PDA

Vis full versjon : Med graviditeten kom eksem? Andre som har opplevd det?

Inga1970
26-10-2007, 17:51
Hei

Jeg har aldri hatt hudprobelemer, men nå klør meg mye på puppene på nedre del av magen og på leggene. Det er ganske plagsomt.

Jeg har snakket med legen om dette, og han sier det er graviditeten som utløser dette. Jeg hadde ønsket han kunne gitt meg noe jeg kunne smøre på dette her. Men det har jeg ikke fått. Men jeg har fått allergipiller. Jeg tok en sist fredag, og da sov jeg (nesten sammenhengenede) 1,5 døgn etterpå. Dvs bivirknig trøtthet slår virkelig inn.

Noen som har noen råd mht dette?

Flupsi
26-10-2007, 18:04
Jeg hadde eksem da jeg var liten, og etter å ha prøvd det meste fant vi ut at det som hjalp best var tjærekrem (som du får kjøpt på helsekostbutikker).

Askepott.
27-10-2007, 00:41
Jeg er født med eksem, og har aldri vokst det fra meg. Bruker salver med mye kortison for å holde det i sjakk til vanlig, men får ikke bruke det når jeg er gravid. En periode husker jeg at jeg kjøpte med aloe vera plante. Denne brakk jeg av biter, for så å smøre innholdet på stedet hvor jeg klødde. Det dempet litt av kløen en periode, ble kjøligere. Akupunktur kan hjelpe mot kløe....
Ellers har jeg lite gode tips som ikke inneholder kortison.
Unngå ull rett på steder der du klør, bruk en god fuktighetskrem... tja.... nei, beklager, jeg har nok dessverre ikke så mange gode råd i farten...

Inga1970
28-10-2007, 11:18
Takk for tips! Da vet jeg i alle fall noe jeg kan prøve. Har bruke AKU i forkant av at jeg ble gravid (tror det var suksessfaktoren), men nå skal jeg prøve å ta mer av det og se om det også hjelper mht kløe/eksem. :-)

Lied74
28-10-2007, 12:34
Kan hende homøopat kan hjelpe også?
Men, du må passe på hvis det begynner å bli ekstrem kløe, for da kan det være svangerskapskløe ( særlig hvis du klør under føtter og inne i hendene), da må du få tatt en blodprøve og kontrollere leverfunksjonsverdiene.
(finnes mange typer kløe som er svangerskapsrelatert, de fleste er helt ufarlige, men ikke alle)

Askepott.
29-10-2007, 22:36
JA! Aku kan hjelpe på kløe/eksem! Jeg gikk til aku pga hab.ab og fikk samtidig satt noen for eksem.....Med stor suksess! Det glemte jeg å si før...

Didi
30-10-2007, 19:52
Dersom det er vanlig svangerskapskløe du opplever (det oppstår ofte på de stedene du har det, og skyldes at leveren din sliter med å kvitte seg med avfallsstoffer nå under graviditeten), så kan jeg anbefale å smøre med lavendellotion og/eller bade med lavendelolje i badekar (evt bruke som dusjolje). Lavendel er kløestillende og var helt supert for min del sist jeg gikk gravid.

Å ta en mariatistel-kur (fåes kjøpt på apotek og kan brukes av gravide) som renser lever, galle m.m. fungerer også på svangerskapskløe :nikker:

Ellers vil jeg bare gi deg en god klem. Vet nemlig hvor frustrerende kløe kan være enten det er svangerskapsrelatert eller ikke :rabla:

Inga1970
31-10-2007, 22:31
Tusen takk for gode råd. Nå skal jeg prøve det dere sier.

Kløe er litt plagsomt ja. I dag har jeg holdt kurs på jobben, og det kan være litt vanskelig når det klør som bare det på puppen.. :urk:
Jeg ser nå fram til å prøve noe nytt, kanskje det hjelper litt.