Vis full versjon : Blodtrykk, hva er vanlig?
Hønemora
26-09-2007, 21:50
Sikkert teit spørsmål, men hva ligger et normalt blodtrykk på?...:sparke:
Haugtausa
26-09-2007, 22:00
Ingen spørsmål er dumme, har lurt litt på dette selv så lette litt på nettet en dag. Fant dette om blodtrykk på lommelegen:
"Hva er et normalt blodtrykk?
Det er faktisk ikke så lett å svare på som det kan høres ut. Det går ingen skarp grense mellom det som kalles normalt blodtrykk og det som kalles unormalt høyt blodtrykk. Dessuten varierer blodtrykket med alderen. Et blodtrykk som de fleste leger mener er for høyt for en 20-åring, kan være greit for en 60-åring. Veldig generelt kan man si at overtrykket, det systoliske trykket er fint så lenge det er under ca. 140 mm Hg.
Undertrykket, det diastoliske trykket, kan man si er fint når det er under ca. 85 mm Hg. Undertrykk på 90 mm Hg er lett forhøyet, og når man er oppe i 115, er det moderat forhøyet.
Tabellen under er generell, men vil gjelde for de fleste voksne mennesker i hvile:
Systolisk blodtrykk (overtrykk) Diastolisk blodtrykk (undertrykk)
Optimalt blodtrykk 120 mm Hg - 80 mm Hg
Normalt blodtrykk 130 mm Hg - 85 mm Hg
Lett forhøyet blodtrykk 130 - 140 mm Hg - 85 - 90 mm Hg
Høyt blodtrykk 140 mm Hg - 90 mm Hg "
Håper det var til hjelp :)
hebbelille
26-09-2007, 22:04
det var en grei oversikt! Når jeg var hos jordmora forige uke, hadde jeg blodtrykk på 100 over 60... det er lavt! Men hun sa, det er lavt, men fint... lurte bare på om jeg var mye svimmel, og det er jeg til tider...
Heldigmor
26-09-2007, 22:06
Sikkert teit spørsmål, men hva ligger et normalt blodtrykk på?...:sparke:
Det var ikke et teit spørsmål vel! :)
Er ingen ekspert, men vet at når undertrykket (det bakerste tallet) går over 90 vil mange si at man har et høyt blodtrykk. Under 60 er lavt. Man er ikke like opptatt av overtrykket (det første tallet), men et eksempel på et veldig normalt og fint blodtrykk er f.eks. 120/70.
:klemmer: fra Heldigmor som ikke akkurat er :lege: , men som slet med høyt blodtrykk i første svangerskap, og lærte en del da...
det var en grei oversikt! Når jeg var hos jordmora forige uke, hadde jeg blodtrykk på 100 over 60... det er lavt! Men hun sa, det er lavt, men fint... lurte bare på om jeg var mye svimmel, og det er jeg til tider...
Jeg ligger alltid rundt der. Aldri har noen sagt til meg at det er lavt? :vetikke:
Hønemora
26-09-2007, 22:07
Tusen takk for flott svar!
Så hvis jeg har 108/70 så har jeg lavt blodtrykk? Eller er det vanlig? Ny lege som aldri har målt blodtrykket mitt før, og jeg sa fra at jeg følte meg veldig slapp og utafor. Burde han reagert på dette?
Skjønner jo at bekymringen først og fremst er om man har for høyt blodtrykk, men hva om man har lavt?...
Hønemora, jeg syntes ikke det var veldig lavt og jeg tror ikke en lege reagerer på det.
Det er vel høyt som er farligst. Mitt ligger normalt på rundt 130/70, men da jeg ble innlagt med svangerskapsforgiftning sist var det økt til 190/122, det er helt ekstremt høyt.
Heldigmor
26-09-2007, 22:11
Tusen takk for flott svar!
Så hvis jeg har 108/70 så har jeg lavt blodtrykk? Eller er det vanlig? Ny lege som aldri har målt blodtrykket mitt før, og jeg sa fra at jeg følte meg veldig slapp og utafor. Burde han reagert på dette?
Skjønner jo at bekymringen først og fremst er om man har for høyt blodtrykk, men hva om man har lavt?...
Jeg vil ikke si at 108/70 er lavt, og uansett så er det IKKE farlig med lavt blodtrykk. Det kan være litt ubehagelig (svimmel), men for kroppen din (hjerte- og karsystemet) og fosteret/babyen er det bare fint!
Heldigmor
26-09-2007, 22:14
Det er vel høyt som er farligst. Mitt ligger normalt på rundt 130/70, men da jeg ble innlagt med svangerskapsforgiftning sist var det økt til 190/122, det er helt ekstremt høyt.
:grøss: Det er ekstremt høyt ja...
Jeg ble innlagt til overvåking ca i uke 30 i mitt første svangerskap. Da hadde jeg undertrykk på rundt 95-100. Trykket ville ikke gå ned, så jeg ble satt på blodtrykkssenkende medisiner. Det fungerte fint resten av svangerskapet (men måtte ta det veldig med ro).
Haugtausa
26-09-2007, 22:19
Jeg har lavt blodtrykk nå i svangerskapet, 90/60, men jordmora sa at det var bare bra. Er ganske svimmel enkelte dager og må være litt forsiktig når jeg reiser meg. Jordmora anbefalte også at jeg var flink å drikke vann og spise jevnlig.
Som Iset sier så er det vel høyt blodtrykk som er farlig.
Hønemora
26-09-2007, 22:26
Flott, takk alle sammen! :-)
:grøss: Det er ekstremt høyt ja...
Jeg ble innlagt til overvåking ca i uke 30 i mitt første svangerskap. Da hadde jeg undertrykk på rundt 95-100. Trykket ville ikke gå ned, så jeg ble satt på blodtrykkssenkende medisiner. Det fungerte fint resten av svangerskapet (men måtte ta det veldig med ro).
Ja jeg også. Ble akutt innlagt og satt på CTG-overvåkning + blodtrykksmedisiner 3 ganger daglig frem til fødselen. Skummelt, men det gikk bra.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.