Vis full versjon : Bekkenlåsning
Var hos kiropraktor i går og fikk endelig bekreftet min diagnose- bekkelåsning. Er det noen som kan fortelle litt om dette?
Selv sliter jeg nå veldig på jobb med at jeg stivner helt i hoftene når jeg sitter, trenger ikke sitte lenge heller før jeg sliter. Hjemme er det bedre, da sitter jeg med bena opp og får vekk belastningen noe- men alikevel sliter jeg ofte med å komme i gang når jeg skal gå. Er fryktelig irriterende.
Er det noen som vet noen øvelser som kan hjelpe å løsne på bekkenet?
Har også vondt mellom bena, det er nok mer bekkeløsning og kommer nok nå av den økte vekta. Er vondt å reise seg opp fra ting, som sofa/ stoelr og seng. Og dersom jeg har hvert så dum å sette meg på gulvet sliter jeg hvertfall:dåne:
Jeg håper jo på at dette blir bedre når jeg går ut i perm om 2 uker- hadde liksom bestemt meg nå for å holde ut 60% i jobb
trollemor
15-11-2007, 18:59
bekkenlåsning er vell kirorakter navn for bekkenløsning. kiropraktoren min sa at , det er bare norge som bruker navnet bekkenløsning. bekkenløsning har jo alle under svangerskap, men noen får en låsning.. som i norge blir kalt bekkenløsning! kan jo være kiropraktoren klarer å fikse så du kan jobbe ut tiden, jeg har vært sykemldt fra 3 mnd pga bekkenlåsning, jobber med masse tunge løft og bøying opp og ned! Men heldigvis har jeg en fantastisk kiropraktor som har hjelpt meg masse!! og en forståelsesfull lege!!
bekkenlåsning er vell kirorakter navn for bekkenløsning. kiropraktoren min sa at , det er bare norge som bruker navnet bekkenløsning. bekkenløsning har jo alle under svangerskap, men noen får en låsning.. som i norge blir kalt bekkenløsning! kan jo være kiropraktoren klarer å fikse så du kan jobbe ut tiden, jeg har vært sykemldt fra 3 mnd pga bekkenlåsning, jobber med masse tunge løft og bøying opp og ned! Men heldigvis har jeg en fantastisk kiropraktor som har hjelpt meg masse!! og en forståelsesfull lege!!
I følge min kiropraktor er diagnosen bekkeløsning ofte en feil diagnose av bekkelåsning. Bekkenløsning er som du sier noe alle gravide får- det er når bekkenet blir elastisk og utvider seg til fødselen- hos noen fører denne løsningen til smerter uten at en helt vet årsaken bak- disse får da diagnosen bekkeløsning. Jeg derimot har bekkelåsning som går på at leddene låser seg slik som de også kan gjøre i ryggen. Da er den beste behandlingen kiropraktor som kan knekke dette opp. Min kiropraktor er spesialist på gravide og spedbarn, så jeg føler meg veldig trygg hos henne.
Jeg sitter jo mye stilt i jobben jeg, er ikke bra det heller. Merker det er bedre når jeg får beveget meg litt innimellom. Men med en stor tung mage blir det heller ikke like behageli å gå for mye- så i bunn og grunn er det liksom ikke en ting som hjelper. Skulle bare ønske det var noe som kunne gjøre ting lettere- øvelser jeg kunne gjøre for å mye opp bekkenet på en måte.
trollemor
16-11-2007, 08:27
har ikke kiropraktoren noen øvelser? jeg har ått klar beskjed om at jeg ikke skal dette sammen i en sofa eller god stol. da skal jeg enten ligge flatt med bena opp, eller sitte på en kjøkken stol. skal gå turer i ulent terreng.. det vil si jeg skal kjøre der det er ullent terreng. og IKKE sitte med bena i kors.. fyfy!!
Bekkenløsning og bekkenlåsning er IKKE det samme.
Og det blir heller ikke kalt det samme i Norge.
Under graviditeten skjer det en rekke forandringer med bekkenet, som kan føre til at koblingene mellom knoklene i
bekkenet blir mer tøyelige. Dette skjer som en naturlig prosess for at bekkenet skal kunne tøyes under fødselen. Ved denne tilstanden vil man ofte ved belastning få smerter i området rundt bekkenet. De kan sitte foran eller bak i bekkenet, og de kan stråle ut til lysken og ned i beina. Smertene kommer typisk når du går eller står.
Dette er bekkenLØSNING.
Noen ganger kan overbelastning av bekkenleddene føre til bekkenlåsning. Det ”løse” leddet vil kunne gå i vranglås ved at bena i bekkenet forskyver seg ørlite i forhold til hverandre og så setter seg fast. Mens fysioterapeutene som regel er opptatt av bekkenløsning, er bekkenlåsning kiropraktorens arbeidsområde. Når et bekkenledd er ”låst” vil det føre til stivhet. Om låsningen er i ett eller to av IS-leddene, kan man kjenne låsningen ved for eksempel at baksiden av bekkenet kjennes hardt, stivt eller vondt når man legger seg ned på gulvet, og det kan være vanskelig å snu seg i sengen.
Dette er da bekkenLÅSNING.
Bekkenlåsning behandles med kiropraktikk. Med noen enkle profesjonelle grep kan kiropraktøren ”knekke opp” eller åpne opp i låsningen, bekkenet blir ”mykt” igjen, og i noen tilfeller vil vevet omkring bekkenet straks slutte å være ømt. For noen vil én behandling være nok, for andre må det mange behandlinger til. Kiropraktoren vil bearbeide muskulaturen omkring slik at spenninger i området ikke forårsaker at bekkenet låser seg på nytt. Å ”knekke opp” leddet er for noen en kortvarig løsning fordi bekkenet lett vil låse seg igjen hvis ikke årsaken til låsningen tas hånd om. Bearbeiding av muskulaturen gjennom massasje av muskler og bindevev, og bevisstgjøring av holdning og bevegelsesmønstre vil kunne få mer forebyggende virkning slik at man ikke blir låst på nytt. Dette vil kiropraktorer, fysioterapeuter og manuellterapeuter og gode massører kunne hjelpe med.
Så kom deg til kiropraktor eller en naprapat.
Jeg kan love deg at det kommer ikke til å bli bedre av seg selv hvis du først har fått bekkenlåsning. Da vil også musklene rundt leddene dine stivne og det vil ta enda lengre tid før du er frisk igjen.
Hadde dette selv i sist svangerskap, og vet det er jæ**** vondt!!
Bare pass på å kom deg til behandling så fort som mulig, så du ikke sitter igjen med driten etter fødselen også.
God bekkentrøsteklem til deg :klem:
har ikke kiropraktoren noen øvelser? jeg har ått klar beskjed om at jeg ikke skal dette sammen i en sofa eller god stol. da skal jeg enten ligge flatt med bena opp, eller sitte på en kjøkken stol. skal gå turer i ulent terreng.. det vil si jeg skal kjøre der det er ullent terreng. og IKKE sitte med bena i kors.. fyfy!!
Jeg syns det du sier her er meget skremmende!
For det er akkurat dette man IKKE skal gjøre hvis en har bekkenløsning.
Det aller aller verste du kan gjøre om du har bekkenlåsning er å ligge deg på ryggen med bena opp slik at all tyngden kommer på bekkenet. Da kommer du deg aldri opp igjen uten noen sinnsyke smerter!..
Det er også derfor denne stillingen frarådes sterkt for de som føder (med bena i bøyler) fordi det er en en MEGET smertefull måte å føde på da igjen all presset kommer på bekkenet.
Du skal helst ligge i "stabilt sideleie" med en pute mellom knærne.
Dette er den beste avslastningen for bekkenet.
Du skal heller ikke sitte på en krakk eller kjøkkenstol. Dette gir også en vond belastning for bekkenet. Aller helst skal du vel sitte på en liten badering med rompen midt i så du ikke setter deg "på" bekkenet.
Igjen.. jeg syns det er skremmende med kiropraktorer som kommer med slike anbefalinger til kvinner med bekkenlåsning.
Håper dere føler dere bedre snart begge to, og at dere får riktig hjelp for bekkenet deres :klemme:
Preggy Sue
16-11-2007, 13:59
Ser det er litt varierende svar her; selv har jeg hatt det vi kaller bekkenløsning fra dag 1 i dette svangerskapet, men har skjønt at det har vært noe mer i gjære. Begynte hos fysio for 5-6 uker siden og har sa helt klart at jeg hadde bekkenløsning, bekkenlåsning + at isjas nerver kommer i klem av og til. Han sa også at bekkenlåsning kommer av at man kompenserer og at alle de andre musklene jobber overtid, dette fører til stivhet i hoftene (for min del i alle fall). Går nå fast til fysio, med knaing og laserbehandling og det har hjulpet masse. Blir ikke så mye bedre sånt sett, men det går lengre før det gjør vondt og jeg klarer å ha et positivt fokus på de 10-11 ukene som er igjen.
Jeg kan absolutt IKKE gå i ulent terreng eller sitte på en krakk o.l. Det er vel det verste jeg kan gjøre i tillegg til å støvsuge. Så her er dagene ganske stillesittende/liggende, prøver å ta korte turer på flat mark innimellom. Siden jeg er plaget med åreknuter i tillegg, så må jeg ligge med beina høyt, men kjenner at jeg er ganske stiv i skinka etterpå.
I går kjente jeg også at jeg hadde vondt mellom beina, regner med det siste "dose" som slår inn; symfyseløsning, var akkurat likt sist gang.
Mellon: synes du skal sykemelde deg 100% jeg, du har jo så kort tid igjen allikevel. Du kan bli plaget av dette i lang tid etterpå om du ikke hører på kroppen.
Jeg er anbefalt av min fysio å vente minst 2 år om jeg skal ha flere barn, så dette er ikke noe å spøke med.
Lykke til iallefall!
Bunny: tror du har truffet hode på spikeren jeg, alt du sier passe 100% overens med hvordan je gopplever hverdagen. Jeg tror også jeg nå har et snev av bekkenløsning, det tror jeg kommer mest av den økende vekten på magen som presser ned i skrittet. Jeg har gått til kiropraktor, som har knekt opp bekkenet- probelmet er jo det da, at jeg har kontorjobb og sitter minst 5 timer til dagen- IKKE BRA. Hadde først låsning i høyre side, men har nå begynt å få låsniung i ventre side også. Sliter ikke sånn kjempe om natta, det er bare vondt å snu seg fra ene til andre siden, men jeg sover godt i side leie, eller nesten mage leie ( ja jeg klarer faktisk nesten å ligge på magen ennå :shock: )
Har bestemt meg for å be om 100% nå, har jo bare 2 uker igjen på jobb. Sliter også med MYE vann i kroppen. Det jeg merker hjelper er å gå korte turer- men bruke laaaang tid. I dag fikk nemelig mannen meg med ut når han skulle jogge, jeg og snuppa gikk vel 1 km, brukte 15 min på det :humre: Men det var godt å bevege seg- selv om det var korte trege skritt. Så jeg har tenkt til det da, 100% sykemelding, gå en liten tur hver dag- både for å drive ut vannet i kroppen, men også for å løsnene på bekkenet.
Igjen takk for svar, og spesielt takk til deg Bunny- lærte mye i dine innlegg
Jeg har slitt med låsninger både under og etter svangerskapene. Jeg har kopiert opp et råd om en øvelse jeg fikk her inne en gang. Det pleier å hjelpe på meg. Jeg har også gått til napropat og fått hjelp der.
Her er rådet jeg fikk.
Jeg har slitt litt med låsninger jeg og. Og da kan det hjelpe å strekke ryggen på tvers. Det jeg gjør er at jeg legger meg på gulvet med bena rett frem. Bøyer opp det ene kneet og tar motsatt hånd og holder i kneet. Så "vrir" jeg meg slik at kneet kommer ned mot gulvet på samme side som den armen jeg holder i benet med. Da kjenner du at det strekker langs ryggraden, og det kan knekke i leddene nedover mot halebenet. Så "vrir" jeg meg forsiktig tilbake og gjør det samme på andre siden. Alle bevegelser skal gjøres forsiktig. Det har hjulpet meg flere ganger.
Igjen takk for svar, og spesielt takk til deg Bunny- lærte mye i dine innlegg
Bare hyggelig :snill: Håper det hjelper med små gåturer.
Mange trenger hvile av bekkenet når de har bekkenløsning, mens andre kan det faktisk være bra for å røre litt på seg.
Håper uansett du blir bedre snart, og som du sier.. Det er heldigvis ikke lenge igjen. Min låsning forsvant med fødselen, gjør nok mest sannsynlig det hos deg også :)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.