PDA

Vis full versjon : å ligge på ryggen

gresel
11-10-2007, 22:52
Jeg lurer på om noen har opplevd problemer med å ligge på ryggen etter halvgått svangerskap og hvordan det kjennes ut.

Jeg snakket med en lege om dette og hun fortalte at man kunne ligge på ryggen så lenge man ikke ble svimmel når livmoren kunne presse på blodårene og hindre sirkulasjonen.

I det siste har jeg ikke turt å ligge så lenge av gangen fordi det er litt ubehagelig, men jeg er usikker på om dette er bare fysisk. Jeg har jo ikke vært svimmel...

Noen erfaringer med dette?

iselinn
12-10-2007, 04:42
jeg har ikke klart å ligge på ryggen i det hele tatt siden midten av svangerskapet... da våkner jeg etter 20-30 min av at det prikker i bena... veldig irriterende da jeg snur meg over i søvne og derfor våkner av dette ofte...trives best med å sove på siden,men man kan jo ikke unngå å snu seg, prøvde en gang å støtte opp med puter, når jeg endelig fikk det til sånn at det ble værre å snu seg så våknet jeg av at jeg hadde lagt for lenge på ene siden... :gaah:

Irith
12-10-2007, 08:44
Jeg har lenge syntes det har vært ubehagelig å ligge på ryggen. Ikke fordi jeg blir svimmel, men fordi jeg føler at jeg puster dårligere.
Dessuten spreller det så fryktelig i magen når jeg ligger på rygg, så jeg tror ikke han er veldig glad i at jeg ligger på rygg. Jeg tror, i min uvitenhet, at han blir litt "trykket sammen" når jeg ligger på rygg, siden magen synker innover pga tyngdekrafta.

Husker at JM sa på forrige time: "Det med å sove på ryggen tar vi neste gang, det ikke viktig enda", og da var jeg i uke 22.

Om det er ubehagelig å ligge på rygg, så ville jeg bare droppet det.

babyenvår
12-10-2007, 11:45
Jeg kunne ikke ligge på ryggen siste halvdel av forrige svangerskap. Ikke fordi jeg ble svimmel, men fordi jeg ble uvel i hele kroppen, og følte at jeg ble "vissen" i kroppen. Men det enkleste er jo bare å la være å ligge på ryggen viss det gir noen form for ubehag, uansett hva reaksjon eller årsak er...

Didi
14-10-2007, 18:47
Klippet dette til deg fra en oversikt jeg fant:

VENA-CAVA-SYNDROM: Dette oppstår når mor ligger helt flatt på ryggen, særlig mot slutten av svangerskapet. Livmoren er da så stor at den kan trykke på hoved venen (vena cava) som fører blodet tilbake fra bena og opp til hjertet. Dette kan føre til at mor besvimer og at surstoff tilførselen til babyen blir dårligere. Heldigvis er vi slik laga at de fleste føler seg uvel før de besvimer så man får tid til å snu seg. Det aller enkleste er å legge en pute under den ene siden slik at du blir liggende litt på vippen. Alternativet er selvfølgelig sideleie med en pute under magen så det blir riktig behagelig!

Selv har jeg ikke opplevd dette, men følte ubehag med å ligge på ryggen mot slutten sist - enkelt og greit fordi jeg følte meg tyngre og lå mer ubehagelig da :-)

M@ster
15-10-2007, 13:57
Jeg har ingen problem med å ligge på ryggen. Legen sier at jeg har veldig god plass i magen, så det er kanskje årsaken til at jeg ikke kjenner noen ubehag ved å ligge slik.

Ninapia
15-10-2007, 22:37
Jeg trivdes best på ryggen gjennom hele svangerskapet og helt fram til fødsel. Ikke noe problemer her ivertfall.