Vis full versjon : Høy hvilepuls...?
LilleDrage
14-11-2007, 14:19
Lurer på om noen har peiling på dette. Jeg har normalt blodtrykk, men hvilepulsen min er mye høyere enn normalt, den ligger på 100-120 jevnt over. Selv om natten har jeg det, og det fører også til at jeg strever med å få sove. Lurer på hva dette kommer av, og om det f.eks. betyr at jeg må ta det mer med ro? Legen min sa bare at blodtrykket var ok men pulsen var høy. (Tror han trodde jeg hadde høy puls bare akkurat da, selv om jeg forsåvidt sa at det er et generelt problem).
Kan den høye pulsen også være forklaringen på at jeg er utrolig trøtt og sliten tro?... orker nesten ingenting jo...
Håper det er noen kloke damer her inne som har mer peiling på dette enn meg :sparke:
Interference
14-11-2007, 14:27
Jeg har og høy puls. (hvilepuls på 120)
Man blir fryktelig sliten av det, samt at det å få sove er omtrent umulig, siden hjertet jo jobber som om man er i aktivitet..
Vet du om den høye pulsen er normal for deg, eller er det nå i svangerskapet du har fått det?
Det er jo normalt med litt forhøyet puls i svangerskapet, og om man ikke trener får man og høyere puls...
Nå kjenner jeg jo ikke til om du trener, hva du spiser osv.. Så det er vanskelig å si ut i fra det lille du skriver.
Jeg går på betablokker (når jeg ikke er gravid) for å senke pulsen, det har gitt meg et helt nytt liv, der jeg sover nesten normalt, klarer mer, er ikke utslitt etter en dag på jobb osv..
LilleDrage
14-11-2007, 14:33
Vet du om den høye pulsen er normal for deg, eller er det nå i svangerskapet du har fått det?
Det er jo normalt med litt forhøyet puls i svangerskapet, og om man ikke trener får man og høyere puls...
Har vanligvis 60-70, så det er ganske mye høyere enn vanlig. Trener ikke, og er lite fysisk aktiv, fordi jeg har kraftig bekkenløsning. Men, jobber og sliter og har to barn å følge opp, så det er ganske mye strev i hverdagen. Vet ikke om det kan virke inn på puls?
Har også skjønt at det er vanlig med litt høyere puls, men når min "normal" nå er nesten dobbelt så mye som vanlig så synes jeg det er litt mye... og ikke minst, ganske slitsomt! Klarer liksom ikke slappe av.
Interference
14-11-2007, 14:50
Det er fryktelig slisomt ja!!
Men det er nok en kombinasjon av lite fysisk aktivitet samt svangerskapet og "stresset" som gjør det.. Det siste du bør gjøre er egentlig å sette deg ned å ta det med ro, hvis du skjønner. :knegg:
For selv om man blir sliten av alt, så blir det litt lettere om man "trener" litt.. Altså gå en halvtimes tur hver dag eller lignende..
Håper det løser seg for deg, for det er utrolig slitsomt å gå rundt med høy puls hele tiden!!
Lykkelig77
14-11-2007, 14:52
Det var ganske høy hvilepuls ja. Det er normalt at hvilepulsen øker med ca 15 slag i minuttet når man er gravid. Jeg ville ha tatt det opp med legen igjen hvis jeg var deg. Det er jo fryktelig ubehagelig da..
Jeg har å høy hvilepuls,og bruker betablokker. Det er fryktelig ubehagelig,og en blir sliten av det. Jeg føler jeg blir mer andpusten også.
(kan jeg spørre hva slags tabl. du/dere bruker/brukte? jeg tar tenormin. Og hva gjør dere for å 'glemme' pulsen?
Det er normalt at hvilepulsen øker med ca 15 slag i minuttet når man er gravid.
Vet du når i svangerskapet pulsen begynner å øke?
Jeg er bare 7 uker på vei, men trener vanligvis med pulsklokke, så jeg har ganske god kontroll på pulsen min. Synes den går lettere opp under trening nå, og holder seg relativt høy, men hvilepulsen er foreløpig ganske normal.
Lykkelig77
14-11-2007, 18:00
Vet du når i svangerskapet pulsen begynner å øke?
Jeg er bare 7 uker på vei, men trener vanligvis med pulsklokke, så jeg har ganske god kontroll på pulsen min. Synes den går lettere opp under trening nå, og holder seg relativt høy, men hvilepulsen er foreløpig ganske normal.
Det er jeg ikke sikker på men jeg antar at den øker i takt med økt blodvolum. Jeg merket ikke økt hvilepuls for i uke 10-11.
Interference
17-11-2007, 10:08
Jeg har å høy hvilepuls,og bruker betablokker. Det er fryktelig ubehagelig,og en blir sliten av det. Jeg føler jeg blir mer andpusten også.
(kan jeg spørre hva slags tabl. du/dere bruker/brukte? jeg tar tenormin. Og hva gjør dere for å 'glemme' pulsen?
Oi, jeg har fått et nytt og edre liv etter at jeg begynte på blokkene, men var veldig sliten i starten.
Jeg bruker Inderal retard.. (tror det er det de heter..:knegg:)
Jeg driver og med en del pusteteknikker for å "roe" pulsen når jeg merker at den blir for høy, men glemme den, nei det gjør jeg aldri.. "Hører" den konstant.. Men men..
Har du hatt det hele livet?
*litt glad for at det finnes andre med samme problem*
Har opplevd en del slike anfall med høy hvilepuls og hjertebank nå (siste 3-4 ukene), men det toppet seg virkelig i kveld. Synes det blir tiltagende. Kan av og til våkne om natten av hjertebank... Har hatt normalt BT (175/80 ved siste måling), men lege og sykepleier har kommentert at jeg har hatt noe høy puls, men konstantert at det er bare nerver siden jeg er hos legen... Noe jeg selv har avfeid, da lege og legekontor ikke gjør meg det minste nervøs eller urolig... (har tilbragt store deler av livet mitt på sykehus pga kronisk sykdom, så legefrakker er ikke akkurat en stressende faktor for meg)
Noen som har fått behandling for det under svangerskapet (som ikke har vært under behandling utenom svangerskap)? Som enkelte her sier, er det fryktelig slitsomt og ubehagelig. Og ikke minst kan det virke skremmende. Ikke for at jeg unner noen noe slikt over hodet, men jeg ble litt "glad" nå når jeg oppdaget at jeg ikke er alene om slik.
Har nettopp hatt et "anfall", hvor jeg rett og slett kunne telle pulsslagene uten å kjenne etter noen steder (kontrollsjekket med å ta puls først og tella uten å kjenne etter pulsen etterpå...) Det banket i hele meg, helt opp i hodet, både kjente og "hørte" det. Hadde hvilepuls på 128 i ca 10 min, etter hva jeg registrerte, har nå gått ned til 100. Har normalt litt høy hvilepuls, på ca. 70-80, men det har sin naturlige forklaring i at jeg pga funksjonshemming ikke kan trene kondisjon i særlig grad, og derfor ikke får opp pulsen under trening... Trener stort sett bare med enkle styrkeøvelser og øvelser for å opprettholde bevegelse og ballanse. Blir jo helt gåen etter slike "anfall". Sliten og svimmel...
Interference: har du god effekt av pustetekninkk når du får slike "pulsanfall"? Er det pusteteknikk ala avslapningsteknikk du bruker da? Har prøvd det litt i kveld, men blir litt stresset av at jeg blir så sliten av den høye pulsen også...
Noen som vet hvordan den høye pulsen påvirker spiren? :sparke:
Interference
27-11-2007, 21:48
Ja jeg har god effekt av pusteteknikker!
Det varierer litt hva jeg bruker, noen ganger holder det å sette seg ned å fokusere på å puste dypt, rolig..
Andre ganger må det full avspenning til.
Lykke til!
Tusen takk :) Skal prøve dette litt selv, ja. Alt for å slippe dette unødig. Var hos JM i dag, og tok opp dette med henne også. Hun trodde at det kanskje kunne være blodtrykksfall som var med å trigget dette litt også, ettersom jeg ble svimmel av det. Men så kan man visst også bli svimmel av den høye pulsen i seg selv også. Kroppen skal ikke være lett å forstå seg på, spesiellt ikke når den er gravid... Fikk råd om å prøve å drikke masse mer (om det så er mulig, synes jeg drikker og skvetter i ett sett... ;) ), for å få opp væskeballansen og trykk - noe som kunne forebygge blodtrykksfall og videre også kunne forebygge den høye pulsen... -om det er blodtrykksfall som trigger det.
Så nå skal jeg drikke masse, puste dypt og rolig, og avspenne totalt... ;)
Interference
27-11-2007, 23:47
Ja man kan bli svimmel av den høye pulsen.
Jeg gikk til utredning hos kardiolog for tilstanden, og det er visst mye rart som følger med..
Men men..
Oi, jeg har fått et nytt og edre liv etter at jeg begynte på blokkene, men var veldig sliten i starten.
Jeg bruker Inderal retard.. (tror det er det de heter..:knegg:)
Jeg driver og med en del pusteteknikker for å "roe" pulsen når jeg merker at den blir for høy, men glemme den, nei det gjør jeg aldri.. "Hører" den konstant.. Men men..
Har du hatt det hele livet?
*litt glad for at det finnes andre med samme problem*
Jeg merket den høye pulsen først for ca 3år siden. Det blir litt mer ufarlig når vi er fler :klemme:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.