PDA

Vis full versjon : Dere som har vært gravid før..

Lucifine
30-11-2007, 01:44
Er veldig opptatt av vekten sånn helt plutselig etterat det ble oppdaget at enda en kilo har sneket seg med på lasten...

Hvor mye la dere på dere gjennom svangerskapet?

Hvor mye kom av med en gang etter fødselen?

Hvor mye måtte streves vekk (om det gikk vekk) og hva slags tiltak måtte til?

Lied74
03-12-2007, 18:44
Jeg la på meg 11 kg i svangerskapet - men deri lå nok ikke det største problemet, det var de 10 jeg la på meg i årene etterpå...:rødme:
Merker nok litt andre utfordringer i dette svangerskapet- det er aller verst det med at jeg ikke får tak i gravideklær i Norge, men ellers føler jeg ikke at tyngden hemmer meg noe mer denne gangen (men det er enda litt tid igjen, da...) -så langt har jeg lagt på meg 1-2 kg, så det er tydelig at jeg har litt å tære på denne gangen ;)

Thyresse
03-12-2007, 19:09
La på meg 15 kilo. Manglet tre da jeg kom hjem fra sykehuset og de forsvant rimelig fort. Noen kilo legger man rett og slett på seg pga vann i kroppen. Det viktigste som overvektig gravid er å ha et sunnt kosthold og bevege seg litt hver dag!

Iset
03-12-2007, 19:12
Vet ikke om jeg hører til her inne lenger, men jeg la ikke så voldsomt på meg i svangerskapet sist. Tja, 15 kg, men nesten alt var vann og jeg veide 10 kg mindre bare en uke etter fødselen. Det var i barseltiden mine kilo kom snikende på, siden det var vinter og kaldt (vi bodde på en "fjelltopp" med is nedover alle veiene, livsfarlig å gå ute med vogn) og alle venninnene mine jobbet. Kjedespiste meg opp hele 35 kg, og jeg veide jo 100 kg fra før av! Veide altså til slutt hele 135 kg!
Det som til slutt måtte til hos meg var vektoperasjon. Drastisk, men det eneste som funket for MIN del. Men jeg var jo stor også da, med en BMI på 44. Nå veier jeg 80 kg (egentlig litt mindre tror jeg, siden jeg jo er gravid) og har en BMI på 26, og har bare gått NED i vekt (12 kg) i dette svangerskapet.
Dette var vel ikke akkurat til hjelp for deg da, siden du sikkert ikke akkurat er i DEN situasjonen, men jeg ville nå bare svare. Hehe.

Uregistrert
30-12-2007, 16:41
Jeg var overvektig før begge mine 2 svangerskap, og gikk opp ca 35 kg begge gangene. Ca 10 kg gikk av etter fødselen, og de siste 25 måtte dessverre fås bort med hardt slit. Er fortsatt 25 kg overvektig. Men har to søte små.

Anneg
30-12-2007, 19:28
jeg gikk fra ca 65kg til 80.. datt av 10 kg før jeg dro hjem fra sykehuset, og når jeg slutta å amme når ungen var 1,5år ca, så var jeg nede i 56kg :shock: .

Stor og gravid
30-12-2007, 19:45
Jeg ble veldig opptatt av det. Dessverre hjalp det meg ikke til å holde vekta:(

Gått opp rett over 30kilo hver gang jeg har vært gravid. 10 kilo forsvinner med en gang, så må man slite for resten.

Jeg har forøvrig ikke hatt NOEN svangerskapsplager i noen av svangerskapene så det er nok derfor ikke legene heller har lagt seg borti vektoppgangen min...

Sliter forresten med stoffskifte sykdom, men kan nok ikke bare legge skylden på den nei. Er i aktivitet, men spiser ALTFOR mye...

jsv
30-12-2007, 22:09
Sist gikk jeg opp en 10-11 kg helt på slutten av svangerskapet, og det var bare vann, for ettpar dager etter fødsel veidde jeg mindre enn før jeg ble gravid.

Denne gangen har jeg holdt vekten, og er først nå, en mnd før termin kommet opp i det jeg veidde før jeg ble gravid.

Har vært litt kvalm og matlysten har vært så som så, veldig kresen for å si det sånn. Og har tæret på ressursene for å si det sånn;)

akringen
30-12-2007, 22:38
Gikk opp 9 kg, fra 96 til 105. Var 99 da jeg kom hjem fra sykehuset, og var nede på 92 (de kom bort av seg selv, slet ingenting) før jeg begynte å legge på meg igjen. Så utgangspunktet i dette svangerskapet var det samme som det forrige, men denne gangen kommer jeg til å gå opp mer, siden jeg er på 105 kg ved 33 uker.

Tidl. bruker
30-12-2007, 22:56
Jeg gikk opp fra 76 til ca 90, altså rundt 14 kilo.

Mesteparten forsvant av seg selv etter fødselen, men de to-tre siste kiloene "hang igjen" og ble vel aldri egentlig kvitt dem igjen.

Nå veide jeg 78 før graviditeten, har per i dag lagt på meg 7-8 kilo. Blir vel litt mer før fødselen, men håper å ikke komme så veldig mye høyere enn sist.

Blomsten
30-12-2007, 22:59
Jeg gikk opp 16kg, og gikk ned 4kg etter fødselen. OG mer ville ikke av, så da måtte det hard trening til og mye sunn mat.

harmony
30-12-2007, 23:01
Jeg veide 87 før svangerskapet. Gikk opp ni kilo til 96. Etter to uker var jeg tilbake til normalvekt, og der har jeg blitt til tross for masse godtemumsing i ammeperioden.... Skulle vel ønske jeg hadde mumsa litt mindre og gått ned ytterligere. :himle:

babyL
30-12-2007, 23:08
Jeg slet motsatt vei... Slet med svangerskapskvalme frem til uke 24 med frøkna, og gikk ned 10 kg. Og klarte bare å gå opp 8 av dem igjen. Etter fødselen var jeg 7 kg under normalvekta, og først nå 1 år etter er jeg over normalvekta igjen.

Vanessa25
11-01-2008, 09:43
Jeg la på meg 28 kg i sist svangerskap. 15 kg hadde jeg tatt av 4 dager etter fødsel, så jeg hadde med andre ord utrolig mye vann. Jeg gikk opp 8 kg på bare 2 uker i slutten. Resten av de 13 kg måtte jeg slite for å få bort, tror faktisk ikke de var helt borte før jeg ble gravid denne gangen heller.

Phoeebee
11-01-2008, 10:25
Jeg gikk opp 13,4 kg i svangerskapet sist. (Fra 88, til 101,4 den dagen fødselen startet. :knegg: ) Til nå har jeg bare gått opp seks kilo, og er egentlig fornøyd med det. Men jeg bryr meg ikke noe særlig om vektoppgangen. Så lenge du spiser riktig, og får litt bevegelse (og ja, husarbeid teller det også. ;) ) så "skal" du ha de kiloene du evt. går opp. Husk at vann i kroppen også veier en del, samt baby, morkake, ekstra blod, fostervann osv. Jeg har ikke lagt på meg noe fett denne gang, ikke som jeg kan se ialfall, men har litt vann i kroppen.

Jeg gikk fort ned i vekt etter forrige fødsel. Tisset vel ut en åtte-ni kilo på en liten uke. :knegg: De siste fem-seks kiloene fikk jeg desverre aldri av. :flau:

Keppeling
11-01-2008, 10:29
Jeg gikk opp 6 kg i svangerskapet. En uke etter at jeg kom hjem fra sykehuset veide jeg 7 kg mindre enn jeg gjorde da jeg ble gravid.

Nå er jeg bare 20 uker på vei, men har foreløpig lagt på meg ca 2 kg, det blir vel mere etterhvert :noia:

Viva
11-01-2008, 11:42
jeg gikk fra ca 65kg til 80.. datt av 10 kg før jeg dro hjem fra sykehuset, og når jeg slutta å amme når ungen var 1,5år ca, så var jeg nede i 56kg :shock: .

Samme her. Begge svangerskapene.

Uregistrert
11-01-2008, 19:16
Er 163 cm høy. Vekt før jeg ble gravid, var 75 kilo (overvektig). Vekt ved fødsel: 78 kilo. Vekt 4 uker etter fødsel: 70 kilo. Vekt i dag (1,5 år etter fødsel): 55 kilo.

Vi hadde prøvd lenge å få barn, og jeg hadde trøstespist meg opp iallfall 15 kilo fra den vekta jeg hadde før vi starta prøvinga. Men den dagen jeg satt med positiv test i hånda, endret jeg totalt kostvaner (i samråd med både lege og ernæringsfysiolog). Hadde en mild variant av Fedon-kostholdet (lite raffinerte karbohydrater) og trente/gikk tur absolutt hver dag. (Må innrømme at jeg tror jeg hadde verdens enkleste svangerskap, ikke en eneste plage, hadde jeg, og dermed kunne jeg være i mye aktivitet).

Etter å ha fått barn, ble jeg så lykkelig at behovet for trøstespising ikke lengre var der. Jeg har også tatt ett års ekstra permisjon, og har kunnet trene MASSE i tiden etter fødselen. Nå står jeg i kø for å få fjernet mine H-cup-bryster, så det forsvinner nok 1-1,5 kilo der også, tenker jeg!

Vavavavoom
11-01-2008, 21:28
Gikk opp 12-13 kg, noe var vann. Da jeg kom hjem fra sykehuset hadde vel en 9-10 kg forsvunnet og resten forsvant ila permisjonen. Amming gjør mye bra og turgåing er heller ikke dumt! Da jeg begynte på jobb igjen la jeg nok på meg litt - mindre aktivitet og like stor appetitt :knegg:

Snuppsi
16-01-2008, 14:58
Da jeg ventet datteren min gikk jeg opp 18kg var nede 10kg rett etter fødselen så det avr mye vann i kroppem min men så tok jeg p-sprøyte og jeg raste opp 20kg på 6mnd:sinna:

Da jeg gikk med guttungen gikk jeg ikke opp mere en 5kg men jeg gikk opp 13kg mens jeg ammet, aldri spist så mye som da jeg ammet ham jeg var sulten støtt:knegg:

Til nå har jeg gått opp 3kg fra min første kontroll og jeg er nå i uke 29 så det blir spennende å se hva slutt resultatet blir men er fornøyd hittil.
Jeg gikk ned 3 kg i starten så jeg er jo egentlig tilbake til de vekten jeg var rett før jeg ble gravid.:jupp:

Lucifine
17-04-2008, 10:11
Nå kan jeg endelig svare meg selv :fnise:

Kjære Lucifine,
Du la på deg ti kg totalt fra startvekt, 17 kg totalt dersom du regner fra det du tok av deg i begynnelsen av svangerskapet.

Du har gått ned til under startvekten uten å streve for det og uten "ammedietten" siden du ikke fikk amme som tenkt. Jeg mistenker at mesteparten forsvant rett etter fødselen men dersom du gidder å trene litt (ja, særlig :himle:) så er det mulighet for å gå ned mer.

Blomsten
17-04-2008, 10:33
Er veldig opptatt av vekten sånn helt plutselig etterat det ble oppdaget at enda en kilo har sneket seg med på lasten...

Det har jeg også blitt faktisk, så å passer jeg meg litt og skriver opp det jeg spiser. Og jeg fant ut at jeg holdt på å havne i en felle ved at jeg spiste for lite mat og derfor ble veldig godtesugen...

Sist la jeg på meg 16kg. Da veide jeg plutselig 94 kg :shock:

4 kg gikk av med en gang. De resterende 21kg gikk jeg ned på egen hånd ved hjelp av VK. Vektklubb, talte kalrier og trente som en helt :hehehe:

Jeg la om hele kostholdet og beg. å trene endel kondisjon på treningsstudio.
Har faktisk vært bilder av meg i VG i forbindelse med kampanjer i treningssammenheng.

Saki78
18-04-2008, 01:08
La på meg 9,1 kilo sist gang, hadde ett kilo igjen da jeg dro fra klinikken og det tok ett år å få det vekk. Riktignok gjorde jeg ingenting spesielt for at det skulle gå vekk heller..

Denne gangen har jeg hittil (uke 26) lagt på meg 6 kilo og har planer om i hvertfall passe på å gå 10000 skritt hver dag (gjør jo det normalt på jobben og hjemme til vanlig). Denne gangen har jeg skritteller så håper den skal hjelpe meg, pluss at naboen har termin 4 dager etter meg, så får selskap i nabolaget ;)

Tøtta
18-04-2008, 10:20

Jeg la på meg 40!!! kg minst. Altså 3 uker for snusken kom hadde jeg lagt på meg 38 kg....så turde jeg ikke veie meg mer...og jeg ble ikke akkurat slankere på slutten:stønn:

Jeg det tok ca 8 uker så var 38 kg borte, resten forsvant da vi pussa opp hus 1,5 år etterpå. da forsvant det faktisk 7 kg til. Jeg har alltid trena mye, men var veldig slapp første året etter at jeg fikk snusken. Så hadde nok tatt av meg siste rest med litt god gammeldags fotballspilling :glis: