Vis full versjon : Lave jernlagre og lavt stoffskifte
-ja, det har jeg fått påvist. Blodrøven ble tatt i forrige uke, 29+1.:urk: Fikk bare snakket med legesekretæren som ikke ville uttale seg mer spesifikt annet enn at jernlagrene (SE-FE?) og fritt T4 var ute av kurs. Jernlagrene lå på 6 (skulle ligge mellom 15 og 200?), mens T4 fikk jeg ikke greie på annet enn at det tydet på lavt stoffskifte.
Jeg skal uansett til legen om en uke men lurer på om det kanskje haster mer? Har skjønt det sånn at man får Levaxin for å regulere hypothyreose i svangerskapet og lurer på om jeg må ha det- raskt? Og med jernlagre på 6, burde jeg ikke vært dødsens nå?:vetikke: Tror ikke hb ble sjekka, så verdien der vet jeg ikke. Jeg føler meg litt kraftløs og trøtt, men ikke noen krise på noen måte.
Har forresten stoffskifte og jernlagre noe med hverandre å gjøre? (sorry, mange spørsmål i loppeskrullehjernen nå:sorry: )
Noen som vet noe om dette eller har vært borti det samme? :klemmer:
Jeg ringte legen og fikk time senere i dag. Hun mente stoffskiftet svingte naturlig i svangerskapet og at det ikke var nødvendig å følge det opp med medisiner. Fritt T4 lå på 8, 2.
Jeg har en veldig flink lege som følger veldig godt opp, men jeg blir litt skeptisk når jeg leser at andre her inne som går på Levaxin, har verdier på 13 og 14. Jeg ligger jo langt under dét.
Ingen?:sparke:
Jernlagrene lå på 6 (skulle ligge mellom 15 og 200?)
Jeg hadde jernlager på 30 nå (under tidligere graviditeter lå jeg på 60-70) og legen sa at nedre grense var 25, så hun anbefalte meg å begynne med jerntabletter. Jeg trengte ikke å ta hver dag, men sånn av og til.
Om det henger sammen med lavt stoffskifte, vet jeg ikke, men jeg ville i grunn tippet på det. :vetikke:
Lillybell
14-09-2007, 11:27
Vanligvis vil leger ikke behandle lavt stoffskifte som kommer under svangerskap fordi det som regel er forbigående og vil gå bort etter fødselen. Nå er jo legen klar over problemet og du kan be om å få tatt blodprøver hver 3 uke ca.
Jeg har hatt lavt stoffskifte før jeg ble gravid og ser at det kan svinge noe under sv.skap uten at det er farlig når man er så langt på vei som du er.
Synes det er merkelig at ikke hb ble målt :hm: - det er jo blodprosenten som er viktig på dette stadiet, og ikke jernlageret (SeFe = serumferritin=jernlager, skal ganske riktig ligge på mellom 15-200 for ikke-gravide kvinner).
Tidligere var det slik at man anbefalte gravide jerntilskudd utelukkende sett ut fra de rene tallene på jernlageret eller blodprosenten (anbefalinger av typen pilt73 har fått), men dette har man gått bort fra de siste årene.
Lavt jernlager er ikke uvanlig blant gravide, og man trenger ikke gå i bakken av den grunn :blunke: - under svangerskapet øker kroppens evne til å utnytte jernlagrene sine optimalt. Lav blodprosent (innenfor 8,5) er normalt sett regnet som anemi, men hos gravide er det normalt med lavere hb pga. den økte plasmamengden i kroppen (hemodilusjon). Det er faktisk gunstigere for bl.a blodgjennomstrømningen hos fosteret at mor har lav hb enn høy.
Regulære jerntilskudd har dessuten ofte liten effekt på jernlageret, den påvirker kun blodprosenten - og dersom blodprosenten i utgangspunktet er god nok, er det ikke nødvendigvis heldig å ta jerntilskudd. Har man dog lavt jernlager og lav blodprosent og symptomer, har man jernmangelanemi - og da vil nok legen anbefale høydose jerntilskudd.
Står mer utfyllende om dette i Retningslinjer for svangerskapsomsorgen i Norge (http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-1179_2674a.pdf) (s. 70-71). :-)
Jeg hadde lavt stoffskifte før jeg ble gravid og tar Levaxin daglig. Min T4 ligger på 14 og TSH på 1,3
Vet du hva din TSH ligger på? Det er den man doserer etter.
Jeg synes din T4 er lav, nedre grense på T4 er vel 9 tror jeg. Jeg blir fulgt opp av endokrinolog da jeg opplever at allmennleger gjerne ikke har så mye kunnskap om stoffskiftesykdommer.
Nå vet ikke jeg hvordan det er med stoffskifte som oppstår under graviditet, men har man for lave verdier kan det gå utover barnets utvikling og for tidlig fødsel. Ifølge min endokrinolog er det da bedre å ha litt for høye verdier enn for lave. Hva om å be om henvisning til endokrinolog?
Jernlagrene mine lå på 71 sist jeg sjekket for et par måneder siden, så på meg har det ingen sammenheng. Jeg har alltid hatt gode jernlagre også før jeg begynte med Levaxin. Du burde kjøpe deg Hemofer, du får dem reseptfritt på apoteket.
Håper du finner ut av det :klemmer:
Da var jeg altså litt klokere. Har vært hos lege OG fått supre tilbakemeldinger fra dere jenter!:grouphug:
Min TSH lå på 1,3 hvilket var tilfredsstillende, mente legen min. Det var visst TSH hun så mest på under graviditet. Jeg hadde også med gamle prøvesvar hvor jeg hadde T4 på 9,9-13,9 og TSH rundt 1,3-1,5. Jeg har vært utredet i hue og ræva pga hab.ab. og fikk "papirer" på at jeg er eutyreot, altså har normalt stoffskifte etter det jeg har skjønt. :knegg: (vet dog ikke hvor mye jeg skal legge i dét)
Fant forresten dette om T4-verdier fra et sykehuslaboratorium:
Nedsatte verdier
Hypothyreose. Under graviditet er det normalt med verdier i nedre del av referanseområdet og også under nedre referansegrense. Ved alvorlig almensykdom kan man finne nedsatt FT4 selv om pasienten er eutyreot.
Hun mente altså at jeg ikke trengte Levaxin og det slo jeg meg faktisk til ro med. Hun hadde visst behandlet mange gravide med stoffskifteproblemer og mente jeg ikke var i noen som helst risikosone. Vi skulle heller ikke ta noen nye prøver før etter fødsel.:vetikke:
Ellers hadde hun ikke tatt hb-prøver av meg da disse kunne være misvisende, mente hun. De kunne visst se helt fine ut samtidig som jernlagrene var helt tømt.(hvilket mine tydeligvis er) Det virker jo litt motsatt av det du oppyser om, Tossi...:gruble: Godt å høre at å ha lave jernlagre som gravid ikke nødvendigvis er av det onde. Usikker på om jeg skal betvile legens konklusjon og be om hb-prøver eller ta jerntablettene mine og holde kjeft.:munnkurv:
Jeg skal ta Duroferon depottabletter 2 x daglig med c-vitamin. Får håpe det hjelper,- hvis ikke må vi kanskje gå sterkere til verks? B12 og folat-verdiene var ihvertfall topp. enda godt noe var på stell!:rabla:
Både min bestemor og mor har hatt svingende stoffskifte og diverse problemer med dette etterhvert som de har nærmet seg overgangsalder, så det er kanskje et poeng, som Nora H sier, å be om henvisning til endokrinolog. Kanskje jeg kan komme problemene i forkant.:nemlig: (jepp, regner med at jeg kommer til å få det samme som mine formødre...)
Tusen takk for svar, alle sammen!:blomst:
Ellers hadde hun ikke tatt hb-prøver av meg da disse kunne være misvisende, mente hun. De kunne visst se helt fine ut samtidig som jernlagrene var helt tømt.(hvilket mine tydeligvis er) Det virker jo litt motsatt av det du oppyser om, Tossi...:gruble: Godt å høre at å ha lave jernlagre som gravid ikke nødvendigvis er av det onde. Usikker på om jeg skal betvile legens konklusjon og be om hb-prøver eller ta jerntablettene mine og holde kjeft.:munnkurv:
Her har hun tydeligvis snudd opp ned på ting... :snill:
Det er jernlageret det ikke er noen vits å måle ute i svangerskapet, fordi man kan få kunstig høye verdier (serumferritin er et akuttfaseprotein, og den minste lille infeksjon kan få nivået til å øke kunstig). Blodprosenten skal måles ved første kontroll og i sv.uke 28, da er den på sitt laveste fordi plasmavolumet i kroppen har nådd toppen. At blodprosenten kan se helt fin ut selv om jernlagrene er lave er helt naturlig, fordi jernabsorbsjonen under svangerskapet øker. Man utnytter rett og slett bedre det tilgjengelige jernet, og det anbefales altså ikke å gi jerntilskudd utelukkende basert på lave jernlagre.
Blodprøven i sv.uke28 er hovedsakelig for å kunne identifisere de som har for høy blodprosent, men også for å fange opp de som evt. har jernmangelanemi (har man svært lav blodprosent og symptomer, så måles som regel jernlageret likevel. Man kan ikke få kunstig lave testresultater, så jernlageret ditt er riktignok lavt - poenget er at det trenger å være bekymringsfullt i seg selv, det må sees i sammenheng med blodprosenten).
Sannsynligheten for at du har en hb på over 13,5 med et jernlager på 6 er jo ikke overhengene, men heller ikke umulig. Har man en såpass høy hb etter sv.uke 20 kan jerntilskudd rett og slett være uheldig. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart å holde kjeft overfor legen :humre:.
TSH'en din er kjempefin :jupp: Det er riktig som legen din sier at det er den de går utifra. Trenger kroppen din mer T4 vil TSH stige.
Personlig synes jeg det er tryggest å gå til spesialist, men det virker jo som legen din har en del erfaring med stoffskifte. Selv tar jeg blodprøver hver 4.uke. Er det som er vanlig under svangerskap når man har hypothyreose.
Merkelige greier. Kan det skyldes at hun forholder seg til "gamle" retn.linjer? :vetikke:
Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde klart å holde kjeft overfor legen :humre:. Men da skal man liksom ha noe vettugt å si. For min del blir det bare å videreformidle annenhånds kunnskap som jeg ikke har helt grep om.:hehehe: Kan jeg ta med deg i lomma, som sufflør?:humre:
Jeg hadde en hb på 13 i uke 10, så jeg tviler på at den er såpass fortsatt. Jeg blir andpusten og sliten og svimmel av å gå opp en liten trapp og innbiller meg at jeg har lav blodprosent også. Formen har liksom dalt ganske grundig de siste ukene.
Men lønner det seg ikke uansett å ha litt å gå på mtp jernlagrene til fødselen, i tilfelle jeg mister mye blod/må ta k.s?
Og er det andre typer jerntabletter man tar for blodprosenten, enn for jernlagrene? (virrafor, ja:rabla: )
En ting jeg reagerer på, er at de på ABC Ullevål IKKE tar noen blodprøver av den gravide i noen som helst uke. Alt er liksom så fint og flott, inntil man antakelig ramler om, halvdau. Jeg trodde nok at det "hørte med" til graviditeten å være supersliten og svimmel og har derfor ikke bedt om å få målt hb i uke 28. Jeg tenkte kanskje at helsepersonell var såpass at de plukket opp sånt før det ble for ille, men den gang ei. Er de nye retningslinjene at man skal måle hb i uke 28, altså? Isåfall følger de ikke det på ABC.
Takk for at du tar deg tid til å svare en uopplyst stakkar, Tossi!:klemmer:
TSH'en din er kjempefin :jupp: Det er riktig som legen din sier at det er den de går utifra. Trenger kroppen din mer T4 vil TSH stige.
Aha, skjønner! Tusen takk, Nora H, det var veldig oppklarende! :blomst:
Jeg holder meg til legen min enn så lenge, men jeg er enig med deg i at hvis man først trenger kyndig hjelp, er det lureste å gå direkte til de som har mest greie på det. Bra du får skikkelig hjelp!:klemmer:
Merkelige greier. Kan det skyldes at hun forholder seg til "gamle" retn.linjer? :vetikke:
De gamle retningslinjene stammer fra 1995, og mitt inntrykk er at man da målte både blodprosenten og jernlageret oftere og mer rutinemessig enn de nye retningslinjene anbefaler - men siden de gamle retningslinjene så vidt jeg kan se ikke er tilgjengelig på nett lenger, kan jeg ikke vise til fakta her.
Men lønner det seg ikke uansett å ha litt å gå på mtp jernlagrene til fødselen, i tilfelle jeg mister mye blod/må ta k.s?
Det er nettopp for å rekke å korrrigere evt. jernmangelanemi før fødselen at man skal måle hb i sv.uke 28, for dersom man får et stort blodtap under fødselen, så kan det være greit å ha en god hb og jernlager å støtte seg på. Samtidig er det ingenting som tilsier at dette er essensielt for hverken mor eller barn. I følge Retningslinjene viste den største studien en økt keisersnittrate og post partum blodtransfusjonsbehov i gruppen som fikk selektive tilskudd (altså i den gruppen er kun de som hadde symptomer/indikasjoner fikk tilskudd), men samtidig lavere perinatal dødelighet enn i gruppen der tilskudd ble gitt rutinemessig. Utover dette er det ikke vist noen fordelaktige eller skadelige effekter for hverken mor eller barn ved at man tar jerntilskudd (så fremt hb ikke er skyhøy i utgangspunktet).
Og er det andre typer jerntabletter man tar for blodprosenten, enn for jernlagrene? (virrafor, ja:rabla: )
Ikke nødvendigvis andre typer, men langt høyere doser må til for å kunne ha noe håp om å påvirke jernlagrene nevneverdig - så høye doser skal kun tas etter legens anbefaling og i en periode på et par uker, før man tar nye tester for å se om jernlageret og blodprosenten stiger.
Er de nye retningslinjene at man skal måle hb i uke 28, altså? Isåfall følger de ikke det på ABC.
Jepp, dette er retningslinjene fra 2005 :nikker: - hb anbefales målt på første kontroll og i sv.uke 28. Nærmere definert anbefales det at jernlageret kun måles dersom hb er på under 10,5 på første kontroll eller under 10 i sv.uke 28 - dersom jernlageret da ligger under 30 er det en indikasjon på jernmangelanemi. Sånn sett ser det jo ut som om du har nettopp det, siden du hadde en hb på 10 i sv.uke 13. Dermed tror jeg overhodet ikke det skader at du tar jerntilskudd nå, selv om jeg heller ikke tror at en standarddose vil utgjøre nevneverdig nivåforskjell på jernlageret ditt. Du unngår dog sannsynligvis i det minste at hb/jernlager synker enda mer fram mot fødselen, og forhåpentligvis tar formen seg litt opp :-). Men jeg forstår fortsatt ikke helt hvorfor legen din ikke ville måle hb'en din, da :blunke:.
Litt merkelig at ABC ikke tar en eneste blodprøve, men det passer vel egentlig bra inn med filosofien om at det svangerskap ikke skal sykeliggjøres eller 'teknifiseres' på noen som helst måte. At de mente det såpass bokstavelig trodde jeg faktisk ikke, men... :vetikke:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.