PDA

Vis full versjon : svangerskapsplager for store mammaer

delilah
25-08-2007, 19:47
jeg har slitt med bekkenløsning i tidligere svanger... og nå er det full rulle igjen... men det verste er sove stilling da hoftene mine har en tendens til å verke som besatt...

noen som har ligge på siden problemet??

utenom det, føler jeg meg ganske tung i kroppen, ettersom magen vokser..
utrolig tungt å bøye seg helt ned...

hva er det egentlig som har større rissiko i våre svangerskap?

og hvordan har dere det??

:klem:

Lied74
25-08-2007, 20:23
Stakkars deg Delilah :klem: vet hvordan du har det!!
Man har større risiko for å få bekkenløsning hvis man:
1) har hatt det tidligere - det hadde jeg i 2003, med krykker og full pakke
2) har hatt vondt i ryggen tidligere - jepp, har vært full runde fra jeg var 14 år med fysioterapi osv.
3) er overvektig - jada, krysser av for denne også....

alikevel sa legen min da jeg var på kontroll: "du trenger jo ikke få det igjen", så han mente at det var ikke noe jeg burde tenke på å forebygge engang....:gaah: Jeg har imidertid funnet ut at jeg tar akupunktur, bruker MBT sko og har hentet meg en skråsittepute til jobbestolen min. -enn så lenge holder det seg unna, men jeg kjenner jo at det kommer, og irriterer meg sånn over at man ikke kan få noe hjelp før man først har fått gangvanskene godt plantet i kroppen!

Det jeg også selv har måttet etterlyse er glucosebelastningstest, men det mente JM at jeg ikke burde ta før i uke 28, så da får jeg bare vente.

Merker ellers mye nedpress i magen, allerede 12 uker på vei, men det kan jo ha noe å gjøre med opptakten til BL....

Det er vel ikke så mye mer risiko med våre svangerskap - eller har jeg blitt lurt trill rundt? Jeg føler at jeg har hørt om at overvektige skulle ha hatt en annen oppfølging, både med hensyn til ernæring og kropp, men det har jeg ikke merket noe til her hos meg at er prioritert..

Vilde
25-08-2007, 20:37
Sniker meg inn her jeg... Jeg er ikke overvektig, men jeg kjenner meg veldig igjen i det du, delilah, skriver om ligge på siden problemet.

Hoftene mine verker som besatt om natten, har prøvd dyne mellom bena, pute mellom bena. Det som hjelper meg er rett å slett å opp å gå litt, for å løsne opp på en måte...

-Vilde-

Maria-B
25-08-2007, 21:01
Jeg har bekkenløsning som kjennes veldig godt mellom bena....helt grusomt å gå opp trapper...og jeg er opp og ned en trapp hver natt for å på do...er til å bli :kokko: av.

Ellers er det jo svangerskapsdiabetes overvektige er mer utsatt for, derfor de fleste overvektige blir sendt på glukosebelastning. Det skal jeg om 3 uker (skal tas mellom uke 28-32). Da skal man altså drikke en sukkerlake :urk:

Fant denne danske siden: glukosebelastning (http://www.kvalidoc.dk/endokrinologi/det_metaboliske_syndrom_og_diabetes_mellitus_type_2/emner/glukosebelastning.html)

Sitte stille i 2 timer???? SERIØST??? :dåne:

Irith
25-08-2007, 22:01
Nå har jeg kanskje en jordmor som er litt ekstrem...
Men..

Det jeg fikk vite på første kontroll var:
Jeg er kjempeutsatt for svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes, fordi jeg veide da 85 kilo.
jeg skulle holde meg unna alt av karbohydrater, da dette kunne være skadlig for meg, i en eller annen form.

Greit, jeg ER insulinresistent, og skal vel være påpasselig med blodsukkeret mitt, men aldri har jeg spist så variert og ofte som nå! Kommer uansett helt sikkert til å få huden full, hvis hun får vite at jeg og cola går veldig bra overens om dagen, for at jeg ikek skal sovne på jobb.

har tatt glukosebelastning før, og JM mente jeg måtte ta det igjen i uke 24. jeg VET at jeg får høyt blodsukker.. hvorfor kan hun ikke nøye seg med prøvesvar som er et knapt år gamle?

Alt er vistnok farlig om man er stor og gravid. :kokko:

(Hadde hun jordmora fått vite at jeg fortsatt rir, så hadde jeg vel blitt kasta på hue og rævva ut av det kontoret. for ikek å snakke om at jeg har planlagt å ta med ungen i stallen, bare det blir mildt nok uke!)

Av og til lurer jeg på hvordan de klarte å få friske barn før i tida..

Peaches
25-08-2007, 23:29
Irith: Det var da veldig som den jordmora hausa opp det å ha noen kg for mye. Vi har jo noen % større sjanse for å utvikle diverse, men så lenge ingenting tyder på noe, så synes jeg at vi skal behandles som alle andre :klem:

Jeg har nå fått konstantert bekkenløsning, men er ikke så veldig plaget. Bekkenløsningen sitter i symfysen (kjennes ut som noen har sparket meg hardt i skrittet når jeg virkelig har vondt), men har den under kontroll så lenge jeg ikke beveger meg for mye i gangen.

Spurte JM denne uken om jeg skulle ta den glukosebelastningstesten siden jeg har en BMI midt på 30-tallet, men hun mente at så lenge jeg ikke hadde spor av sukker i urinen så var det unødvendig. Ikke har hun mast noe særlig om vekten min heller. Har bare gått opp ca. 5-6 kg til nå, er litt usikker fordi det er 2 forskjellige vekter innblandet som ikke viser noe i nærheten av hverandre.

Til nå må jeg si jeg tror jeg har hatt et enkelt svangerskap. Begynner jo å bli vanskelig å få på seg sko som det ikke bare er å trø inn i og tildels å gå trapper, men det tror jeg heller er en naturlig del av å ha stor mage :fnis:

Lied74
26-08-2007, 12:58
Nå har jeg kanskje en jordmor som er litt ekstrem...

-ja, det høres litt sånn ut, men samtidig så er det skremmende hvor store forskjeller det er på disse damene, da!!
Jeg var hos en JM som jobber delvis på Ullevål med de som har fått konstantert svangerskapsdiabetes, så man skulle jo tro at hun hadde litt peiling på "alt som kan skje" - men hun hadde ikke egentlig tenkt at jeg skulle ta glukosebelastning, og da jeg spurte sa hun at dersom jeg ikke hadde sukker i urinen i uke 28 skulle jeg ta testen. (tror jeg det var..)
Andre ting sa hun ikke noe om, hverken det ene eller det andre, så jeg satt og lurte på om det var jeg som var hysterisk som undret meg på alt dette - og min startvekt er omtrent 35 kg høyere enn deg....:rødme:
Ja, ja, får håpe vi holder oss friske og raske alle sammen, og at dere med bekkenløsning både har fått fysioterapi og bassengtrening (hvis mulig..)

Uregistrert
26-08-2007, 22:18
Hei.
Jeg har veid mellom 120-130 kg i mine to svangerskap. Har ikke hatt problemer i det heletatt. Tror jeg har vært ekstremt heldig. Gått turer og løpt(!!) etter eldstemann i uke 39 av siste svangerskap.

Men all min sympati til dere som har plager.

Aimy
27-08-2007, 01:15
Jeg merker at jeg sliter litt med knepping i hoftene og bak i ryggen,det er vel kanskje bekkenløsning som gjør seg gjeldende?har hatt disse plagene helt siden mitt forrige svangerskap,var hos ortoped i begynnelsen av juni og han sa at det muligens var bekkenet.Selv om jeg ikke kom så langt sist,så har det ikke noe å gjøre med str på ungen at man får bekkenløsning,men det var visst hormoner..
Ellers så langt har jeg merket en veldig tungpusthet,men det er vel kanskje normalt uansett vekt? Ting blir jo presset litt oppover.Jeg har vært ganske bekymret for hvordan dette skal gå fremover.
Også er det jo disse evinnelige bekymringsproblemene: Når kommer magen,når kjenner jeg livmor osv..men det går jo mest på det psykiske og ikke det fysiske.Tenker også veldig på om JM kommer til å kommentere vekten min negativt,sånn at jeg kommer til å kvie meg for å gå til henne.Jeg vet jo at jeg er stor!Skal til henne i september,så det blir spennende å se.
Men nå er jeg ikke lenger enn 11 uker da,så det kommer vel mer plager etterhvert..

MTB
27-08-2007, 08:55
Jeg er forholdsvis stor, og veide like mye da jeg startet dette svangerskapet som forrige. Ingen av gangen har det vært snakk om noe glukosebelastning eller kosthold. Svangerskap 1 foreløp veldig normalt uten komplikasjoner i det hele tatt (aldri sukker i urinen, heller aldri tegn på svangerskapsforgiftning), blodtrykket lå på normalen hele tiden. Fødte ei jente på termin på 3050 g

Dette svangerskapet følger foreløpig svangerskapsnr 1 sitt løp; ingen som har nevnt noenting om glukosebelastning eller andre ting. Blodtrykket normalt, har enda ikke hatt noe spor i urinen el.
Eneste jeg har merket denne gangen er bekkenløsning, men denne gangen har jeg ei datter på snart 2,5 år, jobber i barnehage og får aldri sitte eller ligge når jeg bør/skal :snill: Forrige gang var det bare å slenge seg på sofaen etter endt skoledag.

Men de sier jo det at damer som er overvektige har større sjanse for å utvikle svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, høyt blodtrykk, vanskeligere fødsler mm

Leophee
27-08-2007, 10:33
Jeg blir ofte oppgitt over at vi overvektige skal gis følelsen av at uansett hva som måtte ramme oss, er det så godt som vår egen feil, siden vi ikke klarer å være normalvektige. Joa, det er vel sånn at vi store damer har litt større risiko for enkelte plager, så som bekkenløsning, svangerskapsdiabetes, svangerskapsforgiftning, høy fødselsvekt hos barnet, komplikasjoner under fødsel (f.eks. dårlige rier) og noe høyere keisersnitt-rate (og også større risiko for komplikasjoner etter keisersnitt). Det var dagens dommedagstale. Det er bra at vi blir fulgt opp, men det bør ikke være den typen fokus som gjør oss overbevist om at alle overvektige er dømt til å få disse plagene. For slik er det nemlig ikke. De aller fleste overvektige gjennomfører ukompliserte svangerskap, på linje med normalvektige. Og skulle det dukke opp plager og komplikasjoner, er det godt mulig vi ville fått dem om vi var aldri så slanke. Normalvektige kan jo også få de samme plagene.

Jeg har straks gjennomført to ukompliserte svangerskap (bank i bordet!), med en start-BMI på over 41. I forrige svangerskap ble det fokusert en del på at det var et såkalt risikosvangerskap på grunn av høy overvekt hos mor. Denne gangen er eneste "ekstra-tiltak" at veksten blir sjekket med ultralyd, fordi mageflesket gjør det vanskelig for jordmor å få eksakte s/f-målinger.

Vel, poenget mitt er vel bare at når vi først er gjort oppmerksomme på litt forhøyet risiko for de forskjellige komplikasjonene, synes jeg det er viktig å få lov til å huske at til tross for våre ekstra kilo, er vi fortsatt kvinner som er skapt for å bære frem og føde barn. Bekymringer skal ikke få overskygge gleden ved å bære frem et barn, og slike ekstrem-jordmødre som den Irith har, burde skamme seg over å skape unødige bekymringer hos den gravide! Jeg mener ikke å fornekte at overvekt innebærer en risiko, men i de fleste tilfeller går det bra.

Gaia31
03-09-2007, 21:19
En ting jeg har erfart er at det går an å ha bekkenløsning i ett svangerskap og så ikke i ett annet...
Dvs jeg har hatt bekkenløsning i tre svangerskap..men denne gangen har jeg ikke kjent noe. Hva som skiller dette svangerskapet fra de andre er at jeg denne gangen var 50kg lettere...om det er årsaken kan man jo ikke si med sikkerhet,men muligheten er der jo..

Lied74
03-09-2007, 22:25
En ting jeg har erfart er at det går an å ha bekkenløsning i ett svangerskap og så ikke i ett annet...
Dvs jeg har hatt bekkenløsning i tre svangerskap..men denne gangen har jeg ikke kjent noe. Hva som skiller dette svangerskapet fra de andre er at jeg denne gangen var 50kg lettere...om det er årsaken kan man jo ikke si med sikkerhet,men muligheten er der jo..

Det er jo klart, at det vet man jo ikke, men det sies jo også at man er mer utsatt for bekkenløsning, blant annet hvis man er overvektig, selv om det er mange som ikke er overvektige som har det også.
Det er jo uansett flott at du slipper det denne gangen, hvis du har opplevd det tre ganger tidligere, vet du jo hvor vondt det kan være :)