PDA

Vis full versjon : Stor baby - keisersnitt?

Epleblom
18-11-2007, 10:39
Har skrevet en lignende tråd i desemberklubben, men legger en her også. :jupp:
Jeg er 35+1 i dag. Har den siste uka begynt å tenke mye på fødselen. Lillegutt i magen er estimert til å bli ca. fem kilo på termindatoen. Jeg er så redd for at noe skal skje med ham under fødselen. Mest frykter jeg at han skal sitte fast med skuldrene i bekkenet. Av den grunn har jeg tenkt å ringe jordmor i morgen og spørre om å bli henvist til sykehuset for en samtale om keisersnitt. Ikke fordi jeg tror det er en "lettvint" løsning, men fordi det så vidt jeg skjønner er tryggere for lillegutt når han er så stor.
Så: Noen andre som har fått innvilget keisersnitt som førstegangsfødende fordi barnet var stort? :vetikke:

Dolly
18-11-2007, 11:18
Det er nok ikke sikkert at du får KS fordi barnet er stort pga førstegangsfødende.. kommer jo an på hvor stort bekken du har og sånn..

Dette er jo 18 år siden da, men mor min fikk ikke engang ekstra UL selv om barnet var stort.. og langt mindre KS selv om hun skulle hatt det han var 5,6kg..

Han satt fast i åpningen, men de brakk kragebeinet på han for å få han ut så det gikk bra... men de neste 2 barna fikk hun KS med pga dramatisk fødsel tidligere med stort barn

Det er jo størrelsen på hodet som er viktigste..

ikke for å skremme deg eller noe dette her, og hvis du er spedbygd og veldig engstelig så kan du nok få mast deg til KS med god samvittighet, men tror nok ikke det er noe som du får automatisk

Epleblom
18-11-2007, 12:00
Jeg er ikke spedbygd, helt i normalsjiktet tror jeg. 171 centimeter høy og 64 kilo i ikke-gravid tilstand. Men jeg har hørt at høyde og vekt ikke nødvendigvis sier noe om størrelsen på bekkenet? :vetikke:
Du skriver at størrelsen på hodet er det viktigste. Lillegutten min er ikke bare tung. Hele han er stor. Hodeomkretsen er høy, lårbena lange og mageomkretsen stor. En genetisk stor gutt, sa jordmor til meg på UL.
Uansett - jeg gjør et forsøk på å få snakke med sykehuspersonalet. Hadde ikke kunnet tilgi meg selv hvis jeg ikke hadde nevnt KS og tankene mine før fødselen hvis noe skulle gå galt - nå som vi faktisk vet at han er så stor.:sukk:

Dolly
18-11-2007, 13:33
Jeg er ikke spedbygd, helt i normalsjiktet tror jeg. 171 centimeter høy og 64 kilo i ikke-gravid tilstand. Men jeg har hørt at høyde og vekt ikke nødvendigvis sier noe om størrelsen på bekkenet? :vetikke:
Du skriver at størrelsen på hodet er det viktigste. Lillegutten min er ikke bare tung. Hele han er stor. Hodeomkretsen er høy, lårbena lange og mageomkretsen stor. En genetisk stor gutt, sa jordmor til meg på UL.
Uansett - jeg gjør et forsøk på å få snakke med sykehuspersonalet. Hadde ikke kunnet tilgi meg selv hvis jeg ikke hadde nevnt KS og tankene mine før fødselen hvis noe skulle gå galt - nå som vi faktisk vet at han er så stor.:sukk:

Ja, og hvis de nekter deg KS kan du og iallefall få tatt røntgen og målt str. på bekkenet!! som de gjør i forb med setefødsel og kanskje også måle skulderpartiet til gutten din om det kan passe

Og det er jo når jeg tenker etter i og for seg ikke bare hodet heller hvis gutten er veldig breiskuldra.. men regner med at hvis ikke ungen kommer noen vei blir det vel hastesnitt på deg..

Forstår veldig godt din bekymring.. hør om de kan måle bekkenet ditt og skulderbredden til gutten din.. og jeg renger med at hvis du har veldig angst så gjør de det nok på den måten du vil..

Husk og å få ekstra UL når det nermer seg og rett før evt. fødsel mange unger legger ekstra mye på seg på slutten

anita791
18-11-2007, 14:19
Min stesøster har født 3 store barn. Ingen under 5 kilo. Sistemann veide 6 kg og ble tatt 3 uker før tida. Hun fødte alle på den "Normale" måten. Og det gikk veldig bra.
Kan hende de velger å sette deg igang før tida isteden hvis de ser h*n blir veldig stor.
Men dette er bare ting jeg har hørt gjennom henne altså.. Prat med sykehuset ditt du..

Evah
18-11-2007, 15:15
Nå skal man ikke ta estimering for god fisk alltid heller.
De tar ofte feil, med mange 100 g.
Jeg hadde heller sett an når termin nærmer seg, hvor stor du er da.
Eventuelt få en estimering til,
lettere når man har vært 2 ganger og de ser hvor mye han har vokst i mellom.

Epleblom
18-11-2007, 22:32
Nå skal man ikke ta estimering for god fisk alltid heller.
De tar ofte feil, med mange 100 g.
Jeg hadde heller sett an når termin nærmer seg, hvor stor du er da.
Eventuelt få en estimering til,
lettere når man har vært 2 ganger og de ser hvor mye han har vokst i mellom.

Jeg har allerede vært til to vektestimeringer. I uke 31+5 var lillegutt 2.564 gram. I uke 33+5 var han 3.362 gram. Skal til ny estimering i uke 38, men synes det er lenge til. :noia:

Ivrig
05-12-2007, 10:37
Liva ble estimert til 4300 g i uke 37, og 5,1 kg 3 dager før termin.

Jeg fikk KS, men mye pga svangerskapsdiabetes. SD-barn er nemlig kraftige rundt nakke/skuldre, og da kan man slite med å få de ut.

Jeg er 1,60 og veide 76 kg før svangerskapet(mest fett;))

Liva var KRAFTIG da hun kom ut. 4986 g og 38 cm rundt hodet.

De regnet med at det var en enorm sjanse for hastesnitt, så de mente det var best å ta et planlagt snitt:)

Epleblom
05-12-2007, 10:42
Liva ble estimert til 4300 g i uke 37, og 5,1 kg 3 dager før termin.

Jeg fikk KS, men mye pga svangerskapsdiabetes. SD-barn er nemlig kraftige rundt nakke/skuldre, og da kan man slite med å få de ut.

Jeg er 1,60 og veide 76 kg før svangerskapet(mest fett;))

Liva var KRAFTIG da hun kom ut. 4986 g og 38 cm rundt hodet.

De regnet med at det var en enorm sjanse for hastesnitt, så de mente det var best å ta et planlagt snitt:)

Takk for info! :klemmer:
Vi skal på UL i morgen for å se hvor stor lillegutt er blitt og hvordan han ligger. Er veldig spent. Skal gi rapport når jeg er tilbake. :jupp:

Olasmamma
05-12-2007, 12:05
Hei!
Jeg fikk selv en stor gutt sist. Han ble estimert tre dager før fødsel til å være 4100 g. Men da han kom ut var han 5230 g. Han var 56 cm lang og 39,5 cm i h.o. Så han var det de kaller en genetisk stor baby og ikke feit. Siden ingen visste på forhånd at han var over 5 kg og hadde såpass stort hode, ble det "vanlig" vaginal fødsel. Dette var mitt første barn og bekkenet mitt var litt smalere enn gjennomsnittet. Fødselen var tøff men det gikk (heldigvis) verst utover meg. Han ble hjulpet ut med vacum den siste biten. I ettertid fikk jeg høre at de aldri hadde tatt sjansen på å la meg føde vaginalt om de hadde visst på forhånd hvor stor han faktisk var. Min oppfordring til deg blir at du må stå på ditt og ikke gi deg! Ønsker du keisersnitt så si det på en tydelig måte som ikke er til å misforstå. Ønsker du å bli satt i gang litt før termin så sier du i fra om dette NÅ! Jeg forstår godt dine bekymeringer. Er gravid med nr to og kommer ikke til å la dette skje igjen med meg. Om jeg ønsker keisersnitt eller ikke vil tiden vise. Men jeg blir fulgt opp tettere denne gangen og vil få estimert babyen jevnlig fra uke 30. Ønsker deg masse lykke til! :klemme:

Epleblom
05-12-2007, 13:19
Hei!
Jeg fikk selv en stor gutt sist. Han ble estimert tre dager før fødsel til å være 4100 g. Men da han kom ut var han 5230 g. Han var 56 cm lang og 39,5 cm i h.o. Så han var det de kaller en genetisk stor baby og ikke feit. Siden ingen visste på forhånd at han var over 5 kg og hadde såpass stort hode, ble det "vanlig" vaginal fødsel. Dette var mitt første barn og bekkenet mitt var litt smalere enn gjennomsnittet. Fødselen var tøff men det gikk (heldigvis) verst utover meg. Han ble hjulpet ut med vacum den siste biten. I ettertid fikk jeg høre at de aldri hadde tatt sjansen på å la meg føde vaginalt om de hadde visst på forhånd hvor stor han faktisk var. Min oppfordring til deg blir at du må stå på ditt og ikke gi deg! Ønsker du keisersnitt så si det på en tydelig måte som ikke er til å misforstå. Ønsker du å bli satt i gang litt før termin så sier du i fra om dette NÅ! Jeg forstår godt dine bekymeringer. Er gravid med nr to og kommer ikke til å la dette skje igjen med meg. Om jeg ønsker keisersnitt eller ikke vil tiden vise. Men jeg blir fulgt opp tettere denne gangen og vil få estimert babyen jevnlig fra uke 30. Ønsker deg masse lykke til! :klemme:

Hei! :juhu:
Jordmor har jo sagt til meg at hun mener lillegutt er genetisk stor. For han er ikke bare tung, men har stort hode, lange lårben og høye magemål. Det hadde han vertfall på forrige UL. Og siden den gang har jeg tatt sånn glukosebelastning for å se om jeg har svangerskapsdiabetes, noe jeg ikke har. Så gutten er rett og slett bare stor.
Første bud i morgen blir å se hvordan han ligger. Hvis han ligger i tverr-/seteleie fremdeles, så blir det nok KS uansett. Men hvis han - mot formodning - har snudd seg, og målingene fremdeles viser en stor gutt, så kommer jeg til å si at jeg engster meg for en vanlig fødsel av den grunn. Jeg har fått lovnader om at jeg får være med og bestemme hvordan fødselen skal være, og beskjed om at de ikke tvinger noen til noe. Så om jeg står hardt nok på at jeg vil ha KS, så blir det nok det. Og akkurat nå er det det jeg føler blir det beste for gutten og dermed også meg. :jupp:
Som skrevet, så skal jeg oppdatere etter kontrollen. Er så spent!

Epleblom
07-12-2007, 18:25
Ja, da har vi vært på kontroll. I går ble lillegutt estimert til å være 4.059 gram. Jeg snakket med en lege om tankene mine, og vi kom frem til at fødselen skal settes i gang 18. desember. Fødselen skal skje i såkalt keisersnittberedskap, altså skal både jeg og sykehuset være klargjorte til at vi kan velge KS når som helst hvis ting ikke går som de skal.
Jeg hadde trolig fått KS hvis jeg hadde stått på at jeg ville det, men jeg er ikke sikker på at det er det jeg vil. Er jo ikke fritt for komplikasjoner ved et KS heller. Legen sa at det uansett er best for barnet å bli født vaginalt, så da prøver vi det først i hvert fall. Og hvis jeg plutselig skulle bli veldig redd for at gutten skal sitte fast, så kan jeg nok si fra, og så blir det KS.

Føler egentlig at avtalen er god. Og det beste av alt – det er bare 11 dager igjen! :lykkelig:

M@ster
08-12-2007, 19:57
Ja, da har vi vært på kontroll. I går ble lillegutt estimert til å være 4.059 gram. Jeg snakket med en lege om tankene mine, og vi kom frem til at fødselen skal settes i gang 18. desember. Fødselen skal skje i såkalt keisersnittberedskap, altså skal både jeg og sykehuset være klargjorte til at vi kan velge KS når som helst hvis ting ikke går som de skal.
Jeg hadde trolig fått KS hvis jeg hadde stått på at jeg ville det, men jeg er ikke sikker på at det er det jeg vil. Er jo ikke fritt for komplikasjoner ved et KS heller. Legen sa at det uansett er best for barnet å bli født vaginalt, så da prøver vi det først i hvert fall. Og hvis jeg plutselig skulle bli veldig redd for at gutten skal sitte fast, så kan jeg nok si fra, og så blir det KS.

Forstår ikke helt hvorfor alt dette ekstra om babyen er regnet til å bare være rett over 4 kilo? Er det noen ekstra som jeg ikke har fått med meg? Hvorfor skal du settes igang?

Alle mine har blitt målt til, og vist seg å være, over 4 kilo, og jeg har hatt 3 fantastisk fine og lette fødsler.

*kattungen*
08-12-2007, 20:09
de bomma på en kg på vekt estimering når jeg gikk gravid med lillegutt. dette var i tilleg tatt 3 dager før han ble født.
bomme fra max 4kg til 5kg syns jeg er drøyt!:himle:

Evah
08-12-2007, 20:51
Forstår ikke helt hvorfor alt dette ekstra om babyen er regnet til å bare være rett over 4 kilo? Er det noen ekstra som jeg ikke har fått med meg? Hvorfor skal du settes igang?

Alle mine har blitt målt til, og vist seg å være, over 4 kilo, og jeg har hatt 3 fantastisk fine og lette fødsler.

Det har jeg også lurt på...
De aller fleste føder vel greit barn på 4 kg?

Epleblom
09-12-2007, 11:24

Da jeg startet denne tråden, var gutten estimert til å få en fødselsvekt på 5 kilo ved termin. I tillegg lå han i tverrleie, så det var nærliggende å tenke på KS da.
Om jeg går til termin, vil han bli 4,7–4,8 kilo – hvis målingene stemmer da. Det tror jeg de gjør, for vi har hatt tre stykker. Ifølge legen blir barn regnet som store når de er over 4,5 kilo, og risikoen for komplikasjoner er større for dem under fødselen enn for mindre barn.
Fordi jeg sliter med tanker om at gutten skal sette seg fast fordi han er så stor, tilbød legen å sette i gang fødselen litt før termin. Da er gutten 4,3–4,4 kilo.

Evah
09-12-2007, 11:43
Aha, det er jo litt forskjell på 4800 og 4000 ja, så skjønner at du er skeptisk.
Men viss du blir satt i gang før termin så er jo det bra,
og det går mest sannsynlig bra. Lykke til!

Men de estimerte min også etter 2 målinger til å være 4800 ved termin,
han var 4500 2 dager etter termin.
Så ikke lås deg helt fast på det de sier.
Har han normalt leie, så kommer han nok ut på vanlig måte :nikker:

M@ster
09-12-2007, 12:53
.
Om jeg går til termin, vil han bli 4,7–4,8 kilo – hvis målingene stemmer da. .

Ser nå at babyen er rett over 4 kilo nå og ikke det han er estimert til å være ved fødsel. Nesten 5 kilo er en stor baby - det er jeg helt enig i :)

Ønsker deg lykke til uansett. Det kan jo være at fødselen starter av seg selv før de 10 dagene har gått (siden han er så stor)

Epleblom
09-12-2007, 14:08
Ja, det hadde ikke gjort noe om han ville ut i dag. :vilha:
Det "merkelige" er at min egentlige termin er 4. januar. Jeg vet akkurat når pjokken ble til fordi jeg gikk på Pergotime-tabletter. Så om jeg hadde gått så lenge, hadde han i alle fall blitt stor.
Jeg skal snakke med jordmor om fødsel og tanker og slikt i morgen. Men en ting er sikkert – ut kommer knøttet uansett. :jupp: