PDA

Vis full versjon : Foreliggende morkake og blødninger...

Nunne mor
06-11-2007, 21:13
Søsteren min er gravid i uke 17, hun har foreliggende morkake og hatt veldig kraftige blødninger.. en i uke 14 og en nå i uke 17..

Hun var på sykehuset begge gangene, har har hatt en kjempe bra oppfølling.

Men ul-legen sa noe litt urovekkende til dem sist...
Hadde hun vært i uke 31-32 hadde dem gjort et tilltak..(dvs: ta ut bebisen)

Men siden det er så tidlig ennå, kan dem ikke annet enn å vente....:sparke:

Dem er kjempe bekymret nå..selv om ul viste at bebi har det bra, er ikke bløningene bra og hun sliter med sterke smerter i magen.. hele tiden.

Jeg blir så bekymret på dem sine vegne..:( man blir så usikker, når ikke legene kan gjøre noe.. man må bare vente å se..

Noen som sitter med lignende erfaringer?

Skvise
06-11-2007, 21:40
Har ikke personlig, men en i min "gamle" terminklubb hadde samme problem. Det gikk bra med henne.
Har søsteren din fått sykemelding? Vil tro at kvile og ro er viktig for å ikkje belaste morkaken. Unngå tunge løft og sånn, men dette antar eg at hun har fått vite?

Nunne mor
07-11-2007, 09:52
Har ikke personlig, men en i min "gamle" terminklubb hadde samme problem. Det gikk bra med henne.
Har søsteren din fått sykemelding? Vil tro at kvile og ro er viktig for å ikkje belaste morkaken. Unngå tunge løft og sånn, men dette antar eg at hun har fått vite?

Hun har fått sykemelding, og får ikke lov til å løfte tungt osv..

Godt å høre at det gikk bra med hun i din gamle terminklubb!!

Er så vanskelig å vite noe, når man ikke legen veit hva som skjer heller..

harmony
07-11-2007, 10:18
Som regel går det bra med de som har morkaken foran livmorhalsen. Grunnen til at de blør lettere, er at det er dårligere feste der nede, og når livmorhalsen "rører" litt på seg, slik den gjør i alle svangerskap, kan den lett løsne bittelitt og da blør det ganske kraftig. Derfor er det kjempeviktig at hun unngår tunge løft, kraftige anstrengelser, samleie mm.

I mange tilfeller trekker livmoren med seg morkaken oppover og bort fra åpningen ettersom den vokser, men dersom morkaken ligger komplett og totalt nede over åpningen, er sjansen liten for at det skjer. Man må da bare ta en dag av gangen, ta livet mest mulig med ro og krysse fingrene for at man ikke blør. Mange går ut og inn av sykehuset til observasjon, og alle som har det slik forløses med keisersnitt. En del må forløses før tiden, men svært mange klarer seg fint svangerskapet ut.

-leah-
07-11-2007, 16:33
Jeg hadde også forliggende/foranliggende morkake...faktisk to stk viste det seg. Blødningene startet fra uke 12 og roet seg veldig etter uke 19....sterke blødninger hvor jeg var sikker på at nå var det over. Har ikke tall på hvor mange ganger vi var inne til ul, og det viste seg at vesla i magen hadde det bra hver gang....jeg var sykemeldt hele svangerskapet, og fikk beskjed om å ikke løfte tungt og null sex.
For oss så gikk det veldig greit...håper det samme for din søster!

Nunne mor
08-11-2007, 15:36
Jeg hadde også forliggende/foranliggende morkake...faktisk to stk viste det seg. Blødningene startet fra uke 12 og roet seg veldig etter uke 19....sterke blødninger hvor jeg var sikker på at nå var det over. Har ikke tall på hvor mange ganger vi var inne til ul, og det viste seg at vesla i magen hadde det bra hver gang....jeg var sykemeldt hele svangerskapet, og fikk beskjed om å ikke løfte tungt og null sex.
For oss så gikk det veldig greit...håper det samme for din søster!

Så godt å høre at det gikk bra med deg og bebisen :-)

På mandagen var hun inne til ul, hun hadde blødd skrekkelig mye.. morkaken ligger 2cm over livmorhalsen, så den har flyttet seg litt opp! Det er bra!
Jeg krysser fingrene for søsteren min å håper at det går bra!!:-)

Lille Ru
08-11-2007, 15:39
Godt å høre at den er på vei oppover!
Håper den beveger seg enda lengre opp, og at hun får et greit svangerskap videre!

Tidl. bruker
10-11-2007, 08:17
Jeg har også hatt et slik svangerskap, og det er jo et godt tegn at placenta nå har flyttet seg. :nikker:
Hos meg fikk vi beskjed på ul i uke 29 at placenta hadde flyttet seg helt, og det gjør den i de fleste tilfeller. Hvis ikke, blir det ks som det er skrevet tidligere her i tråden.
(I mitt tilfelle gikk jo vannet i uke 30 da, så jeg var visst ikke ferdig med sykehus likevel. :humre: )