PDA

Vis full versjon : Klarer dere å bare spise sunt??!!! For jeg sliter!!!

Tussi
04-10-2007, 16:48
Jeg vil så veldig gjerne spise sunt og trene og alt det der men før jeg ble gravid hadde jeg alt for lenge vært inni en dårlig stime med mye usunt og ingen trening... Og den trenden er ikke lett å snu selv om jeg prøver så godt jeg kan å spise litt frukt og grønt, drikke melk og spise grovt brød... Huff jeg leser så mye rart om at det gjør mye "skade" på barnet dersom du ikke spiser riktig osv... Noen som har noen tanker å hjelpende råd og komme med???

Iset
04-10-2007, 16:56
Ta det gradvis og kvitt deg med den dårlige samvittigheten, den fører ingenting godt med seg. Lag små enkle regler for deg selv, feks. at du skal drikke ett glass vann for hvert glass brus du drikker, og INGEN middag uten proteiner og grønnsaker. Du kan feks. gjerne spise en hamburger eller pizza, men ha salat til og bruk grove burgerbrød. Slike små endringer gjør STOR nytte, tro meg. Etterhvert utvider du med nye "regler" (men ikke bli manisk) og det går faktisk av seg selv etter en stund.
Jeg unner meg gjerne sjokolade på en tirsdag jeg, men samtidig passer jeg på å drikke nok vann og spise nok proteiner og antioksidanter. Tar vitaminer og fettsyrer og trener 3-4 ganger i uka.
Lykke til. :klemme:

bilqis
04-10-2007, 17:03
Hei,

først og fremst: gratulerer med en god innstilling (at du vil være sunn for deg og babyen!) og at du allerede gjør mye riktig. Det skal du være glad for og stolt av! Det er ikke så lett å vende vonde vaner, men dette er en glimrende anledning til å gjøre det. Og jeg kan love deg at du vil takke deg selv for å ikke ha gått opp for mange kilo og at du gir kroppen nok energi til å tåle påkjenningene som et svangerskap bringer med seg. For det blir tungt, selv om man er frisk.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for fosterets helse når det gjelder kosthold. Fosteret får stort sett det det trenger - det er mest deg det går utover med usunne matvaner. Sørg for å ta tabletter med omega3 og folat (möller har en fin kombi variant) så er det viktigste gjort for fosteret. Og spis ikke for mye eller lite - for å unngå for stor eller for liten vektoppgang med de konsekvenser det har for fosteret. Den gylne middelvei er best!

Du vet selv hva som er sunt - velg den sunne maten som du selv liker. Kos deg med masse god frukt og grønnsaker, prøv nye oppskrifter - å leve sunt betyr ikke å være streng eller nekte seg noe. Vil du ha karbohydrater, så spis det - men gjerne de sunne variantene (grovbrød, brun ris og pasta). Ikke ha snop i hus til hverdags, men unn deg lørdagsgodt. Prøv å være aktiv - det er aldri for sent å starte (selv tok jeg opp treningen for alvor etter uke 20) men jo før jo bedre. Forsiktig og skånsom trening - gåing er kjempebra! Jeg lover deg at du vil være så glad for dine gode valg senere i graviditeten og etterpå. Du vil få en fin bebis uansett, men for å bli en glad og fin mamma under og etter graviditeten vil du få utrolig mye igjen for å investere i din egen helse.

Ikke gjør noe radikalt, ikke overdriv - litt sunnhet er bedre enn ingenting! Finn gode sunne oppskrifter, en treningsform du liker (ikke bare tvinger deg til)... lykke til! Du er allerede på rett vei! Heia!

Myria
04-10-2007, 17:30
Personlig tenker jeg at det er viktig å ikke bli hysterisk. Det skal ganske mye til før kostholdet ditt går ut over barnet. Spis normal mat, og man skal unne seg snop og junkfood i blandt hvis man har lyst på det. Og liker man et glass cola light hver kveld, så hvorfor ikke? Alt med måte.

Lied74
04-10-2007, 22:57
Det handler også om å endre vanene dine....
Hvis du tar sikte på å endre en vane i måneden, feks. erstatte tjukk saus med sjysaus, bytte ut evt. brus på dagtid (før middag) med vann eller farris.
-alt hjelper, og det er de små dagligdagse tingene du bør endre på, ikke det du "skeier ut" med i helgen.
Du har fått noen fine råd ovenfor, ta det en ting av gangen og sett deg delmål. Lykke til!! :klem:

Tussi
04-10-2007, 23:45
Så snille dere er alle sammen. Tusen takk for svar, råd og tips. Det høres ut som dere er veldig flinke:) Men når jeg sier jeg har levd usunt så mener jeg virkelig USUNt altså. Skammer meg over hvor mye jeg propper i meg. Har vært en laaaaaaaaaang og tung periode men nå er det tid for å snu til det bedre det vet jeg. Men enkelt er det bare ikke. Det som er positivt er at jeg har nesten mistet lysten på sjokolade og det var noe jeg spiste nesten hverdag før. Min andre store synd er potetgull og den henger desverre litt med enda men jeg har mindre lyst på både brus og potetgull nå men jeg klarer likvel ikke å holde det kun til helgen. Helgen min har ofte startet torsdags kveld til mandagskveld og det er ikke jeg akkurat stolt av... Jeg trente i massevis før men siste årene har det gått nesten helt bort. Jeg og samboern har liksom satt oss litt fast i den her gjørma desverre. Men det jeg lurte litt på var at når jeg er så utrent nå, kan jeg da begynne plutselig å trene skikkelig 3 ganger i uka f.eks uten at det gjør noe. Har skjønt det sånn at et svangerskap er ikke en tid for å slanke seg på men jeg spiser jo uansett så lite trolig å gå ned i vekt da:)

Men sikkert et godt råd og tips og ta det litt etter litt og sette meg små mål...

Sugarplum
05-10-2007, 01:19
BARE sunt? Nei og nei. Jeg unner meg akkurat det jeg vil, når jeg vil. Alt med måte dog. Så lenge jeg får i meg det jeg trenger, så skal ikke noen si noe på at jeg spiser sjokkis iallefall, da risikerer en mulig hormonutbrudd :sparke:
Har litt dilla på frukt for tiden, tror det vil "redde" meg. Epler, appelsin, kiwi og druer går det mye av for tiden... :mumse:

Lied74
12-10-2007, 18:41
Det høres ut som dere er veldig flinke:)
-flink, jeg? -overhodet ikke! :rødme: Jeg har hatt 10 uker med kvalme, og da spiser man det man MÅ, der og da, og det blir ofte absolutt veeeeeeeeeeeeeeeldig usunt, mye stivelse/karbohydrater, og sukkerholdige drikker....
Jeg er også plaget av begynnende bekkenløsning, så trening for meg er relativt uaktuelt om dagen.
Jeg tror du skal trappe forsiktig opp, ikke bråbegynn med tre ganger hardtrening i uken, kanskje? -mye er gjort med en daglig spasertur også :)
Lykke til, dette går nok bedre enn du tror, og tenk når bebisen kommer, da har du verdens beste unnskyldning for å gå tur HVER dag!! ;)

Tussi
13-10-2007, 22:15
Ja huff den kvalmen er vikrelig ikke kjekk altås. Jeg plagdes veldig med det samme men så ble det litt bedre. Det som var så fint når jeg var kvalm var at det jeg hadde lyst på var masse frukt så det var jo bare positivt det:) Men det er desverre gått over nå så nå må jeg minne meg selv på å spise frukt og grønt i løpet av dagen. Noe jeg ikke alltid er like flink til...

Bekkenløsning er jo ikke så veldig kjekkt kan jeg tenke meg. Har en venninne som hadde det. Hun stavret seg sakte men sikkert rundt men kunne ikke gå noe langt nei. Jeg har nesten regnet med å få det selv men kryss i taket så er det enda bra men er kanskje tidlig i svangerskapet og enda så...

Å gå tur er en fin ting ja. Jeg har faktisk vært litt flinkere til det nå så det er bra:) Og som du sier så når babisen kommer så blir det kanskje enda mer:) Men lønner seg nok å trene en del nå og.. skal se om jeg ikke får pella meg ned på treningssenteret en dag også:)

Håpe du har mindre kvalme nå da og holder ut med bekkenløsningen Lied74:)

MTB
14-10-2007, 08:05
:hehehe: Klarer ikke å bare spise sunt. Her unner jeg meg en sjokolade når jeg føler for det (er heldigvis ikke så ofte, forrige gang fikk jeg helt dilla på sjokolade, men fødte ikke ei stor jente for det; 3050g på termin, det var heller hos meg kiloene satt, surt, men de gikk av tilslutt). Denne gangen har jeg fått mer dilla på chips, men nå kan jeg ikke spise det, har fått en del vann i kroppen, og har vondt i armene pga vannet, så nå drikker jeg 3-4 l vann i døgnet. Ellers så spiser jeg sunt. Jeg er ikke så glad i junkfood, så det går som regel i vanlig hverdagskost her. Liker heller ikke brus med sukker i (klarer ikke det sukkerlaget som legger seg på tungen). Tar omega 3 og kosttilskudd.

Tror det viktigste er å ha et jevnt og variert kosthold, unn deg ting innimellom, ta et glass brus, spis en sjokolade, ta deg litt chips, spis på MacDonalds innimellom----det viktigste er: Ikke spis usunt hver dag! Det har verken du eller barnet godt av. Lykke til!