Vis full versjon : Vonde kynnere
Hei! Håper noen som vet litt om det/har opplevd det samme kan se litt her. :blomst:
Jeg er i mitt andre svangerskap i 2.trimester (20 uker i morgen). Den siste uken nå har jeg opplevd kynnere som er vonde. Ikke veldig vonde, men kjennes ut som en mild start på mens feks, altså mensmurring og murring i korsrygg. Skal det være slik? Hvor vanlig er det? Jeg hadde jo veldig mange kynnere sist svangerskap (mye mer enn nå) men da kjentes det aldri ubehagelig før i siste trimester og da pga plassmangel, og heller ikke på denne måten. Jeg har dem ikke ofte, i helgen har jeg ikke kjent mye til dem, men før helg, både på og etter jobb, så jeg finner ingen rød tråd. om jeg tenker etter er det sikkert under ti stk på en dag med mange i hvertfall.
Håper noen kan svare. :blomst:
sKYTTEN 71
06-09-2007, 13:27
Dette er ikke ment for å skremme, for kynnere i svangerskap er nok ganske vanlig og et tegn på at man må roe ned litt og så lenge de gir seg når man setter seg ned er det nok ikke så farlig.
Jeg opplevde kynnere fra uke15 i andre svangerskap og i uke 18 ble de veldig konstante selv når jeg la meg ned,kom inn for sjekk på Rikshospitalet hvor de så at livmorhalsen var forkortet og ble lagt inn og fant etterhvert ut at jeg hadde fått GBS(streptokokk B)infeksjon som ved første svangerskap.
Dette trenger absolutt ikke ha noe med dine kynnere å gjøre,noen har denne bakterien i kroppen og den har en tendens til å blomstre opp i sv.skap og man blir aldri kvitt den,men det er viktig å behandle under sv.skapet og under en fødsel for barnets del.
jeg har fått svar i en annen tråd, og jeg vet selvsagt at kynnere i svangerskap er vanlig :snill:, som jeg skriver hadde jeg mye av det forrige svangerskap uten å bekymre meg da de ikke var vonde. En skal være bekymret og ta kontakt med lege jm om de er vonde, det er ikke naturlig at det skal være slik i uke 20.
Jm tok meg inn på kontroll, pga det kan være et tegn på uvi faktisk. Det var ikke det, men det er et ganske kraftig beskjed fra kroppens side om å ta det med ro.
(...), men det er et ganske kraftig beskjed fra kroppens side om å ta det med ro...og drikke nok væske! Dehydrering kan gi økt pågang av kynnere. :klemmer:
Jeg drikker sikkert en 4-5 liter vann hver dag, så jeg tviler på at det er noe med veskemangel å gjøre. Har med meg en halvliter vann uansett hvor jeg drar (ut med guttungen, i bilen til og fra jobb, på shopping osv) og vet ikke hvor mange ganger ila en dag jeg fyller opp denne. Ja, jeg går mye på do. :flau: :fnise:
Andre ting som kan utløse? Jeg tipper stress, da det har toppet seg litt i det siste. Men jeg er enda bekymret, for jeg syns smertene (med eller uten kynnere) har blitt sterkere og hyppigere denne uka. Har hatt ei veldig tøff uke da, 100% jobbing som innebærer pendling 2 timer i bil hver dag, missnøye med barnehagen og oppvask med disse, og 2årsdag til gutten min nå.
Jeg er glad jeg tok kontakt med jm i hvertfall, ingen bør bagatelisere mens/rie smerter halvveis i et svangerskap. Jeg venter som regel i det lengste før jeg syter noe i det heletatt, har litt legeskrekk og er ikke glad i å fortelle ("fremmede") om problemer av noe slag.
Prøvende
06-09-2007, 21:23
Hei Papaya!
Jeg har også tildels vonde kynnere, Har hatt de noen uker og er jo kortere enn deg. Jeg er nå 50% sykemeldt delvis pga dette, og skal ta det med ro, noe som ikke er å lett når man ikke føler seg syk.......
Det jeg har merket er kynnerene komme oftere om jeg sitter stille.dvs i bil, på jobb, ved middagsbordet og i sofaen. Det beste er å sitte korte perioder. Kanskje det er derfor det var Ok i helgen?
Håper du får noen bra svar her, fo jeg lurer også veldig på dette(skal ta det opp med lege på torsdag)
:klemmer:
sKYTTEN 71
06-09-2007, 21:28
Godt du fikk sjekket med jordmor iallefall.Negativt stress kan sikkert være en faktor ja,det begynte hos meg da min pappa døde så det ble kanskje for mye for kroppen å takle.Psyken spiller inn på mye.
Håper du kan finne en årsak til dine kynnere som du kan gjøre noe med for å bedre situasjonen din.
Skal tilbake til legen jeg også å høre om dette. For jeg blir rett og slett redd/bekymret over disse smertene. Fikk 50% sykemelding jeg også, men pga pendling får jeg ikke til å ta halvedager (orker ikke 2 timer pendling hver dag for 4 timer, bekkenet syns ikke all denne sittingen er all verden heller) så det blir to dager fri og resten av dagene litt kortere. Har kun to ukers sykmelding så skal jeg til legen får å se om jeg trenger mer/mindre el.
Men om smertene vedvarer/tiltar, bør ikke flere ting sjekkes enn urin? Livmorhals?
Grattis med gutten i magen Prøvende. :blomst: Jeg følger med selv om jeg ikke har hatt energi til å skrive/oppdatere selv i det siste.
Prøvende
06-09-2007, 22:47
Grattis med gutten i magen Prøvende. :blomst: Jeg følger med selv om jeg ikke har hatt energi til å skrive/oppdatere selv i det siste.
Tusen takk for det:klemmer::lykkelig:
Hadde du KS sist fødsel? Ta en titt i dagboken til Sanca, hun fik vite at man lett får vonde kynnere om man hadde KS pga arrvev o.l Jeg hadde jo ikke KS, da, men har ubehagelige kynnere forde........Fint du fikk noe sykemelding. Det hjelper nok med noen dager fri!
Hadde ikke KS nei. Hadde en helt normal og grei fødsel (på papiret ja, jeg holdt selvsagt personlig på å dø.. :himle: ). Blir godt å trappe ned litt ja, sverget på at jeg ikke skulle slite meg ut før jeg sykmeldte meg denne gangen, men siden alt har kommet kastet på (bekkenløsning, ryggproblemer og disse kynnerne og mental utmattelse) på en gang, var det ikke et sekund for tidlig. Det er tøft nok i seg selv å lage et helt nytt menneske.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.