PDA

Vis full versjon : Oppsigelse etter permisjon

Linejenta
03-03-2003, 09:52
Hei jenter

Har et spørsmål jeg håper noen av dere kan hjelpe meg med...

Det er en veldig stor sjans for at jeg ikke kommer til å få tilbake jobben etter permisjonen min, dvs at jeg blir oppsagt.

Det jeg lurer på i den forbindelse er om de kan si meg opp slik at det trer i kraft da jeg egentlig skal ut i jobb igjen (altså fra dag 1) eller må jeg begynne å jobbe og så sier de meg opp? Isåfall er det vanlig oppsigelsestid ifølge kontrakten min som gjelder da?

Jeg kommer til å velge 80% lønn i 52 uker, vil da evnt: arbeidsledighetstrygd være 63% av de 80%ene? Eller hvordan regnes dette?

Vurderer også å søke om utvidet permisjon uten lønn, gjerne et år til hvis jeg ikke blir sagt opp, uansett 3 måneder etter vanlig permisjon slutt.. Har jeg "krav" på utvidet permisjon uten lønn?

Vel dette ble visst flere enn et spørsmål. Ville bli veldig gla hvis dere svarer på spørsmålene, eventuelt hvor på nettet jeg for eks kan finne ut av dette..Hvis dere har peil da..:p

Takk på forhånd:D

Klem fra

Maz
03-03-2003, 11:09
Oppsigelsestiden løper vel fra du går tilbake til jobben igjen. Det er jo lønnsmessig en fordel for deg, for som du frykter basserer arbeidsledighetstrygden sin på inntekten din og det er jo 80% av det du ville ha tjent om du jobbet.

Det er jo ikke sikkert at arbeidsgiver vil insistere på at du jobber oppsigelsestiden. For det første kan det være det ikke er oppgaver, og du er vel ikke særlig motivert. Dessuten virker ofte forstyrrende på de andre på arbeidsplassen.

Du er vel klar over at det er veldig vanskelig å si opp folk i Norge med mindre det er del av masseoppsigelser.
Lykke til

vriomsmurf
03-03-2003, 13:37
Det er ikke lov å si opp folk pga. graviditet. Så da må grunnen være noe annet. Vær da klar over at de kan ikke si opp deg, for så å ansette ett annet menneske i ditt sted. Du har førsterett på jobben og de har plikt på seg til å spørre deg først.
Men de kan jo selvfølgelig si opp folk pga. omorganisering i firmaet, ett smutthull mange bruker.
Hvis det er noe du lurer på lovmessig, så ring arbeidstilsynet. De sitter med jurister som vet slike ting. Har brukt de en del igjennom 10 år, og det er veldig greit å få noen paragrafer å støtte seg på!

Lykke til!;)