PDA

Vis full versjon : Noen som har en god oppskrift på brød?

Iset
01-08-2003, 16:47
fikk så lyst å lage brød, men det bør være raskt og litt lettlaget. helst grovt, gjerne med feks gulrøtter i, det er så godt med gulrotbrød.

klem Iset 24+0

Iset
03-09-2007, 16:42
Fant denne eldgamle tråden min, og lurer i grunnen på det samme ennå. :knegg:

Har googlet og funnet et par, men jeg vil gjerne ha noen oppskrifter som er prøvd ut av dere med godt resultat, noen dere virkelig kan anbefale?

anna74
09-09-2007, 13:37
<?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com /><st1:metricconverter w:st=Denne oppskriften har jeg fått på SG en gang, og brødet blir kjempegodt. </st1:metricconverter>
<st1:metricconverter w:st="on" ProductID="5 dl"></st1:metricconverter>
<st1:metricconverter w:st="on" ProductID="5 dl">5 dl</st1:metricconverter> lunkent vann
50 g gjær
2 ss smør
2 dl Cottage Cheese el. kesam
1 ts salt
4 dl revne gulrøtter
4 dl sammalt hvete
ca. 15 dl hvetemel

Rør gjæren ut i vannet. Tilsett smør, Cottage Cheese, salt og gulrøtter. Arbeid inn det grove og fine melet til en smidig deig. Hev i ca. 40 minutter. Form deigen til to brød og legg dem på smurt plate eller bakepapir. Hev ca. 30 minutter til. Skjær noen snitt på overflaten av brødene, pensle med litt melk. Stekes 30-40 minutter på 200 grader. Avkjøl på rist.

LillePip
09-09-2007, 18:43
2,3 dl melk
1,7 dl kefir
1/2 - 1 pk gjær
1/2 ts salt
1 ss sukker
1 ss olje
5 dl fint mel
3,3 dl rugmel
33g valnøtter

Vet det ikke er gulerøtter, men har ingen oppskrift på det.. Denne liker jeg i hvertfall godt. Bak det som et vanlig brød, blir 1 brød. Stekes til det er ferdig *humre* (omtrent 45 min) på 200 grader.

Iset
09-09-2007, 20:16
Åh tuusen takk!! Jeg skal prøve begge to snarest! :D

kjærlighetsbarn nr3
09-09-2007, 22:48
:sniker:

Og dytter tråden litt opp igjen :rødme: jeg har også lyst på noen gode brød oppskrifter helst med masse korn og mest mulig smak :humre:

Myria
30-09-2007, 15:10
Litt sent kanskje, men...

Når jeg baker brød bruker jeg aldri oppskrift. Jeg tar det jeg har i huset/har lyst på. Til to brød bruker jeg ca 12-13 dl mel og kornsorter, alt etter hva jeg har. F.eks. sammalt rug, sammalt hvete, knuste helkorn, rugmel, grovbakstmel, havremel, fiberbakst, havregryn, kli, linfrø, solsikkefrø (de to siste bør ligge i bløt ca 10 minutter før de has i deigen, ellers blir brødet tørt) osv osv. Minst halvparten av melet er hvetemel, det synes jeg gir best resultat. Grove melsorter inneholder ikke så mye gluten og hever seg derfor ikke så godt, jeg synes brød med mye grove melsorter derfor blir ganske tunge og kompakte. I tillegg til melet har jeg da i en pose tørrgjær, litt sukker, litt salt, litt olje og nok væske til en smidig deig. Jeg bruker ca 50/50 melk og vann (melken gjør at skorpen ikke blir så tørr og sprø). Bruker gjerne litt yoghurt naturell i om jeg har det, hakkede nøtter er også godt og revet gulrot gir saftig og godt brød. Jeg knar deigen lenge (i kjøkkenmaskin er jo det enkelt) og lar den heve godt. Baker ut og legger brødene i former. Etterhever godt. Stekes på nederste rille ved 200-225 grader i 40-50 minutter. (Du kan også lage rundstykker av deigen, da stekes de på midterste rille ved 225 grader i 10-15 minutter.)