Vis full versjon : Streptokokker (gbs)
supermammasiv
01-10-2007, 10:59
Fikk nettopp telefon fra legen min om at det var påvist gruppe B streptokokker i prøvene jeg tok for lenge siden. (12.09.-07)
Etter litt surfing på nettet har jeg lest meg frem til hva det vil si, og er nå ganske forbannet på legen min for at han ikke har ringt før. Noe av det det kan føre til er blandt annet for tidlig vannavgang, og som en følge av det er det større fare for at barnet kan bli smittet, og det igjen øker faren for barnedødelighet! :sinna:
Sannsynligvis/forhåpentligvis vil jo alt gå bra, men vil ikke tro at det har hjulpet å gå med det så lenge uten behandling... (Skal begynne på behandling i morgen.)
Min kjære er i Israel i to uker, så hadde vært greit å få beskjed om eventuelle risikoer før han reiste også.
Uff bare litt oppgitt nå:stønn:
Noen som har erfaring med streptokokker? Så vidt jeg kunne lese er dette noe mange gravide har, men bare en liten prosent vil komme til å smitte barnet med det.
Hadde bare vært greit å høre med noen som har mer erfaring med dette enn meg, blir så lett engstelig for den lille prinsessen min:sukk:
Hei...
Det tok litt tid ja...:uff:
Hva slags behandling starter du med?
Jeg fikk også påvist streptokokk B i uke 14
Jeg fikk beskjed bare noen dager etter at jeg hadde tatt prøven og startet
med en 2 ukers penicilin kur. Det jeg opplever er at det er vanskelig å få
informasjon om dette??? Jeg har masse spørsmål? Har spurt jordmor og hun
skulle ringe meg tilbake etter at hun hadde pratet med noen leger, men
hun har altså ikke ringt enda...over en uke siden hun skulle ha ringt!
Har ringt legen min, men hun er så opptatt så jeg får bare prate med
legesekretærene. Synes ikke jeg får gode nok svar... Heldigvis skal jeg til
kontroll i morgen!!!
Blir jeg ikke kvitt steptokokk B? ...siden man sier at det er bra jeg vet jeg
har det... (forebyggende behandling ved fødsel)
Hvorfor har jeg da gått på penicilin kur?
Er det smittsomt?
Hvordan får man det...er det bare noe som kommer?
Litt frustrasjon fra meg...
Kan desverre ikke hjelpe deg, men ønsker deg lykke til :klemme:
supermammasiv
01-10-2007, 11:40
Hei...
Det tok litt tid ja...:uff:
Hva slags behandling starter du med?
Jeg fikk også påvist streptokokk B i uke 14
Jeg fikk beskjed bare noen dager etter at jeg hadde tatt prøven og startet
med en 2 ukers penicilin kur. Det jeg opplever er at det er vanskelig å få
informasjon om dette??? Jeg har masse spørsmål? Har spurt jordmor og hun
skulle ringe meg tilbake etter at hun hadde pratet med noen leger, men
hun har altså ikke ringt enda...over en uke siden hun skulle ha ringt!
Har ringt legen min, men hun er så opptatt så jeg får bare prate med
legesekretærene. Synes ikke jeg får gode nok svar... Heldigvis skal jeg til
kontroll i morgen!!!
Blir jeg ikke kvitt steptokokk B? ...siden man sier at det er bra jeg vet jeg
har det... (forebyggende behandling ved fødsel)
Er det smittsomt?
Litt frustrasjon fra meg...
Kan desverre ikke hjelpe deg, men ønsker deg lykke til :klemme:
Jeg har funnet en del informasjon på denne siden her.
http://www.nhi.no/?tab=12&art=70
Blir jeg ikke kvitt steptokokk B? ...siden man sier at det er bra jeg vet jeg har det... (forebyggende behandling ved fødsel)
Er det smittsomt?
Det er faktisk de færreste gravide med påvist bærerstatus som får antibiotikabehandling under svangerskapet, selv med oppblomstring - retningslinjene for svangerskapsomsorgen i Norge anbefaler det ikke, fordi behandlingen ikke alltid er effektiv og man må behandle så mange for å redde noen få... Sånn sett er dere av de heldige!
Man kan midlertidig fjerne streptokokkene ved forebyggende antibiotikabehandling (før eller senere kommer de alltid tilbake), men de kan også bare undertrykkes og dermed returnere innen seks timer etter avsluttet kur. Disse streptokokkene er en naturlig del av bakteriefloraen hos rundt 30% av alle gravide, og her til lands tester man normalt sett ikke gravide for denne bakterien (fordi man normalt sett ikke gir noen forebyggende behandling mot den).
Den viktigste måten å beskytte fosteret mot smitte på, er ved å få antibiotika intravenøst før/under fødselen. Dette er et tilbud kun til de med risikofaktorer: Flere GBS-relaterte UVI under svangerskapet, langvarig/prematur vannavgang, feber under fødsel eller tidligere født infeksjonssykt barn.
Ell@ - i og med at du vet at du er bærer av GBS, kan du jo informere helsepersonellet om det dersom du skulle havne i en av risikogruppene (aller best er det om legen din påfører den infoen på helsekortet ditt), og du kan også be om at man holder et ekstra lite øye med babyen etter fødselen. Men det er kun et fåtall babyer som blir alvorlig syke, altså.
Står en del nyttig info på denne sida - http://www.gbs-info.net/
Takk for linker og svar jenter :klemme:
...skal studere linkene godt, blir litt nervøs når jeg begynner å lese sånt.
Mulig jeg setter det bort til Ell@-mannen sånn at jeg ikke bekymrer meg
så masse :sukk:
sKYTTEN 71
02-10-2007, 21:19
Jeg fikk også påvist dette i begge svangerskap og de har en liten teori på at dette kan ha satt igang kynnerne og fødsel.
På Ullevål ble det ved første svangerskap påvist noen dager før fødselen startet,jeg fødte prematurt og fikk kun tablettkur,også under fødsel.Gutten vår hadde forhøyet CRP etter fødselen og fikk antibiotika intravenøst,gikk bra med han.Andre gang fikk jeg premature rier i uke 18 og det ble påvist GBS,denne gangen fikk jeg jevnlige antibiotika kurer samtidig som jeg satte inn kateter og skyllet skjeden med klorhexidin hver tredje uke,eller hver dag jeg husker ikke.
Jeg kom til termin og fikk antibiotika intravenøst under fødselen.
Jeg har fått høre at denne bakterien har en tendens til å blomstre opp i svangerskap og kan irritere livmoren slik at man kan få premature rier og at man blir kvitt den kun i perioden man er på en kur.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.