulig uten å først kutte forbindelsen mellom morkake og navlestreng. Jeg har aldri hørt om tilfeller der far får gjøre dette, da han i utgangspunktet ikke får komme bak forhenget og i nærheten av det åpne såret i mors mage.

Erika
23-08-2007, 13:24
Hos oss skal pappaen ta finpussen, legene klipper naturligvis navlestrengen og lar den være ekstra lang slik at mannen kan klippe den til etterpå. :)

Man får ikke lov til å være i nærheten av såret pga infeksjonsfare. Det kunne være legen kom til å spørre om mannen ville se over forhenget, men da har de sagt at det er opp til mannen å bedømme om han tror han klarer det. Vi får f.eks heller ikke lov å ha med fotoapparat inn pga infeksjonsfare. Og det er jo bra de er nøye! :)

Tossi
23-08-2007, 13:34
Vi får f.eks heller ikke lov å ha med fotoapparat inn pga infeksjonsfare. Og det er jo bra de er nøye! :) [/SIZE][/I]
Varierende rutiner fra sykehus til sykehus, tydeligvis - vi får lov til å ha med fotoapparat, det har aldri blitt nevnt som et problem mtp. infeksjon.

Elisa_82
23-08-2007, 13:52
Infeksjonsfaren burde jo ikke være noe større fordi far er med inn...han er jo like godt kledd som leger og sykepleiere....eller..? Da burde jo et fotoapparat som ikke kan vaskes/sprites være større infeksjonsfare

Aina79
23-08-2007, 14:45
Under mitt første snitt, fikk ikke far klippe navlestrengen til. Da hadde jeg spinalbedøvelse, og var våken. Vi fikk ikke lov til å ha med hverken fotoapparat eller filmkamera. (SUS)

Under det andre var jeg i narkose, og da hadde sambo fått klippe til navlestrengen så fort de kom ut med babyen, men legen kuttet forbindelsen mellom meg og barnet.

Hvis du skal ha et planlagt snitt, kan du jo sikkert spørre dem når du er inne til samtale/ringe sykehuset om hva som er praksis på det sykehuset som du skal føde? :snill:

Celine76
27-08-2007, 18:02
Min mann fikk lov til det.