Vis full versjon : Livmorhals 2 cm?
Chrizzyp6
01-12-2007, 17:51
Jeg var på kontroll av livmorhalsen tidligere i uken. De målte den til å være 20 mm. Jeg målte den for 4 uker siden og da var den 27 mm. Jeg fikk nå beskjed om å ta det helt med ro, ikke ha sex, ikke anstrenge meg, ikke jobbe osv. Det var så mye jeg glemte å spørre om da jeg var der. Jeg lurer på om jeg kan gå tur? Eller burde jeg bare være mest mulig i ro? Hvor alvorlig er det når LMH er 2 cm? Han skrev at den var lukket? Det er vel bra? Fra tidligere av så var det satt av time til meg 27.12. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake da, men det er jo 4-5 uker til, burde jeg kanskje ikke ha fått sjekket lengden litt oftere? Egentlig så skulle jeg ikke sjekkes nå før den timen 27.12, men denne timen hadde jeg faktisk "mast" meg til. Er så glad for at jeg gjorde det, ellers hadde jeg jo ikke fått vite hvor kort livmorhalsen er blitt nå og at jeg trenger å ta det med ro. Vet ikke helt hvordan de tenker, men jeg har erfart på både meg selv og andre at det lønner seg å passe på selv, ved f. eks. å mase seg til ekstra kontroller.
Jeg er egentlig ganske bekymret og jo mer jeg tenker over dette så blir jeg mer usikker. Håper noen har noen erfaringer eller gode råd :snill: Tusen takk :blomst:
Hadde jeg vært deg, så ville jeg holdt meg helt i ro med en lmh på 2 cm. Altså ingen gåturer osv. Jeg ville også ha mast meg til en måling før den 27 des. Samtidig skal man jo også være forsiktig med å irritere lmh. Og at lmh er lukket er kjempe bra;)
Ring og snakk med legen og få en skikkelig forklaring på ting og be om kontroll før den 27.
Chrizzyp6
01-12-2007, 18:38
Hadde jeg vært deg, så ville jeg holdt meg helt i ro med en lmh på 2 cm. Altså ingen gåturer osv. Jeg ville også ha mast meg til en måling før den 27 des. Samtidig skal man jo også være forsiktig med å irritere lmh. Og at lmh er lukket er kjempe bra;)
Ring og snakk med legen og få en skikkelig forklaring på ting og be om kontroll før den 27.
Takk for svar.:) Når du skriver det med at man skal være forsiktig med å irritere LMH, tenker du da på at kontroller kan virke irriterende?
Ja, jeg tror nok at jeg må få ringt på mandag...
Takk for svar.:) Når du skriver det med at man skal være forsiktig med å irritere LMH, tenker du da på at kontroller kan virke irriterende?
Ja, jeg tror nok at jeg må få ringt på mandag...
Ja, hyppige kontroller kan irritere. Jeg fikk beskjed av legen min nå at 1 gang i uka er altfor ofte om man har veldig kort lmh.
Chrizzyp6
01-12-2007, 19:34
Ja, hyppige kontroller kan irritere. Jeg fikk beskjed av legen min nå at 1 gang i uka er altfor ofte om man har veldig kort lmh.
Ja, jeg skjønner. Hadde vært fint om jeg kunne få en sjekk om 2 uker eller noe, håper ikke det blir for mye. Er så uff, og de legene på sykehuset er ikke norske, så det er så vanskelig å forstå noen ganger.
Vet du noe om grensen før man blir innlagt? Er redd for at det skal skje, har jo 2 barn, jul, bursdager og masse styr nå...
Ja, jeg skjønner. Hadde vært fint om jeg kunne få en sjekk om 2 uker eller noe, håper ikke det blir for mye. Er så uff, og de legene på sykehuset er ikke norske, så det er så vanskelig å forstå noen ganger.
Vet du noe om grensen før man blir innlagt? Er redd for at det skal skje, har jo 2 barn, jul, bursdager og masse styr nå...
Nei, er ikke sikker på hva grensen er.
Ja, da er det jo ikke så lett å ta det med ro. Men jeg ville ha prøvd så godt som mulig, til du får snakket med en lege.
Chrizzyp6
01-12-2007, 19:41
Nei, er ikke sikker på hva grensen er.
Ja, da er det jo ikke så lett å ta det med ro. Men jeg ville ha prøvd så godt som mulig, til du får snakket med en lege.
Ja, jeg prøver :)
Prøvende
01-12-2007, 21:00
Hei,
Jeg ville helt klart ligget mest mulig på sofaen! Jeg har selv blitt sjekket for mulig kort livmorhalt fordi jeg hadde mye kynnere og nedpress.Undersøkelsen viste at min lmh var lang, dvs 5 cm(!) så hvis din bare er 2 cm nå (og har krympet fra 27mm) ville jeg tatt det svært alvorlig:nemlig:
Få mannen eller andre til å ta største delen av julehandlingen, for det viktigste er vel å få et friskt og fullbårent barn i mars??
:kryss::lykke: Håper det går bra for deg:klemmer:
Hei,
Jeg ville helt klart ligget mest mulig på sofaen! Jeg har selv blitt sjekket for mulig kort livmorhalt fordi jeg hadde mye kynnere og nedpress.Undersøkelsen viste at min lmh var lang, dvs 5 cm(!) så hvis din bare er 2 cm nå (og har krympet fra 27mm) ville jeg tatt det svært alvorlig:nemlig:
Få mannen eller andre til å ta største delen av julehandlingen, for det viktigste er vel å få et friskt og fullbårent barn i mars??
Sant som du sier, Prøvende. Og ring for all del til lege på mandag!!
Chrizzyp6
01-12-2007, 21:33
Hei,
Takk for svar :) Ja, klart det viktigste er at han ikke kommer for tidlig!!!
:)
Chrizzyp6
01-12-2007, 21:34
Sant som du sier, Prøvende. Og ring for all del til lege på mandag!!
Ja, men så er det jo så lite fastlegen kan si om dette, så da må jeg sikkert ringe gyn... Takk for svar igjen :)
Ja, men så er det jo så lite fastlegen kan si om dette, så da må jeg sikkert ringe gyn... Takk for svar igjen :)
Jeg mener gyn;) Og samtidig så ønsker jeg deg selvfølgelig masse lykke til :klem:
Jeg hadde livmorhals på litt over 2 cm i uke 27 i første svangerskap. Jeg hadde også premature rier som ble stoppet. Riene påvirket livmorhalsen, men da riene ble stoppet stoppet også forkortinga av livmorhals. Jeg var innlagt i noen dager mens de stoppet riene, men da de var stoppet reiste jeg hjem. De ville ikke undersøke så ofte fordi de mente at det var bedre at jeg tok det med ro og at de ikke provoserte noe unødig ved å undersøke. En undersøkelse av livmorhals tas jo med innvendig UL og det kan irritere.
Jeg var på kontroll i uke 32 og da hadde jeg åpning på 2-3 cm. Jeg gikk likevel helt til termin.
Chrizzyp6
03-12-2007, 15:33
Jeg hadde livmorhals på litt over 2 cm i uke 27 i første svangerskap. Jeg hadde også premature rier som ble stoppet. Riene påvirket livmorhalsen, men da riene ble stoppet stoppet også forkortinga av livmorhals. Jeg var innlagt i noen dager mens de stoppet riene, men da de var stoppet reiste jeg hjem. De ville ikke undersøke så ofte fordi de mente at det var bedre at jeg tok det med ro og at de ikke provoserte noe unødig ved å undersøke. En undersøkelse av livmorhals tas jo med innvendig UL og det kan irritere.
Jeg var på kontroll i uke 32 og da hadde jeg åpning på 2-3 cm. Jeg gikk likevel helt til termin.
Takk for svar:)
Ja, jeg tenker litt på at det kan jo være helt greit med en LMH på 2 cm også? Er ikke sikkert at det vil oppstå noen komplikasjoner selv om jeg er normalt aktiv? Nå tar jeg det altså helt med ro for å ha det sagt, men jeg tenker bare på at det kan jo være flere som har like kort livmorhals uten å vite om det uten at det blir noen problemer av det? Eller ser jeg litt for lett på det nå? Jeg har ikke hatt rier eller noe, men jeg har hatt litt kynnere, trodde det var vanlig, men de reagerte sånn når jeg sa det så det var visst ikke bra.
PuraVida
03-12-2007, 15:47
Så vidt jeg har skjønt kan dette med lengde på livmorhalsen være ganske individuellt, så det er viktigere å se på om den krymper enn hvor lang den faktisk er. Har selv kort livmorhals (2,5-3cm) etter konisering, og følges opp for dette hver fjerde til andre uke alt ettersom. Fødte til termin sist svangerskap. Ta det rimelig med ro du, siden din fakrisk har krympet en god del, og lykke til på neste kontroll :klemme:
LilleDrage
04-12-2007, 10:21
Jeg hadde også plutselig (?) LMH på bare 1.5 cm i uke 30 (ingen åpning), og måtte ta det veldig med ro (men gikk faktisk på jobb 50%). Det som skjedde var at den raskt økte igjen med ca 1cm. Gutten kom faktisk på overtid. Så det jeg ville si var, at det å ta det med ro hjelper veldig - ergo, ta det med ro, ligg en del i horisontalen, så skal du bare se at det bedrer seg! (men vær obs på endringer som f.eks. masse mer kynnere eller slikt)
Lykke til :-)
Chrizzyp6
04-12-2007, 11:24
Takk for svar dere :) Jeg har ikke ringt til gyn enda. De vet vel hva de gjør, og kanskje det er like greit å vente 4-5 uker med en ny sjekk, i tilfelle det irriterer med den innvendige ultralyden? Føler at jeg "maser" på de, legen hadde vel satt opp en ny time til meg om han mente at jeg trengte det.
Jeg prøver å ta det med ro her. Må gå noen småturer til byen, men jeg handler ikke sånn at jeg slipper å bære. Klarer ikke å ligge så veldi mye, men å sitte å skrive litt er vel greit... :flau:
trultemor 30
04-12-2007, 13:19
Hei chrizzy
Jeg ble stoppet i uke 29 med rier, da begynte livmorhalsen min å åpne seg og den var 2 cm lang. Fikk beskjed om å ta det helt med ro. Da så og si lå jeg i 3 uker. Var først på kontroll igjen i uke 33 og da sa de at det var ikke noe fare om barnet kom,så jeg kunne bare være litt mer aktiv. Det provoserte meg noe innmari, for det er ikke ok å føde i uke 33, så jeg fortsatte å ta det helt med ro og fødte i uke 37. Veldig glad for at jeg holdt meg helt i ro:). Den andre kontrollen hadde jeg i uke 36.
Det er bedre å ta det litt for mye med ro no enn at du får prematurt barn. men skjønner at det blir vanskelig med 2 unger fra før, men nå må du rett og slett be om hjelp fra familie og venner.
mvh Trultemor
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.