PDA

Vis full versjon : Sommerlukkede Fødeavdelinger

B@BE
04-03-2003, 19:43
En liten apell til alle dere snart-mammaer som står i fare for, eller har fått bekreftet at dere må reise til en annen fødeavdeling enn din nermeste p.g.a sommerlukning:

Kan dere være så snill å gi tilbakemelding?
Jeg er interessert i å vite hva dere synes om det og hvor lang reisetid dere synes er akseptabelt i forbindelse med fødsel.

Selv har jeg fått brev om at jeg skal til nabobyen for å føde.:leiseg:
Til opplysning tar det meg 2 minutter å gå til "føden" hjemmefra i hjembyen.

Er det rart jeg er sint??? :sint:

opus
04-03-2003, 22:16
Jeg er i den situasjon at jeg må til Ålesund for å føde pga svangerskapsdiabetes. De andre barna har jeg født i Molde, og hadde selvfølgelig ønsket at jeg fikk lov til det nå også.
Min forrige fødsel var unnagjort på 2 timer fra første rie til barnet var ute. Nå blir reiseveien min 2 ferger på tilsammen 50 minutter + ca 1 time i kjøring utenom det. Lurer på om jeg rekker fram? :(

Det som ikke er noe hyggelig å tenke på, er at fødeavdelingen i Molde også er sommerstengt, så det er mulig jeg hadde måttet reise bort for å føde uansett helsetilstand.

Mener det er feil prioritering fra de som administrerer, men antakelig er det en haug med middelaldrende menn som har bestemt dette.

Tidligere Bruker
04-03-2003, 22:25
Det er trist at dette skjer.
jeg slipper hedligvis å opplelve dette, men har en times kjøring til sykehuset allikevel.
De legger ned fødeavdelinger rett som det er, og dermed blir det langt å reise.

Synes det er feil prioriteringer når de sommerstenger på den måten.

:mervink:

emin
05-03-2003, 01:56
Jeg synes det er helt horribelt at de skal sommerstenge fødeavdelinger, og måtte sende fødende til et helt annet sykehus enn det som ville vært naturlig. Her i byen (Harstad) har de foreslått å sommerstenge føden og istedet sende de fødende 2 timer til sykehus et stykke unna for å spare penger, når vårt sykehus er det som har flest fødsler per år og er det største i regionen! :bonk: De sier de ikke har råd til å leie inn gynekologer fra Danmark i sommer, og at det ikke finnes gynekologer her i Norge som kan leies inn. :uff: Hvorfor ikke leie inn en fra UNN (Universitetssykehuset Nord-Norge)?

De fødende her i byen har gått til kamp, og truer med å reise til Tromsø for å føde istedet, for de da kan være hos slekt og andre kjente. Sommerstenginga ble foreslått i fjor også, men den gang ble motstanden så stor at ledelsen måtte gi seg. Hvordan kan de da foreslå dette i år igjen? Virker nesten som de prøver å få folk til å planlegge (i den grad det kan planlegges) å ikke få barn om sommeren. :bonk:

Så mye for at vi skulle få bedre sykehustilbud da staten tok over... :gal:

LineM
05-03-2003, 02:24
Jeg synes det er helt for jævlig at man må reise land og strand rundt for å føde, pga. at man skal ha sommerstengt. Det finnes en hel del man kan spare inn på, om man ikke skal måtte stenge fødeavdelinger for sommeren.

Tenker de ikke på at en fødsel faktisk for mange er en stor påkjenning, og at de da må reise langt vekk kan gjøre det hele enda mer traumatisk.

Helt idiot !

caja
05-03-2003, 03:01
Nei da hadde jeg blitt:sint: