Vis full versjon : Vektøkning, hva er normalt?
Jeg vet at man legger på seg rundt 12 kg når man venter ett barn(Barn, fostervann, morkake osv) Er det noen som vet hvor mye man legger på seg med tvillinger?
kristina
06-03-2003, 16:48
Vet ikke helt hva som er normalen, men legen min sier det er fint hvis jeg kan holde vektøkningen på 15-16 kg. Dette fordi da unngår jeg den store belastningen på ryggen som du vil få jo mer du legger på deg.
Dette er sikkert veldig individuelt. Noen får jo mer vann i kroppen mens andre er mye dårlig/kvalm og legger på seg mindre. De tvillingmammaene jeg kjenner har lagt på seg alt fra 13 til 28 kg.
Blåklokke
06-03-2003, 20:12
Hei!
Har ikke fått noen retningslinjer selv, men leser en bok som heter "When You're Expecting Twins, Triplets or Quads" av Dr. Barbara Luke og Tamara Eberlein (med en sånn tittel må jo boka være amerikansk, selvfølgelig). Der står det at de som venter to bør ha som målsetning å legge på seg 40-50 lb, som tilsvarer noe sånt som 18-23 kg hvis jeg har regnet riktig.
Hvis dette er ditt første svangerskap, du røyker eller svangerskapet er et resultat av behandling for barnløshet anbefales det i boka at du legger på deg enda et par kg så fort som mulig. Legen i boka mener også at det er viktig å legge på seg mest mulig av disse kiloene før det har gått 24 uker. Etter 28 uker vil ikke vektøkningen din komme babyene særlig til gode. På den annen side anbefales det også å sikte litt lavere dersom du er overvektig før graviditeten.
Ellers har jeg sett på en internettside for tvillingsvangerskap at man bør spise 300 kcal ekstra hver dag for hvert barn man venter.
Det var dagens lille referat ;)
Jeg har vært til jordmor i dag. Spurte henne. Hun mente at 17-18 kg var normalt, det som var over, var sånt som la seg på side-beina:D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.