PDA

Vis full versjon : Noen med risiko for livmorruptur og prematur fødsel her?

effie
27-10-2007, 22:33
Hei, jeg har vært gjennom litt av hvert for å få barn, og nå har jeg fått beskjed om at hvis jeg blir gravid igjen, vil jeg ha en risiko for livmorruptur og evnt prematur fødsel. Jeg kommer til å ha "åpen innleggelse" og forbud mot å reise fra distriktet, fordi hvis jeg blør eller blir svimmel - må jeg legges inn og ta KS snarest. Det er skremmende, og jeg er i kraftig dialog med meg selv om jeg tør dette eller ikke.

Livmoren min har altså etter IVF-gullet mitt vært igjennom et tvillingsvangerskap med MA i 7. uke og MA i 17. uke m/fødsel og utskrapning, et svangerskap med MA i 11. uke m/utskrapning og nå i juni en laparatomi (buksnitt) med fjerning av et stort myom (muskelknute) i livmoren, som lå ekstremt vanskelig til. De måtte inn i livmorhulen, den hadde infiltrert seg i veggen inn mot hulen... Så jeg har jo vært gjennom litt....

Hadde håpet å høre fra noen som har vært gjennom et sånt risikosvangerskap, og om det gikk bra eller dårlig.... Har så lyst på en lillebrøster til Jørgen, helst av mitt eget kjøtt og blod.....:sparke:

Dolly
27-10-2007, 23:12
jeg har samme risiko som deg.. Spesielt etter jeg fikk snuppa, men av andre grunner da..

Jeg har en medfødt livmorfeil som gjør at jeg bare har en halv livmor.. den er egentlig mindre enn halv men kalles nå det..

Når jeg gikk gravid mes snuppa visste jeg ikke noe om dette, men fikk veldig sterke smerter av anstrengelse i fra uke 20

Snuppa låg i seteleie (også) en bivirkning.. og jeg hadde mye merkelige bekymringsverdige smerter fra uke 20 og ut svangerkskapet, som ingen forstod hva var.. Legen min trodde ikke på meg og trodde jeg diktet det opp for å få oppmerksomhet:stønn:

Når jeg tok KS så ble denne feilen oppdaget, de hadde aldri sett det før men hadde hørt/lest om det såvidt.. De styrte å skjekket og studerte en time etter at snuppa var ute og jeg ble ganske så utålmnodig visste ikke dette da..

Smertene jeg hadde var livmoren som holdt på å sprekke..

Og nå når jeg har hatt KS så er sjangsen for livmorruptur og prematur fødsel enda større for da har jeg et arrvev i livmoren som ikke vil strekke seg.. og i tillegg kan rier ta knekken på hele livmoren så jeg må ta KS uansett hvilken vei ungen ligger mest sansynlig i uke 37 håper ikke jeg trenger tidligere..

Sist gikk jeg med store smerter helt frem til 10 dager før fødsel noe jeg aldri hadde fått gjort nå når de vet grunnen..

Men dette skal gå bra.. tenker ikke over det egentlig.. Det kommer til å gå bra med deg og Effie!!!!!!:jippi:

dona
06-12-2007, 10:18
Hei!

Jeg så ikke innlegget ditt før nå.

Jeg har hatt en lignende operasjon og har gått gjennom et svangerskap uten problemer.
Datteren min ble forløst ved keisersnitt et par uker før termin og det hele forløp uten komplikasjoner.

Jeg er nå gravid igjen og kan naturligvis heller ikke denne gang føde vaginalt.

Jeg tror rådene til den enkelte gravide varierer med typen operasjon som må til for å fjerne muskelknuten.
Min muskelknute gikk også gjennom livmorveggen og var stor - 200g.

Ønsker deg lykke til!

Klem fra Dona