sunniva
03-09-2002, 13:20
På fredag var jeg på kontroll på poliklinikk for gravide fordi babyen ble målt til å være 21% mindre enn ho skulle være på ul i uke 32. Jeg var veldig spent og engstelig før kontrollen no. Men heldigvis så hadde ho vokst mye. Ja, så mye at legen mente at ho på kun 1 1/2 uke var blitt over snittet. (???????) Jeg er litt tvilende til målene han foretok for han virket stresset og forvirret, ikke så nøyaktig som jordmoren var i uke 32. Han fikk ikke til å måle blodgjennomstrømningen i morkaken og navlestrengen, han knotet skikkelig. Når jeg forsøkte å stille han spørsmål så bare hysjet han på meg og sa jeg ikke måtte forstyrre...... Til slutt fikk jeg beskjed om at det skulle taes sparketest, at det kunne erstatte at han ikke fikk målt blodgjennomstrømningen. Så da ble jeg plassert i en lenestol med måleapperat rundt magen. Der satt jeg i ca 20 min mens hjertelyd, spark og trykk i livmoren ble målt. Hjertelyden varierte veldig. Fra 110 til 170! Men den lå mest rundt 140. Hver gang rett før et spark kom raste hjertlyden opp i 165-170, rett etter sparket gikk den ned i ca 140 ijgen. Merkelig! Jeg tenkte da på målene som blir gjort hos lege/jordmor at det er jo litt tilfeldig hva hjertelyden er på etter hvor aktiv eller ikke ungen er da. Legen sa forresten at det var et sunnhetstegn at hjertelyden var så variert. Jeg begynte jo å bekymre meg for at den varierte slik... Ja,ja, så legen sa altså at alt var normalt, men at de ville følge meg opp på videre kontroller, så om 1 1/2 uke skal jeg tilbake på kontroll. Blir spennende hva de måler da......
Klem fra Sunniva 34+3
Klem fra Sunniva 34+3