Vis full versjon : Streptokokk B infeksjon
olivia 1
09-11-2007, 22:37
Hei! jeg har fått påvist Streptokokk B infeskjon i skjeden, er snart 34 uker på vei, noen som vet hva dette har å si for svangerskapet og fødsel?? legen sa liksom ingenting... er veldig plaget med masse utflod, kløe og svie.. har hørt om det før, at nyfødte kan dø hvis de blir smittet og man kan få prematur vannavgang og rier? Hjelp... :trist:
Tidl. bruker
10-11-2007, 08:25
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,3501:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:59441::1:5569:5:::0:0
Her finner du masse info fra folkehelseinstituttet ang gr. B streptokokker.
GBS er bakterier som finnes i kroppens naturlig bakterieflora, spesielt i tarmen og i skjeden. Både kvinner og menn kan ha GBS. GBS er svært vanlige bakterier og vi regner med at opptil 30 % av alle kvinner har disse bakteriene. De aller fleste kvinner som har GBS har ingen symptomer, men dersom en gravid kvinne er bærer av GBS kan bakteriene overføres til barnet under fødsel. Dette skjer hos ca halvparten av gravide kvinner som har GBS. Av disse vil ca 0,5-1 % av barna bli alvorlig syke. I Norge vil mindre enn 1 barn per 1000 levende fødte barn rammes av denne infeksjonen. Det betyr at dette er en svært sjelden tilstand.
Nå er du jo snart 34 uker, og selv om det selvsagt er best om barnet er i mgen frem til termin, er det oftest ganske udramatisk å føde i uke 34.
Uansett synes jeg du skal ringe legen din/føden på mandag, slik at du an få snakket med dem og få litt mer info slik at du slipper å bekymre deg mer enn nødvendig. :)
Jeg fikk også påvist steptokokk b- samme dag som jeg ble igangsatt. Ingen hadde sagt noe før, så det kom som et sjokk.
Forsto det sånn at det var en veldig fordel at fødselen gikk kjapt etter vannavgang.
Det ble satt en elektrode på babyen`s hode før hun ble født for å følge med at hun hadde det bra. Jeg fikk også antibiotika intravenøst før vannet ble tatt...
for vår del gikk det veldig bra, men det er ikKe så lenge siden det var mange babyer som døde av denne streptokokken- det er jo flott at de VET at du har denne nå, for det var vel det som var med de babyene som døde- de visste ikke at de hadde streptokokk b før de ble født.
Smitten skjer, etter hva jeg forsto idet de passerer fødselskanalen.
Det går nok kjempefint- lykke til!
Hei! jeg har fått påvist Streptokokk B infeskjon i skjeden, er snart 34 uker på vei, noen som vet hva dette har å si for svangerskapet og fødsel?? legen sa liksom ingenting... er veldig plaget med masse utflod, kløe og svie.. har hørt om det før, at nyfødte kan dø hvis de blir smittet og man kan få prematur vannavgang og rier? Hjelp... :trist:
Dersom du har UVI skal jo den behandles, og det kan jo høres ut som du har det hvis det er kløe og svie. Dersom GBS-infeksjonen er asymptomatisk vil du neppe behandles med antibiotika siden bakteriene antatt bare kommer tilbake.
Såvidt jeg har skjønt så skal bakteriene være i en oppblomstrende fase for at det skal være farlig for barnet. Det som er veldig viktig at du sier fra om gbs-smitten til sykehuset dersom vannet går. For barnet kan først smittes etter vannavgang. Hvis det drøyer mellom vannavgang og fødsel skal du behandles med intravenøs antibiotika før/under fødsel. (Muligens uansett). Si fra hvis du har kontakt med sykehuset før fødsel også, slik at det står i journalen din og sørg for at legen din skriver det i svangerskapspapirene.
Jeg fødte ett GBS-sykt barn, og det var ikke noe moro selv om det gikk bra med datteren min. Jeg visste ikke om jeg var smittet. Nå har jeg ikke blitt testet i dette svangerskapet, men har tenkt å be om det etterhvert. Antakelig har jeg fortsatt bakteriene. Jeg får også antibiotika under fødsel.
Lykke til! Som linken over viser, så er det veldig sjelden det skjer noe, og det er veldig mange smittede, så oddsen er liten. Men det hjelper ihvertfall veldig at man er klar over det. Antibiotika under fødsel og skylling av skjeden med desinfiserende middel under fødsel er effektivt for å forhindre smitte av barnet under fødsel.
Maijenta
10-11-2007, 15:22
her finner du bra info og kan spørre andre med erfaring: www.gbs-info.net (http://www.gbs-info.net)
olivia 1
10-11-2007, 21:42
Tusen takk for fine svar! Jeg skal snakke med legen på mandag, så ser jeg hva han gjør med det.. men da vet jeg ihvertfall at sannsynligheten er meget liten for at det skjer noe galt med barnet! det er en STOR trøst...
litt mer ro i sjela nå, og det trengte jeg.. takk igjen! :blomst:
Jeg ville ha snakket med jordmor/Føden der du skal føde og høre hva slags rutiner de har på dette. :nemlig:
:lykke:
sKYTTEN 71
11-11-2007, 00:40
Hos meg fant de også GBS da jeg skulle ha førstemann,jeg var innlagt ved Ullevål obs post for gravide med utflatet livmorhals i uke 30 og fødte i uke 33.Jeg beg med antibiotika i tablettform da de oppdaget bakterien og rakk å fullføre tre dager før jeg fødte.Han hadde forhøyet CRP,men det gikk veldig bra med han heldigvis.Med nr to fikk jeg premature rier i uke 18 og UL viste en livmorhals som hadde forkortet seg 2,5cm på en uke og det ble påvist GBS igjen.Jeg ble lagt inn ved Rikshospitalet med strengt sengeleie i 4mnd og hadde gjentatte antibiotika behandlinger samtidig som jeg skyllet skjeden med klorhexidin ofte.Jeg kom meg til termin og fikk antibiotika intravenøst under fødselen.
Jeg har en hjerteformet livmor som kan være årsak til komplkasjonene,men legene har delte meninger.
Du har kommet langt i svangerskapet og trenger ikke bekymre deg for om barnet skulle komme nå(noe det helt sikkert ikke gjør heller),jeg ville nok ha fokusert på å få behandling under fødsel.
Lykke til.
Men hvordan finner man ut om man har GBS-bakterien?? Jeg har tidliger vært mye plaget med uvi, men siden jeg ble gravid har dette holdt seg borte. Men jeg er plaget med MYE utflod(bare så det renner, også når jeg ligger i sengen om natten) og kløe helt bak til endetarmsåpningen..:stønn: (sorry ekle detaljer)... kan dette være et tegn på noe?? Har brukt soppkrem, men tror ikke det er sopp... bør ej spør legen min om å ta en GBS-prøve??
LilleTiger
12-11-2007, 10:51
Men hvordan finner man ut om man har GBS-bakterien?? Jeg har tidliger vært mye plaget med uvi, men siden jeg ble gravid har dette holdt seg borte. Men jeg er plaget med MYE utflod(bare så det renner, også når jeg ligger i sengen om natten) og kløe helt bak til endetarmsåpningen..:stønn: (sorry ekle detaljer)... kan dette være et tegn på noe?? Har brukt soppkrem, men tror ikke det er sopp... bør ej spør legen min om å ta en GBS-prøve??
Ring jordmoren vår. Hun kommer helt sikkert til å ta deg på alvor og fortelle hva du skal gjøre.
Hun er veldig opptatt av at vi ikke skal være usikkre, ring eller send henne en mail!:comfort:
olivia 1
12-11-2007, 21:48
Da har jeg snakket med legen min i dag, og han sa at det eneste de gjør med den infesjonen er å sette meg på intravenøs antibiotika når jeg går i fødsel og følge opp barnet etter fødsel. Den kløen og svia jeg har kommer mest sannsynligvis av en kraftig soppinfeksjon.. så jeg fikk dobbel soppkur og hvis det ikke var bedre etter 1 uke, skulle jeg ta kontakt igjen.. håper det funker fort, for jeg holder snart ikke ut kløinga mer!!!:gaah:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.