Vis full versjon : Morkakesvikt?
Tidligere bruker
03-03-2003, 03:29
Noen av dere som har opplevd å få morkakesvikt?
Jeg hadde på kontrollen på fredag veldig lavt sf mål i forhold til kurven min. Var da 30+0 og hadde sf mål på 26 cm. Hadde også bare lagt på meg nesten 0,5 kg siden uke 24+6.
Er nå litt bekymra, etter å ha lest div om morkakesvikt i bøker.
Hvordan skal jeg videre finne ut om jeg har fått dette? Hva skjer om det er morkakesvikt det er snakk om her?
Masse spm. surrer i mitt hode nå. Er sliten og burde sove, men klarer ikke. Alle tankene surrer!
Håper noen kan gi meg utfyllende svar. Slik at jeg kan berolige meg selv litt her.
Bør jeg kontakte noen andre enn legen min?
DL 30+3, som ikke aner hva som skjer...
Vet ikke så mye, men jeg vet at fom uke 24 så kan de måle blodgjennomstrømningen i morkaken, navlestrengen og livmor. Dette kaller de doppler UL.
Dette er ikke rutine, men legen din bør kunne rekvirere dette (sammen med en vekstkontroll siden SF målet er såpass lite). Det er fordelaktig å få undersøkelsen utført av en lege som virkelig kan denne typen målinger. Jeg har hatt mange slike og det er stor forskjell på hvem som utfører. Sist gang var jeg hos en hyggelig jordmor men dette kunne hun ikke, jeg måtte ligge å holde pusten..... , nå er liksom "faren over" for meg så jeg brydde meg ikke, men det er definitivt mere betryggende med en proff lege.
Ville krevd en ultralyd-sjekk, istedet for å engste meg sånn.
Venninna mi mistet sin :baby: for to uker siden, i akutt morkake-løsning, men de hadde mistanke om at morkaka hadde vært dårlig, pga barnet var så lite (tynn, han var 42 cm og 1280 g i uke 32/33).
Ikke for å skremme deg kanskje helt unødig, men jeg hadde ikke tatt sjansen på å gå å være redd. Om ikke legen din vil henvise deg, så kan du ta kontakt direkte med føden og høre med dem.
Om ikke annet så bare for å snakke med dem, og få beroliget deg selv.
Lykke til! :stakar:
(PS, legen hadde sikkert reagert om han/hun syntes det var noe rart.)
Ofte vil en se mindre fostervann enn normalt ved morkakesvikt. Barnet vil også være mindre enn beregnet etter hvor langt du er kommet. Og mindre aktivitet i magen kan også være et tegn ¨på at alt ikke er bra.
Om jordmor mener det er grunn til bekymring så sender hun deg på UL.
Tidligere bruker
03-03-2003, 12:48
Legen jeg var hos var ikke bekymra, det er hun aldri!!
Hun har sendt hjem en person med lungebetennelse hun, og personen har senere samma dag dødd av dårlig behandling.
Så denne legen er jeg sjelden hos, men måtte til henne på denne kontrollen. JM mi har ikke ledig time før neste torsdag. Syns det er lenge og vente jeg.
Noen råd om hva jeg skal gjøre?
DL 30+3
Bluelady
03-03-2003, 13:05
Det høres ikke ut som du har det så veldig godt og jeg er enig med deg at det er lenge til neste torsdag... kanskje du kunne ta en privat ultralyd? Da får du jo kanskje komme inn i løpet av et par dager. Eller hvis du har mulighetne til å komme inn hos en annen lege og få henvisning til off. ultralyd.
Lykke til
Tidl. bruker
03-03-2003, 13:10
Jeg synes du bør kontakte føden for å høre om du kan komme å ta UL med blodgjennomstrømmingstest.
Jeg hadde SF på 25,5 cm etter fullførte 31 uker- men mitt SF har hele tiden ligget nederst i det grønne området, så legen var ikke bekymret.
Likevel fikk jeg en ekstra UL, for å kunne berolige meg selv.
Blodgjennomstrømmingen var fin, og barnet litt _over_ gjennomsnittet på størrelsen- det hadde jeg aldri trodd.
Jeg gikk mer opp i vekt enn deg i perioden mellom 25- 30 uke- jeg vet ikke om lav vektøkning kan tyde på morkakesvikt.
Synes det er rart at den legen du gikk til ikke har lært av sine feil, og fortsetter å ta unødige sjanser. Jeg synes hun burde sendt deg til UL, selv om alt sannsynligvis er i orden.
Lykke til!
Tidligere Bruker
03-03-2003, 13:48
Lykke til i morgen, d_lady. :)
Håper du komme med gode nyheter.
:klem:
Synes det var rart at jordmora ikke tok deg mer alvorlig. Jordmora mi hadde klart å presse meg inn, eller bestilt time til UL. Hvis du føler deg så bekymret må du stå på krava dine.
Synes nok du skal kontakte føden DL, de kan fortelle deg mer om morkakesvikt og eventulet berolige deg, eller de kan be deg komme inn til sjekk.
:stakar:
Tidligere bruker
03-03-2003, 16:45
Får komme til UL i morgen tidlig. Avlegger rapport etter at jeg er hjemme igjen!
Takk for mange svar.
Håper noen har erfaring og kan gi meg tips selv om jeg har fått UL time!
DL 30+3
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.