PDA

Vis full versjon : Kan man bestemme selv?

BettyBoop4
18-09-2007, 11:36
Det lurer jeg på bare.

Kan jeg velge om jeg vil ha ks eller vaginal?

Tossi
18-09-2007, 11:43
Man har medbestemmelsesrett, men ikke bestemmelsesrett. Dersom det er en vurdering som må tas rent medisinsk, er det legene som har siste ordet uansett. Dersom det ikke er noe rent medisinsk som er til hinder for det ene eller det andre, blir mors ønsker mer vektlagt.

BettyBoop4
18-09-2007, 11:55
Oki, takker. :blomst:

harmony
18-09-2007, 20:42
Enig med Tossi, men må bare legge til noe;
-det skal nøye vurderinger til før man gjør KS. Der det ikke foreligger sterke medisinske indikasjoner for det, er det større risiko for komplikasjoner hos både mor og barn ved KS enn ved vaginal fødsel. En slik vurdering kan ikke en legperson og/eller en gravid kvinne gjøre alene, det må gjøres i samsvar med kyndig helsepersonell.

Gravide kan dermed (der det ikke foreligger sterke indikasjoner) selv bestemme KS eller vaginal fødsel, eller "bestille KS". På samme måte kan hun heller ikke nekte keisersnitt i en akutt situasjon der legene mener man må handle for å redde barnets liv.

Som Tossi sa; man har medbestemmelsesrett og mors ønsker høres, men til syvende og sist er det legene der barnet skal fødes som betemmer.

Iris:).
20-09-2007, 18:17
man kan ha mye og si.men kommer helt ann på legen eller sykehuset man har med og gjøre. jeg fikk keisersnitt ,men pg av tidliger veldig vanskelig fødsel og det er en 5kg gutt som skal ut denne gangen.min manns gener slår inn,hehe å jeg er bare 160 og 52kg til vanlig...

det er større risiko ,spesielt for mor. eneste større risiko med PLANLAGT keisersnitt for barnet er at den ikke får i seg denne bakterien som kan være til hjelp på imiunforsvaret,å da er det en LITT større risiko for astma senere. og noen har litt vann ilungene ,fordi det ikke blir presset ut når den går igjennom fødselskanalen.
Som sykehuset sier er det i bunn og grunn mindre risikoer for barnet ved keisersnitt (PLANLAGT) enn ved fødsel nå til dags. FOrdi det blir oftere og oftere komplikasjoner med fødsler. og medisinsk sett som keisersnitt kommer de lengre og lengre fremover.

Men selvsagt ved normal fødsel er det alltid det beste.fordi som er så heldig e og ha d.

Tvillingjenta
01-10-2007, 14:52
Eg har akkurat hatt mitt 3 ks. no,2 hastesnitt i narkose og en våken med spinal!
Eg hadde full åpning på 2 av dei!
Eg hadde valgt vanlig fødsel hadde eg skulla fått velgt!!!
Det er utrulig vondt etter ett slikt inngrep.
Tar mye lengre tid og komme seg etterpå:urk: får ikje løfte tyngre enn ungen i 7-8 uker etter fødselen.....Mannen min har vore sjukmld for å ta seg av ungene,hus og heim i 2 uker no,han beg. på jobb igjen i dag.
No har eg komme meg meir til hektene igjen,går og ofte saktere å få i gang melka.
Eg sei berre ka eg hadde valgt om eg kunne velge.....

bilqis
26-10-2007, 10:21
Man har medbestemmelsesrett, men ikke bestemmelsesrett. Dersom det er en vurdering som må tas rent medisinsk, er det legene som har siste ordet uansett. Dersom det ikke er noe rent medisinsk som er til hinder for det ene eller det andre, blir mors ønsker mer vektlagt.

Dette stemmer nok. Det er veldig opp til legen og sykehusets policy. På haukeland får man ikke 'velge' KS, på andre sykehus er de mer åpne for det. Heldigvis. Men de ønsker nok at færrest mulig skal ta det. Jeg kjenner flere som har tryglet seg til KS og blitt godt mottatt på sykehuset.

babyL
18-11-2007, 15:36
Her må man ha tungtveiende medisinske grunner for å få KS. Ganske strikse på det her.

KS trenger ikke være fælt, men det er en hardere fysisk påkjenning. Jeg hadde hasteks med vesla vår for snart ett år siden, og det gikk helt fint. Jeg var oppe og gikk etter 4-5 timer og det verste var over etter en 3-4 dager.