PDA

Vis full versjon : Vitaminer

anita791
05-11-2007, 11:48
Nå er jeg over de berømte 12 ukene, og lurer på hva slags vitaminer jeg bør ta? Jeg slutta med folsyre da jeg passerte uke 12. Siden vi har vært prøvere en stund VEIT jeg nemlig at menstermin stemmer.:humre:

Jeg har kjøpt meg et multivitaminprodukt som de anbefalte hos helsekosten. Det er det folsyre i. Skal jeg ikke ta det da?:noia:

Iset
05-11-2007, 11:50
Mange tror desverre at folsyre absolutt ikke SKAL tas etter 12 uker. Feil. Poenget er at det SKAL tas de første 12 ukene fordi det er da det er viktigst, og så kan man gjerne ta det etterpå om man vil. Nå går flere og flere ut og anbefaler folsyre hele svangerskapet og også i ammeperioden. Folsyre er dessuten et vannløselig B-vitamin som kan tas i ganske høye doser uten at det er skadelig. Selv tar jeg dobbel dose, altså 800 mcg folsyre HELE året, hele livet, uavhengig av om jeg er gravid eller ikke. Dette er blitt anbefalt meg av alle landets sykehus, men jeg har kortere tarm og tar opp litt mindre næring enn "normale" folk. Uansett er det IKKE farlig å ta det hele svangerskapet eller ellers, så bare ta de multivitaminene med god samvittighet du. :)

Her er en annen diskusjon om folsyre:

http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?t=280203&highlight=folat

cultura
05-11-2007, 11:50
Jordmor sa til meg at trankapslar var nok, og veldig smart for iq'en til ungen :) så eg et grønsaker, og knaskar Møllers

iselinn
15-11-2007, 09:01
Anita791: folsyre er et veldig viktig b-vitamin (mener det var b? :) ) og bør taes av alle hele året, men man trenger ekstra under graviditeten derfor har de laget de der små pillene utenom og.. :) faktisk bør man ta de ifra man planlegger graviditeten...om den var planlagt da.. :humre:

her er hva jeg har knasket i meg dette svangerskapet (og fått god kred. av jordmor for.. :D )

multivitaminer som inneholder:

A,
B1,
B2,
Niacin,
Pantotensyre,
B6,
Folsyre (det er bare litt folsyre i multivitaminer så jeg tok folsyretabletter i tillegg de første 15ukene)
B12
C
D
E
Jern
Kobber
Jod
Sink
Mangan
Krom
Selen

dette er Vitaplex sine Vitamineral... de dekker behovet...

utenom det har jeg tatt Calcium + magnesiumtabletter for babyen sin beinbygning

og jeg har knasket omega 3,6,9... :D

så alle pillene ble jo halve frokosten.. (1x mulitvit + 3x calsium/magnesium + 2xomega):humre:
men om jeg ikke hadde tatt alt det, hadde faktisk ikke vitaminbehovet vært dekket... så knask innpå jenter! :D

Bulle73
15-11-2007, 20:53
og jeg har knasket omega 3,6,9... :D

Omega 3 er kjempeviktig, men omega 6 og 9 skal du være litt forsiktig med, kroppen produserer selv det den trenger av dette, og for mye omega 6 kan gjøre at kroppen ikke tar opp nok omega 6. Jeg tar bare omega 3 (med de viktige fettsyrene DHA og EPA).

Møllers har en omega 3 med B-vitaminer, den inneholder bl.a. 200 mg folat, og tar du en multivitamintablett i tillegg inneholder den også ofte 200 mg folat, og da er du oppe i de anbefalte 400 mg for gravide.

Pass også på at multivitamintabletten din ikke inneholder så mye A-vitamin, på www.matportalen.no står det:
"Vitamin A i multivitamintilskudd og preparater som brukes til beriking a matvarer, er ti ganger giftigere enn vitamin A i tran, fisk og leverpostei Vitamintilskudd kan utgjøre en risiko for gravide og personer med risiko for benskjørhet."