PDA

Vis full versjon : Babyklær

fabel
02-09-2002, 17:41
Har begynt å kjøpe inn nusselige små klær til den lille :)
Har kjøpt en del bodyer, sparkebukser osv. i str. 56, 62 og 68. Har noen en oversikt over hva og hvor mye man bør ha som basis? Er helt grønn på dette området, jeg :bonk: Lurer også på om man har brillebukser under bodyene, eller blir dette i pose og sekk? Bruker man i det heletatt brillebukser? Hva med strømpebukser ?? :gal2: *klør meg i hodet*

Hjelp meg litt, da!

KLem fra fabel 30+0 (som ikke klarer å tenke selv!)

Håpet
02-09-2002, 18:38
Henger meg spørsmålet jeg også. Ja hvor mye trenger man egentlig av hver ting:???: :???: :???:
Men du Fabel: Hva er brillebukser:???: Det har jeg aldri hørt om før.

Nikken
02-09-2002, 20:50
Jeg husker ikke hvor jeg har fått dette fra, men har notert meg at vi trenger følgende til våre november-babyer;
Ulljakke
Ullbukse
Ull-lue
Kjøredress
3 par bomullssokker
1 par ullsokker
1 par fingerløse ull/bomullsvotter
1 bomullsjakke
1 hjelmlue av bomull
3-4 myke sparkebukser/dresser
6 bodyer el. knytetrøyer og bukser

Dette er jo ikke en liste som må følges slavisk, men kan gi en liten pekepinn. Eks. kjøredress er det sikkert greit at kjøpes i en litt større størrelse enn akkurat til nyfødt. Husk at vi nok får veldig mye i barselgaver også. Jeg har handlet noe klær, men har kjøpestopp på det nå:p

Lillian
02-09-2002, 21:26
Hvor mye klær man trenger er jo individuelt. Kommer jo an på hvor mye de gulper og hvor ofte man gidder å vaske også.. Jeg tror behovene oppstår litt etterhvert jeg. Man kan alltids kjøpe inn mer av det man foretrekker, pluss at man får masse gaver den første tiden.

Brillebukser er "truser" man har utenpå bleien. Da bruker man en omslagstrøye på overkroppen. Alternativet til brillebukse + omslagstrøye er body. Trenger ikke brillebukse sammen med body. Jeg foretrakk brillebukse + omslagstrøye i begynnelsen på begge mine, for da slapp jeg å tre noe over hodet dems. Trøya knyter man bare rundt og trer buksa utenpå. Men jeg gikk fort over til bodyer.

Husk helsetepper!! Kjempekjekt å ha å tulle nurkene inn i på vinterstid. Førstemann er født i desember og lå konstant inni et helseteppe de første månedene. Jenta er født i mai og til henne har vi ikke brukt helsetepper noe særlig. Det var jo sommer de første månedene, og når vinteren kom ville jo ikke hun ligge stille i noe helseteppe lenger.

Tidl. bruker
03-09-2002, 01:15
.....

Noni
03-09-2002, 01:50
Enig med Lillian, det er individuelt i forhold til gulping osv.
Jeg foretrekker også omslagstrøyer og brillebukser den første tiden, men gikk vel over til bodyer etter 2-3 uker.

Dette er hva jeg tror er godt å ha i hus av klær:
:baby: 5 omslagstrøyer m/ brillebukser str.50/56
:baby: 2 ullbody str.56
:baby: 2 body str.56
:baby: 4-5 pysjamaser str.56 og 62
:baby: 4-5 sparkedresser/sparkebukser str.56 og 62
:baby: 2 par sokker str.13, 2 par str.16
:baby: utedress/kjøredress str.56/62
:baby: 1 bomullshjelmlue str 50/56
:baby: 1 hjelmlue i ull str 50/56
:baby: ull/fleece lue,sokker,votter
:baby: babyteppe/helseteppe

som de andre sier, behovet melder seg etterhvert, og det er jo kjempe koselig å ha med nurket på handletur.:)

:vink: Noni og Bitteliten (29+1)

ps.må innrømme at det er mer i hus enn det som står på lista:blush:

Kame
03-09-2002, 12:43
Jeg har kjøpt en del omslagsbodyer jeg - sånne som kneppes eller knytes igjen på siden av magen - så slipper jeg å dra den over hodet på babyen, men slipper også styret med brillebukser.

Nå MÅ jeg kanskje dra meg inn på Nøstebarn for å handle inn ullklærne jeg trenger til babyen - har vegret meg litt for det var litt ekstra utgifter sist måned. Noen som vet om Nøstebarn er dyrere og/eller bedre enn ullklærne man får kjøpt i vanlige barnebutikker som fører Janus?

Og jeg HAR så lyst på et ullskinn, men hildrande du for en pris... Men jeg tror virkelig det hadde gjort seg i vugga! ;)

Nikken
03-09-2002, 16:53
WOW - Noni - du har jammen utstyret i orden!:) Der var det mye!
Hm.... En nybegynner takker for tips angående omslagstrøye og BRILLEbukse (*S* lært noe nytt!). Seff har Nikken kun kjøpt bodyer som kneppes i skrittet og må dras over hodet..... Nybegynneruflaks ;)

Kame
03-09-2002, 22:54
...Forresten - jeg spør som fabel jeg; Hva med strømpebukser? Er ikke det greit å ha i tillegg til en vanlig body når man alikevel bare skal være inne en dag? Regner med at det kommer til å være ganske så varmt inne hos oss når babyen kommer, og kombinasjonen strømpebukse+body bør vel være lettvindt og behagelig (spesielt om småen skal tulles inn i et helseteppe i tillegg?

MøreMia
03-09-2002, 23:03
Det første disse små nurkene gjør er å sparke av seg de nusselige sokkene sine så etpar strømpebukser og body/genser til "casual" bruk i heimen er nok ikke å forakte nei...

Lillian
04-09-2002, 00:11
*prøver å huske babystrømpebuksestatus her i huset*

Jenny brukte naturlig nok ikke strømpebukser i begynnelsen, ettersom hun er født i mai. Men storebror desemberbaby burde være sammenlignbar.. Kan ikke huske å ha brukt strømpebukser i begynnelsen jeg. Casual inneantrekk de første månedene var enten brillebukse, omslagstrøye, sokker og helseteppe (i ekte barselavdelingstil) eller eventuelt body og sparkebukse (litt mer "pynta" og litt mer frigjort fra helseteppet).

Tror ikke vi introduserte strømpebukser før poden var litt fastere i fisken og trengte bevegelsesfriheten ettersittende klær gir, sånn til rulling og krabbing og sånt. Det er vel ikke barebare å tre en strømpebukse på en slapp nyfødt vil jeg tro? Litt lettere med løse sparkebukser da.

Men det er jo forskjell på unger da. Mine barn har aldri vært noe særlig frosne av seg, de har labba rundt i bare bleia hele sommern og vært gode og varme. Kansje mer kaldblodige unger trenger mer klær og forlanger strømpebukse under helseteppet eller sparkebuksen? Vi har ikke brukt så mye ullundertøy heller vi. Jo, forresten så har vi en strikkabody som min bestemor strikka til poden, og den har vært flittig brukt som ekstrautstyr til inneantrekk til begge to. Men det er litt senere da, sammen med strømpebukser.

cgk
04-09-2002, 15:12
Min erfaring fra da jeg fikk en pike for 2 år siden, var at bodyer som det gikk ann å kneppe opp langs siden og i skrittet (dvs man slipper å tre de over hodet på babyen) var kjempe praktiske. Var innom H&M her om dagen og da hadde de fått disse bodyene i lyseblått. Vet at de er å finne i noen andre butikker også. Når det gjelder brillebukser og trøye syntes jeg at disse hadde en tendens til å sprike litt i midjen. I forhold til antall av bodyer så sitter er jeg av den oppfatning at man aldri kan få nok, så jeg ville satset på langt fler enn to i hver str. Brukte også mye strømpebukse på jenten min, selv om hun var et sommerbarn (syntes det til tider var i kaldeste laget med bare legger under de søte kjolene). Hvis ikke jeg husker feil så var det litt vanskelig å finne strømpebukser i str 50 og 56, men jeg fant noen veldig greie i merket JOHA. Kjøpte de på en av de litt dyrere barnetøyforretningene.

Det var det jenter... ikke glem at man får jo gjerne en del klær i presang, dessuten så får man jo gjerne lyst til å gå på shopping noen dager etter man har kommet hjem fra klinikken. Selv var jeg ute å handlet samme dag som jeg kom hjem *s*

cgk :stores:

Kame
04-09-2002, 15:59
Cubus har også sånne knappebodyer - men de hadde bare med rosa eller lyseblå striper - og det er jo litt upraktisk når man ikke vet kjønn.

Ellers kjøpte jeg noen sånne på salg hos Fru Lyng i sommer - da hadde litt snåle størrelser - jeg kjøpte str. 54 og 60.

Tror også jeg kommer til å satse på noen strømpebukser - er nok nok når babyen er tullet inn i et søtt helseteppe - de hadde forresten noen helt hvite, fuzzy pledd hos Kid Interiør til under 60,- kroner - det skal jeg handle snart!

(Åååå, det er skummelt å ha god tid på jobben, går forbi en drøss med butikker når jeg henter posten - det er så fristende!!)

((Dessuten er jeg i skravlehumør i dag - og det er altfor lite aktivitet her inne!!))

((( :bryn: - okei... "bryn" - men hvorfor trenger man skjegg og bart for å ha bryn? Eller har jeg misforstått tegninga?? )))

Kattemor
05-09-2002, 15:58
Hi, hi! Jeg har MASSE babytøy! Har kjøpt alt på salg, så jeg kost meg! :D Begynte så vidt på augustsalget i fjor... :D Har nok for mange bodyer i størrelse 50-56. Og så har jeg vært dum nok til å kjøpe inn noen bodyer i den størrelsen med korte ermer... Får gjerne ikke brukt dem... Ja, ja. De får pakkes bort til nestemann. :D

Og nå som familien har begynt å shoppe også, så begynner det virkelig å fylles opp! Knerten kommer nok til å bli bortskjemt! Heldigvis merker han ikke så mye til det de første mnd!

Har fått to bodyer med knepping i siden, og det tror jeg blir fint de første ukene. Og en fin, rød fleecedress. Den blir fin til jul!

Har også fått vogn og seng i hus. Mamma kjøpte seng, og vi slo til da vi fant fjorårsmodell av Simo kombi som var satt ned fra 6000 til 4000. Kjøpte stellekommode på tilbud som bursdagsgave til hverandre... Det er vel sånn det blir fremover... :)

Mangler sånn kjedelige ting som kluter, tisselaken osv. Hvilke flere "kjedelige" ting trenger vi?

Kattemor (29+0)

Kame
05-09-2002, 22:48
Kattemor: Helsetepper/babytepper?

Jeg var innom Jysk i dag, og iom at de er utsolgt for det jeg skal ha der (alltid), så endte jeg opp med et lite fleece-pledd - det var så mykt og deilig så jeg klarte ikke å motstå! Har også sett et på Kid Interiør som jeg nok bare "må ha" - etter at mammaene her inne forteller at småen ligger inntullet i sånne pledd hele tiden i begynnelsen.

- Apropos sparkebukser - finnes disse (nesten) BARE i ...æææh... plysj? flanell? - sånn kort-kort fleece, dere vet - ala fløyel (himmel, for en hukommelse jeg har - eller MANGLER! :gal2: ). Jeg har sett etter sparkebukser i myk bomull, men det er så lite på markedet - bomull er liksom nattdrakt, og sånn fuzzy dress er sparkebukse. Jeg innbiller meg at disse ikke kan vaskes på 60 grader, og at bomull er bedre?

(Ja, jeg elsker denne tråden - jeg er shoppegal! Og når man er flink og ikke shopper, så må en shoppegal tenke og snakke om det istedetfor!!)

Lillian
06-09-2002, 01:10
Så lurt med body med knyting eller knepping i siden, sånn at man slipper å tre den over hodet! Har ikke fått med meg det jeg.. Må vel ut og shoppe litt babytøy jeg også da. Selv om jeg har en halv million sånne omslagstrøyer og brillebukser.. Noe nytt må jo nurket få også! Kan jo ikke arve alt heller!! :D

Kattemor
06-09-2002, 13:25
:D Glemte å skrive at vi også har fått et par tepper i hus. Mamma, som blir bestemor for første gang, storkoser seg med shopping til knerten. :D Hun har kjøpt et lyseblått helseteppe og et fleeceteppe på Princess.

Har også fått 3 sett med sengetøy, men mangler laken. Hva er best? Flanell, frote eller vanlig bomull?

Og så har jeg kjøpt noen smekker på salg. Pluss at jeg har en herlig en med Tigergutt som jeg kjøpte da jeg var i Disney Store i London i fjor høst. Skulle gjerne vært tilbake der med MYE penger nå! :D

Kattemor (29+1)

Tidl. bruker
06-09-2002, 14:47
jeg kjøpe ikke mye sist til å begynne med. Fikk låen av andre som hadde vært gravide. PLuss at jeg fikk så mye fint til fødselen av folk det meste i 62:D :klapp:

MøreMia
06-09-2002, 18:05
Kan det være speilfløyel du mener...?
Kan i tilfelle også styre meg for denslags... Vil heller ha sparkebukser i bomull jeg også, tror nok det finnes endel av det så du får bare lete videre! :D

Kattemor; Kommer til å bruke både frotté og jersey-laken. Anbefaler i allefall strekklaken slik at det ikke krøller så voldsomt!

Jeg må forresten også ha slike bodyer med knyting/knepping i siden...! Konge!

Hurra! Mere shopping, mere shopping :klapp: :klapp: :klapp:

MøreMia
07-09-2002, 16:13
Shopping, shopping!!! :klapp: :klapp: :klapp:

Da var bodyene med knepping i siden i hus!
Vært en snartur på Lindex i dag og der var det "ta tre betal for to" på alt babytøy! Kjøpte også en kjøredress i mykt, lysbeige stoff, samt en annen dress i hvitt og pittelitt lyseblått...

Blir så infernalsk, utrolig, vanvittig forvirret av å gå rundt her og ikke vite hva det er som skjuler seg i magen min! :p

Denne må lillesøstra mi ha, sier storebror (for han har jo bestilt jente, må vite) og drar frem den ene søte rosa dressen etter den andre, men så ender jeg bare opp med "safe" farger såsom beige, gult og hvitt...

Give me a sign, lille Pjuskelusken min! :hjerter:

Kame
08-09-2002, 16:11
Mia: Næh, heter det ikke velour, mon tro?? Iallefall har jeg noe arvegods med ugne gulpeflekker på at typen (selv om de er vasket).

Fikk ikke handla noe i går, men hadde en lengre samtale med ei venninne som er nybakt mamma (og hvor moren eier en barnebutikk som fører klær og Simo-utstyr) og hva som er bra å ha, og hun skal iallefall ordne bra pris til oss på det vi trenger!

(Samtidig ble vi bedt om å være gudforeldre til lille Lene (som nå er 7 uker) - så jeg kommer vel til å være en særs høygravid gudmor, vil jeg tro! (Hva søren skal jeg ha på meg!?!))

I morra tror jeg at jeg må innom Lindex gitt....! :D

MøreMia
08-09-2002, 21:37
Kame; - visst fanken heter det velour... Husken min er helt på bærtur for tiden. Jeg kan sitte å snakke om noe for plutselig å være helt tom for ord, og det er sjelden til meg å være :bonk:

En fot innom i Simo-verdenen kan umulig være å forakte! Hold for Guds skyld godt på den foten!

Når det gjelder hva du skal ha på deg som høygravid gudmor kan jeg kanskje foreslå telt...? :latter: (i allefall om du er i nærheten av mitt omfang...)