PDA

Vis full versjon : herpes/forkjølelsessår

matelulla
04-09-2007, 13:44
Uff, har fått et sinnsykt utbrudd på leppene mine. :stønn: Vet ikke hva jeg skal gjøre. Det er så skrekkelig vondt, og det verker og ser ikke ut. Både oppe og nede på munnen. Halve munnen er skikkelig hoven. :leppe: Har hatt dette mange ganger før, men aldri i den skalaen.
Har pleid å bruke Vectavir-krem på, og da stopper det alltid før det blir noe mere vondt eller sår. Men nå har jeg ikke mere krem igjen, og jeg var innom legen for å få hjelp. Men legesekretæren tok avgjørelsen for legen hun.:gaah: "nei, det vil jeg ikke anbefale deg" sa hun. (fordi jeg er gravid og det visstnok er så sterkt.)
Men jeg er ikke så sikker på hva som er best jeg. Det er jo itillegg fryktelig smittsomt, og med en 1 åring som stadig klatrer på meg skulle jeg gjerne hatt noe for å dempe det.
Uansett synes jeg at jeg kunne fått en vurdering av legen isteden. kanskje det kunne finnes noe annet å bruke liksom. :sukk:

Noen som har noen tips? Det er så vondt. :bælje:

LotusBlå
04-09-2007, 15:03
Jeg er til tider skikkelig plaget med slike sår. Det er ikke no' gøy i det hele tatt og det gjør VONDT i tillegg til at det ser pyton ut :urk: Så en sympati :klemme: fra meg :snill:

Sist gang jeg fikk slike sår, så brukte jeg Compeed sine nye munnsårplaster. De er ikke spes rimelige. Tror det kostet i underkant av en hundrings for en pakke. Den holdt til ett utbrudd (ett sår). Det fine var at plasteret lindret, hindret videre spredning (smitte), kamuflerte og kunne faktisk ha på sminke utenpå. Jeg var ikke gravid da jeg brukte det sist, så jeg sjekket ikke hva det stod på innhold og om det var anbefalt for gravide, men jeg innbiller meg at det ikke var kjemikalier som går over i kroppen og dermed til forsteret. Sjekk på apoteket, det selges uten resept.

Som alle andre remedier for munnsår, så er dette også mest effektivt når det blir brukt fra starten av et utbrudd, men jeg har tatt det på godt etablerte sår og hatt fin effekt :jupp:

Det eneste virkelige aberet er at de kan være litt vanskelige å få til å sitte skikkelig, men de er ikke ubehagelige å gå med.

Håper at det gir seg snart :snill:

Prøvende
04-09-2007, 15:08
Min mor har vært sterkt plaget i over 20 år. Til slutt fant hun vidundermiddelet;Zovirax(ikkehelt sikker på skrivemåte) Det finnes som både piller og krem og er reseptbelagt og dyrt, men det FUNKER! Hun begynner med pillene med en gang hun kjenner utbruddet kommer, og da blir det veldig mye mindre og ikke så vondt som vanlig. Du skal også unngå sol og saltvann.

Det er ikke godt ut å ha det sånn, så du har min medfølelse:sorry:, men kom deg til legen igjen og prøv dette, hun anbefaler det til alle ihvertfall. Vet ikke om man kan ta det som gravid,det må nesten legen svare på.

matelulla
04-09-2007, 15:17
Problemet var at sekretæren ikke ville sende meg videre inn til legen fordi "det ikke er noe å gjøre med". :gaah:
Har legetime om en uke, men det er altfor lenge til dessverre. :leppe:

Ang compeed-plasteret, er ikke det forferdelig vondt å ta av igjen? Snakker jo åpne sår og skorper her. :skummelt:

LotusBlå
07-09-2007, 09:23
Hvordan går det med deg?? :snill:

Det gjør ikke vondt å ta av plasteret igjen. Jeg gruet meg også for det første gangen, men det blir liksom en slags "lomme" inne i plasteret, der hvor såret er, så når du tar det av igjen, så er det bare den friske huden som får juling :nikker:

matelulla
07-09-2007, 14:20
Det går bedre nå. Er ikke like vondt, mere ubehagelig enn det startet med. Nå er det bare skorper, men det er ikke noe moro når jeg spiser eller snakker. Sprekker opp og væsker. uff, skikkelig pyton!:urk: