Vis full versjon : Første legetime
Nårtid er det normalt å gå til legen første gangen etter en finner ut at en er gravid ??
Ringte til legen istad, men fikk ikke time før 18.03...
Det blir da min første time for å i hele tatt bekrefte at jeg er gravid. ( Disse testene er jo "bare" 99 % sikre...)
Og da er jeg nesten 8 uker på veg.
Nårtid hadde dere den aller første lege-timen ??
Forresten så håpte jeg jo å få en time tidligere når legen fikk vite hva det gjaldt, men ho legesekretæren ville ikke vite hva jeg skulle ?! Er det ikke vanlig å spørre hva som feiler vedkommende som bestiller time da ?? Sånn at en får vite om det er noe spesielt jeg skal ta med ??
Har nettopp flyttet til denne plassen, og har aldri vært hos denne legen, håper ho er hyggeligere en sekretæren sin...
Litt bekymra nå, men det er vel bare hormonene som "leker" med meg.....:)
Først, disse testene er så og si 100% sikre. Da jeg var hos legen første, gang, tok han ikke noe ekstra test for å bekrefte graviditeten, så lenge jeg hadde tatt hjemmetest, og den var positiv, så var jeg gravid sa han.
Når det gjelder tid for første gang hos legen, så må nok noen andre si mer om det. Jeg var første gang i uke 7, men det er nå helt vanlig å vente med første besøk til uke 10-12, så det er ikke noe å bekymre seg for tror jeg. Og det er ikke noe spesielt du skal ha med. Første gang fyller du ut et svangerskapskjema med legen (dette skal du ha med på hver kontroll), også tar du en del prøver og veier deg og får litt informasjon.
Lykke til med graviditeten :)
Linejenta
06-03-2003, 13:10
Hei..
Ja disse sekretærene kan være litt "vrange" i ny og ne, men du får tenke på at de nok har en ganske stresset hverdag... og at de lett kan bli påvirket av det.. Var selv veldig kvalm i starten, allerede uke 6 og måtte be om en time fordi jeg måtte ha sykemelding. Så sa jeg at jeg var så kvalm. Og så sa dama "OG så??"
Da ble jeg så irritert altså..
Men men..
Min første "time" var hos gyn faktisk i uke 5+ ett eller annet.. Mest fordi jeg skulle ta livmorhalsprøve, fordi jeg hadde fått påminnelse i posten, men da tenkte jeg jo jeg kunne få bekreftet graviditeten. Og det fikk jeg.. Han undersøkte meg og så vistnok at jeg var gravid da.. i tillegg til at han har UL og da mente han å se fosteranlegg selv om det var veldig tidlig.
Min første ordinære kontroll var i uke 8.. Så det er nok ikke så uvanlig.. Du vil nok merke snart at du er gravid i tillegg til at disse testene er så å si 100% sikre. Selv merket jeg mye stikking nederst i magen, under skambenet og så fikk jeg fort kvalmen da, og så har jeg vært plaget en del med svimmelhet...
Klem fra
Du skal ta med urinprøve til alle svangerskapskontroller. Det er vel det eneste du må huske.
Også vil legen ha alle personalia på barnefaren, så om han ikke er med kan du jo ta med en lapp med *navn *adresse (dette vat du jo mest sammsynlig da :p) *stilling og * fødselsnummer. Det er faktisk også en rubrikk for trossamfunn.
Gratulerer som gravid og lykke til!! :klem:
Det er ikke vanlig med første legetime før rundt uke 10-12.
Dette fordi det er ingenting legene kan gjøre før den tid likevel. Går det galt, er det heller ingenting de kan gjøre i første trimester.
Litt spesielt er det jo hvis du skal ta abort, men det regner jeg med at du ikke skal?.. Da må du ha time før uke 12...
Det eneste legesekretærene gjør er å ta div blodprøver, veier deg osv.
Legen tar nok en gyn. undersøkelse på deg, men du må være et visst stykke på vei for at de kan kjenne noe... Samtidig tar de div. tester fra underlivet.
...legen kan ikke gjøre noe særlig fra eller til, og heller ikke finne ut noe særlig, de første ukene. han kan se på livmorhalsen om du er gravid, det er i grunnen det hele.... og det vet du jo etter å ha tatt test, som regel...
hos legen min får man ikke time før tidligst uke 8, hvis grunnen "bare" er graviditet og svangerskapskontroll. går det galt før den tid, er det ingenting å gjøre, og man VIL antakelig ikke gjøre noe heller (det er som regel noe galt med egget. jeg har selv hatt tidlig SA, bare så ikke noen blir lei seg nå.... )
før tidligst uke 5-6 ville man heller ikke kunne klare å se noe på ultralyd, så man må bare smøre seg med tålmodighet....
alt er sikkert ok med deg, ønsker deg et herlig svangerskap!! :klapp:
Legesekretæren burde ha vært interessert i hva du skulle. Det er vanlig å sette opp dobbel time ved første svangerskapskontroll da det er mange papirer å fylle ut. Ellers kan du faktisk gå direkte til laboratoriet med en urinprøve for å få svangerskapstest. Det er flere år siden jeg har gjort dette (den gangen var testen heldigvis negativ), den gangen var det gratis.
Ellers er det nok lurt å vente til uke 7/8 da det er først da en ved underlivsundersøkelse kan si noe vettugt om livmoras størrelse i forhold til ant. uker gravid.
Lykke til!
Jeg skal ha første legetime 27.mars og da er jeg 7+1. Så jeg synes det er helt greit jeg. Det kommer uansett litt brått på meg alt dette her...
Lykke til Kes!!
Klem fra Kiwa og Knerten
tussi1979
12-03-2003, 22:48
Jeg var hos legen min på tirsd. og i og med at jeg har hatt uregelmessige sykluser etter p-pilleslutt ville han sende meg til ultralyd for å få avklart når ca. jeg har termin. Etter ultralyden skulle jeg bestille ny time til han når jeg var (minst) 10 uker på vei. Skulle da bestille dobbeltime, da det vist er endel papirer vi skal gå gjennom den dagen. Han nevnte forresten ingenting om at jeg skulle ta med urinprøve. Lykke til hvertfall:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.