PDA

Vis full versjon : Det er jo sinnsykt vondt å amme i starten....!

dynami
04-12-2007, 21:21
Det erfarte iallefall jeg sist! :shock: Gikk bra første dagene, så vart det bare verre og verre, og jeg hugser at jeg beit tenna sammen for å ikke HYLE når ungen begynte å suge. Jeg gruer meg til dette igjen... huff... Prøvde mange råd, men det tok uker før brystvortene tålte det... og etterhvert fikk jeg også brystbetennelse, og det var også VONDT! sukk,,, ja, ja... den tid den sorg............ eller? GÅR DET AN Å FOREBYGGE PÅ NOE VIS?
:stønn:

Lucifine
04-12-2007, 22:02
abonnerer her ja!

lilleMamma
04-12-2007, 22:07
Er det vondt i brystvortene eller i hele brystet? Du kan jo bruke brystskjold mens du ammer.

Jeg hadde fryyyktelig vondt på den ene siden di første ukene (i brystvorten) men det var fordi jeg hadde et tynt hudlag over halvparten av "åpningene" så det ble sånn blærer med melk som jo selvsagt gikk betent. Gnidde dem av med håndkle etter en dusj:sparke: vondt som HEL*** men var helt fint når såret var grodd (og det gjorde det i løpet av ettermiddagen, hadde på noe sånn brystvortekrem).

Men det kan vel også hende at det ikke blir så vondt denne gangen? Brystene har jo allerede vært igjennom en periode med amming, så di "vet" jo hva som skal skje og er vel herdet fra sist?

Lykke til i allefall! Håper det ordner seg

Mulle
04-12-2007, 22:44
Huff ja kjenner meg igjen her, jeg hadde en big time brystbetennelse, med svære kuler i brystet og åpent sår på brystvorten...et sant h***!!:urk:
Prøvde å stå i dusjen med varmt vann rennende over puppen mens jeg masserte brystet ovenfra og ned mot brystvorten ....veeeeldig forsiktig. Fungerte noen ganger men ikke alltid. For å i det hele tatt kunne klare å amme, brukte jeg silikon ammeskjold. Var en stor redning for meg til tider..
Viktig er det uansett og lytte til kroppen nøye, slik at det ikke går for langt at man får ekstremt høy feber og nedsatt allmenntilstand.
Krysser fingrene for at vi slipper å gå gjennom ammevonder denne gang!

Putte
04-12-2007, 23:54
Det tipset jeg fikk på sykehuset da jeg fikk barn nr. 2, for å hindre såre brystvorter, var å klemme ut litt melk etter ammingen å la brystvorten lufttørke. Ellers må en jo være veldig nøye med å kle godt på seg og ikke bli utsatt for trekk. Da kommer betennelsen med en gang.

Jeg fikk betennelse da jeg lå på sykehuset og da var jeg så heldig å ha et flott helsepersonell rundt meg som ga meg litt ull som var pakket inn i en nettingstrømpe som jeg la inne i bh'en. Brukte den hele den første tiden og jeg slapp unna betennesle etter dette.

Hestehoven
05-12-2007, 20:29
Min erfaring er at det var mye mindre vondt å amme nr to enn nr en. Med førstemann fikk jeg skikkelig såre vorter, og jeg måtte ta meg på tak for ikke å skrike når han tok tak. Men Lillebror hadde jeg omtrent ikke vondt i det hele tatt. Jeg hadde forberedt meg med brytvortesalve og skjell, men fikk aldri bruk for det, heldigvis. Det skal sies at det kun gikk 13-14 måneder fra jeg sluttet å amme til det var på'n igjen. Det har kanskje noe å si.

Lied74
05-12-2007, 20:36
Jeg husker fra sist svangerskap at det var noen i min "gamle" terminklubb som drev og mishandlet brystvortene sine - men vet ikke om det hjalp noe særlig, det hørte jeg aldri noe om - men kanskje noen andre har erfaringer med det?
Jeg brukte albueskjell den første tiden - bare litt av gangen, hvor jeg lot de være på en halvtimes tid før jeg lot brystet lufttørke.

Mot brystbetennelse kan det være lurt å investere i en god gammeldags varmeflaske, som man kan legge på det verkende området, for så å massere veldig forsiktig inn mot senter. -det kan visst også være lurt å la barnet amme med haken mot der hvor det er vondt.

Twinkle
10-12-2007, 05:32
Hei,

Måtte bare svare litt på denne...

Det viktigste for å forebygge såre brystknopper er faktisk å være sikker på at barnet har godt nok tak.

Dette oppnås ved at

barnet ligger mage-mot mage på mor, tett inntil henne. Her er det viktig at mamma har god støtte under armene, (feks puter, eller ammepute) slik at barnet ikke "henger" i puppen.
Barnet må gape godt over brystet, som om det feks biter over en stor hamburger, og IKKE slurper i seg spagetti. På denne måten får barnet mest mulig av areola (det mørke området rundt brystknoppen) inn i munn. Dermed er ikke det verste av sugekraften direkte på knoppen, men på området rundt.
Sikt barnets nese inn mot brystknoppen, ikke munnen. Ved å sikte på denne måten, vil barnets hake "melke" brystet bedre.
Dersom dere blir såre, hjelper det å stimulere brystet før ammingen, og håndmelke ut noen dråper før barnet legges til. På denne måten har dere allerede satt igang utdrivningsrefleksen, og barnet slipper å suge så hardt før den får masse god melk i munn.Det er viktig å vite at det er helt NORMALT å bli sår i begynnelsen!!! Puppene kan ikke forberedes på den opplevelsen det er å bli ammet av et lite barn. I løpet av de første dagene tilpasser de seg, og melkemengden vil etterhvert tilpasse seg barnets behov. Dersom dere får tegn på brystbetennelse, er det viktig at barnet tømmer brystet ordentlig, da dette motvirker de tette melkegangene som etterhvert fører til betennelse. Spør de ansatte på barsel om dette, eller om dere har kommet hjem, ta kontakt med helsestasjon, eller legevakt på kveld/natt/helg. Det er viktig at dere får hjelp raskt med dette, slik at det ikke utvikler seg.

Det er forsket på om det hjelper å "herde" brystene før fødselen, men her har det i forskjellige undersøkelser stort sett blitt vist at dette som regel ikke hadde noen effekt, bortsett fra at mor kunne bli sår og utsatt for infeksjoner allerede før fødselen.

Bruk personalet på den føde/barsel avdelingen dere er på. De har masse erfaring, og kan vise dere litt forskjellige stillinger, og gi dere masse tips. Det finnes ingen dumme spørsmål, og det går ann å vise dere ammestillinger med løspupper og dokker, så dere trenger ikke være redd for at noen skal "dra dere i puppen" uten mål og mening.

Håper dette hjalp litt, og at ammingen blir en positiv opplevelse for dere! Og igjen: Bruk personalet, det er derfor vi er der!!!:)