Vis full versjon : Svangerskaps forgiftning
Hva er egentlig svangerskaps forgiftning?
Jeg fikk kjeft på BarniMagen fordi jeg spurte om dette og fordi jeg innrømmet at jeg hadde fått dilla på alt søtt.
Så da spør jeg heller her. og håper dere er litt mer voksene enn at dere kjefter på meg fordi jeg spør om dette.
Hvor farlig er det egentlig å spise litt søtt hver dag og hvor farlig er svangerskaps forgiftning?
Mal3n3 16+3
termin 14 august
Bluelady
28-02-2003, 11:47
Det er nok folk her som kan mye mer om dette enn meg om hva svangerskapsforgifning er, men ja det er farlig. Det er den vanligste årskaen til at gravide dør og eneste behandling som hjelper er å avbryte svangerskapet. I det senere har man funnet ut at gravide som spiser mye søtt kan ha økt risiko så du burde nok kutte ned på inntaket av søtsaker.
Riktig som bluelady skriver, men jeg vil gjerne utdype litt mere.
Det er forskjellige grader og komplikasjoner med svangerskapsforgiftning. Det er i seg selv et veldig upresist begrep da dette både dekker forstadiet som ikke er så farlig og de alvorlige tilstandene det utvikler seg til. På legespråket snakker de om pre eklampsi (altså før eklampsi)
En førstegangsgravid har ca 2-3 % risiko for å utvikle svangerskapsforgiftning, veldig høyt sukkerforbruk kan øke sjansene for dette med opp til 6 ganger, for et par nummer av siden stod det en artikkel i gravid om dette. Det er en Norsk lege som har skrevet doktoravhandling om dette.
I en graviditet så forandrer sensitiviteten vår for sukker (og andre raske karbojydrater) seg og vi produserer mere insulin. Dette er for at vi skal kunne lagre mere fett på samme energiinntak noe som var nødvendig en gang i tiden. Kanskje er sukker farligere for de som har denne hormonbalansen litt skrudd fra før av. Jeg er blandt disse og har tidligere hatt veldig alvorlig svangerskapsforgiftning, i dette svangerskapet har jeg ikke spist sukker eller noen raske karbohydrater og er frisk (kan ikke garantere at det er årsaken). Man er også mere utsatt for svangerskapsdiabetes om en spiser mye sukker.
Det er forresten verd å påpeke at sukkertrang er ofte avlet av høyt sukkerinntak. Du spiser mye sukker insulinet stiger, bruker sukkeret og forblir høyt, kroppen ønsker mere sukker osv. Det bli en slags ond sirkel av det.
Svangerskapsforgiftning er en sykdom det er lite kunnskap om men det er nå rimelig akseptert at sykdommen oppstår i morkaken. Barnet merker altså sykdommen før du gjør det.
Det som brukes som diagnostiske kriterier er blodtrykk, ødemer og protein i urinen. Men man kan ha disse uten å få diagnosen svangerksapsforgiftning. Dette er et slags forstadie, og man har høyerer risiko. Man er da på vakt for hodepine, synsforstyrrelser, kvalme og smerter øverst i magen (under ribbeina).
Ved mistanke så taes det en del ekstra blodprøver dette kalles en preeklampsistatus. Dette inkluderer en rekke prøver men de jeg er sikker på er leverprøver og blodplater.
Dette er ikke en sykdomm, forstadiet kan forbli nettopp det og holdes der. Det legene er redde for er et par tilstander. En er Eklapmsi eller svangerskapskramper, dette er nå veldig uvanlig fordi legene vanligvis rekker å sette igang fødsel eller ta keisersnitt.
Den andre kalles HELLP syndrom, dette er også veldig sjelden men blir stadig vanligere, kanskje fordi legene (iallefall eksperter) ser etter den. Her er blodsystemet og leveren involvert. Dette kan føre til hjerneblødninger og leverskader hos mor. Om uoppdaget er dette svært farlig. Alvorloghetsgrad vurderes etter blodplatene som går til grunne.
Det er også en økt fare for morkakeløsning ved preeklampsi, og det kan føre til fosterdød.
Som oftest opptrer preeklampsi sent i svangerskapet og det er da sjelden farlig om det passes skikkelig på og man tar det alvorlig.
HELLP syndrom kan derimot i veldig sjeldne tilfeller oppstå tidlig, og det kan oppstå etter fødsel men det er uhyrlig sjelden.
Det er ingen annen kur for svangerskapsforgiftning enn forløsning. Dersom tilstanden er stabil vil de la svangerskapet fortsette, med nøye overvåking. Dersom tilstanden er alvorlig eller det er utviklet eklampsi eller HELLP syndrom vil barnet forløses omgående. Hastesnitt er da det vanligste, men i noen tilfeller med HELLP er blodplatenivået så lavt at de vil forsøke å sette i gang en fødsel da risikoene ved keisersnitt er for høye.
Dette ble vel langt, men nå vet du iallefall ganske mye. Lurer du på noe mere om dette så er det bare å spørre. Etter å ha vært så syk og ha mistet et barn pga dette så har jeg samlet en smule informasjon... og deler det gjerne på forespørsel.
Desverre er det slik på BIM at du ikke skal si ting som kan skremme noen. Dersom du ber noen oppsøke lege så er det skremsel og uakseptabelt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.