PDA

Vis full versjon : UL og beregning av fødselsvekt..

MokkMokk
04-03-2003, 23:59
Hva er årsaken til at noen får ekstra UL for å beregne :baby:'s antatte fødselsvekt?
Avvik på SF-målet? Stor vektoppgang hos mor? Andre ting?
Alle får jo ikke dette tilbudet mener jeg, naturlig nok, men hva er vanlige årsaker til at noen følges nærmere opp slik?

Bare lurer :p

Klem,

Maz
05-03-2003, 00:31
Kan vel være alt du nevner.

Mistanke om for stor baby er en av dem

For meg er denne beregningen bare en biting. Jeg får ekstra UL for å sjekke at blodgjenomstrømningen er som den skal og da også at baby vokser som den skal. Grunnen er at jeg har hatt veldig alvorlig svangerskapsforgiftning (HELLP) og har veldig høy risiko for å få dette igjen. Har blitt fulgt opp tett i hele svangerskapet slik at de kunne sette inn tiltak ( dvs forløse) ved tegn på sykdom.

Ser du på UL skjemaet ditt så er det en tabell der for beregning av størrelse. Ved alle UL etter ordinær taes det utgangspunkt i termindato og estimert størrelse ut fra dette, avvik fra normalen.

Amidama
05-03-2003, 02:12
Jeg fikk iallefall ekstra Ul med førstemann fordi jeg røykte og da beregnet han fødselsvekten, hihi han bommet faktisk bare med 20 gram :D

Tidligere Bruker
05-03-2003, 10:51
De gangene jeg har fått dette sjekket er det pga høye sf mål, og misstanke om store barn, noe som har vært tilfelle for meg.

Men man må jo regne avvik på 500 gr hver vei. ;)

Men det har stemt ganske mye på meg.

:mervink:

Tidl. bruker
05-03-2003, 10:59
Jeg fikk vekstkontroll fordi jeg hadde lavt SF- mål (på det laveste var det rett under det grønne området). Likevel viste det seg at babyen var litt over gjennomsnittet på størrelsen! Jeg har fremdeles "liten mage", og er spent på om det virkelig kan ligge en stor baby i den lille magen min

Forrige gang jeg var gravid, ble størrelsen målt da jeg var på overtidskontroll. Tror ikke legen målte så veldig nøyaktig. Han sa at babyen var ca. 3700- 3800 g. To dager etter kom det ut ei jente på 4280 g.

Linejenta
05-03-2003, 11:13
Jeg har også tenkt på det samme, har nemlig ei veninne som fikk det og da estimert fødselsvekten. Hun sa det var vanlig i Oslo:???:

Selv skal jeg ha ekstra UL fordi det kan se ut som jeg må ta keisersnitt.. Utgangspunktet var at jeg er liten av vekst (smalt bekken) og mamma måtte ta med både meg og søster...

I tillegg kan det se ut som jeg får en stor baby, da SF målet mitt ligger godt over det grønne feltet... Dette kan som jordmor sier indikere på at det er ytterligere grunn til k.s

Men dette kan forandre seg, i tillegg kan UL terminen være feil, for hvis jeg regner min egen termin så ligger SF målet innenfor.. Noe jeg tror er mest sannsynlig..

Klem

Dragen
05-03-2003, 12:23
Jeg får UL med vekstestimering i uke 36. Dette fordi jeg fikk et stort barn (4,3 kg) forrige gang, og skadet meg ganske mye under fødselen.

Pippilotta
05-03-2003, 12:27
Det kan være mange årsaker til at det blir tatt UL for å undersøke størrelsen på barnet. Lavt/høyt SF-mål, størrelse på mors bekken, vokser barnet som det skal (må ofte vurderes ifb med svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes osv). Når det gjelder tvillinger er det særs viktig å finne ut om begge får den næringen de trenger.

Selv fikk jeg slik ultralyd flere ganger da jeg fikk svangerskapsforgiftning i uke 32. Vil bare si at da barnet ble målt dagen før fødselen hevdet de at han veide rundt 4 kilo. Da han kom ut var han bare 3200 gram... Så disse målingene er slett ikke alltid til å stole på (barnet kan ha stor hodeomkrets, men være liten ellers).

Pippilotta

6+5

Termin 26.10

luri
05-03-2003, 12:38
jeg lå stort set på det normale når det gjelder sf -målet under hele det første svangerskap.
jeg tok ultralyd hver gang jeg var hos lege og han mente barnet ikke ville veie mer en 3kg .
men tullemor veide 3800 så her tok han feil.
nå er jeg bare 11 uker på vei med nummer 2 så det blir spennende og se hvordan det blir denne gang.

hilsen luri og nurket.termin 26.9.03