PDA

Vis full versjon : Smerter i nyreregionen

Tidl. bruker
03-03-2003, 00:42
Jeg har fra tid til annen smerter i nyreområde(?) på venstre side. Det kommer som stikk og varer noen sekunder, og kommer tilbake igjen. Jeg vet ikke om jeg bør ringe til legen min i morgen eller om det bare er en bagatell. Må vel legge til at jeg er nok litt overnervøs :uff: . Noen som har noen gode råd å komme med?

Sannemor 15+3

Johanna
03-03-2003, 17:40
Ta deg en tur til legen, dersom dette utvilker seg til MEGAvondt kan det være nyrestein (noe jeg smertelig fikk erfare..:uff: )
Ellers kan det være en urinveisinfeksjon, og sånt kan jo gå opp i nyrebekkenet (jepp, jeg er ganske bevandra innen nyre-urinveissykdommer... :( )
Har fått bekrefta at det ikke er noe farlig for babyen, men selvfølgelig veldig ubehagelig for mamman.

Tidligere Bruker
03-03-2003, 18:34
Hadde jeg vært deg ville jeg nok levert en urinprøve til legen.
I tilfelle det er UIV: Det kan utvikle seg til nyrebekkenbetennelse, og det er ikke bra når en er gravid.
UIV gjør ikke noe skade på babyen, men det kan som sagt utvikle seg til nyrebekkenbetennelse.

:mervink:

Ung Frue
03-03-2003, 18:46
Er det en UVI så kan den enkelt behandles etter du har levert en urinprøve på kontoret til legen (pleier ikke å trenge time for bare det, men hvorfor ikke når du er gravid i tilfelle det er noe annet?)

Er det nyrestein som har kommet ned til urinrøret så kan den ha skrapet opp og gi blod på urinprøven di og også sees der, men har den ikke kommet så langt må du nok undersøkes :)

Lykke til med avgjøelsen!

Filifjonk
08-03-2003, 23:20
Vil bare legge til at gravide generelt har lett for å få UVI. Dette fordi blæremuskelaturen påvirkes av hormonene og blir slappere. Ikke bare fører dette til litt ufrivillig skvetting i ny og ne, men også til at blæra ikke alltid tømmer seg skikkelig. (Det hjelper å lene seg framover når en tisser, da renner urinen lettere) Gamle urinrester i blæra fører til infeksjoner og grumset urinprøver, første symptom på UVI og første skritt på veien til nyrebekkenbetennelse.
Jeg har hatt begge deler under svangerskap og det var ikke særlig moro. Så vær på vakt og sjekk ut ubehag og smerter. La det i allefall ikke gå for lang tid før du gjør noe.
Bedre å bekymre seg en gang for mye ,- enn en gang for lite!