Vis full versjon : Bekkenløsning eller press fra babyen?
Jeg fikk i dag ganske vondt i underlivet, rett over skambenet. Det var nærmest slik at jeg (når jeg gikk alene i gangene på jobb) følte jeg måtte holde på magen mi slik at den ikke skulle sige ned. Jeg hadde da stått i 4 timer. Jeg følte jeg måtte gå seint og ta små skritt.
Da jeg kom hjem la jeg meg på sofaen og hvilte og der har jeg vel vært nærmest siden. Er litt øm nå, men ikke slik som tidligere i dag.
Spørsmålet er om dette er normalt. Kan det være press fra babyen?
Tenker litt bekkenløsning, men har da inntrykk av at det er vondere, slik at man har vondt for å gå.
Hvis det er noe med bekkenet, hva skjer da? Går jeg i full jobb og venter til det blir verre?
:???: :???:
Sine 24+1
Tidl. bruker
02-09-2002, 23:27
Hei Sine!
Kan jo ikke gi noe svar på hva det er, men har bekkenløsning selv. Har vondt i skambeinet/symfysen, føles som om hofte/ bekken ikke henger helt sammen, og har da problemer med å f.eks. stå på et bein, gå i lange trapper/ lengre strekninger, stivner hvis jeg sitter stille/ ligger for lenge, trøblete å reise seg opp m.m. Og vondt i ryggen/isjas lignende. Har lest at det kan være veldig forskjellige måter å ha symptomene på, og noen dager er det mere vondt enn andre. Men bekkenløsning eller ikke; å stå 4 timer i strekk er leeeenge spør du meg, vi begynner jo å kjenne at det er noe i magen nå. Du har krav på å få tilrettelegging på jobben, men det er ikke alltid like lett å mase heller. Har vært der selv, som regel er vi alt for snille...Dra til legen og få han/ henne til å sjekke deg, har du bekkenløsning så er det ingen vits i å slite seg ut på jobb! Det er deilig å kunne ta hensyn til kroppen, (går i aktiv sykemeld. selv) og ta ting i det tempoet som man klarer.
Lykke til i hvertfall!
Hilsen fra Tusse (24 uker)
Jeg er lærer og har 8 timer undervisning to dager i uka med elever som tror de får "fri" hvis læreren setter seg ned. Så det kan bli litt tungt i lengden.
Men det du beskriver virker mye vondere enn det jeg har da...
Jeg får vel vente og se om det gir seg.
Takk for svar.
Sine
Jeg har også vondt helt nede mot skambenet innimellom. Jordmora mente det var fordi jeg bærer barnet langt ned og at h*n presser mot nedi der. Ul viste også hodeleie langt ned, så det stemmer nok bra. Har ikke like vondt hver dag, kjenner stor forskjell etter hvordan barnet ligger. Jeg bruker et "gravidebelte" sånn bredt mykt strikk som holder magen litt oppe, "babybelt" heter det vel, deet hjelper litt både på magen og ryggen.
Klem fra Susse 24 uker i morra !!!
Polyanna
03-09-2002, 03:05
Husk at alle får bekkenløsning i en eller annen grad. Hormonet relaxin (eller noe sånt) gjør at bekkenet "slarker". Noen får null og nix vondt av det, noen litt mer, og noen få skikkelig skikkelig vondt. For de fleste vil smertene øke med økt aktivitet og økt tyngde fra babyen. Så det er godt mulig at du har en lett symfyseløsning, som blir plagsom når du belaster det veldig, sånn som i dag.
Jeg har hatt vondt i symfysen til og fra fra 4. måned, og har vært en av de heldige som ikke har blitt verre etterhvert. Det kommer av 3 ting: Flaks, at jeg har vært veldig veldig flink til å lytte til kroppen og rett og slett ikke gjøre ting som gjør vondt, og at jeg har svømt veldig mye (ikke med "utovertak").
For å forebygge:
- Prøv å sitte så ofte du kan. Kanskje du kan forklare elevene at du må sitte pga. babyen?
- Hvis du har mulighet: Prøv svømmetrening, men altså ikke med utovertak
- Legen min anbefalte i dag å prøve å sitte og på en måte "holde inn nederste del av magen" - en slags styrkeøvelse for bekkenet. Dette vil gjøre deg i bedre stand til å bære vekten av babyen
- Unngå alle bevegelser som innebærer at du legger vekt på beina mens du "skrever": Gå inn og ut av seng og bil med samlede bein, fx.
- Pass for guds skyld på å ikke skli! Jeg hadde glatte sko og gled skikkelig en gang - bare sånn at den ene foten gled 20 cm. fremover - og det var DRITVONDT! I dag sitter jeg og har vondt etter å ha sklidd bittelitt i en garderobe... Skikkelig fottøy med sklisikre såler anbefales!
Det er slett ikke sikkert at dette blir noe verre enn det er nå.:)
Polyanna, T-8
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.