Vis full versjon : Mage som hardner til
Jeg hører med dere, jeg - så finner jeg ut om det er er helt normalt og "skal være sånn" eller om jeg er litt mer enn bare hypokondersk og lysten på redusert arbeidstid....
Stort sett hver gang jeg reiser meg opp, og står/går litt, så blir magen hard. Vet ikke helt hvordan kynnerne kjennes ut, men det er liksom ikke en klar start og slutt på "hardheten" så det er vel vanskelig å si om det er en kynner eller ikke. Kjenner ikke ubehag når jeg nå sitter i ro.
Og uansett hva det er : Kan det være et faretegn? Eller iallefall et tegn på at jeg ikke bør stå og gå så mye?
Tror jeg blir småsprø snart - her har jeg valset rundt helt uten symptomer og komplikasjoner i 7 måneder, så når jeg merker det minste ubehag blir jeg sutrete som fy! :leiseg:
(Og det hjelper ikke akkurat på at været viser seg fra sin mest ufyselige side, med en god gammel høststorm - blir både trøtt og sur av lavtrykket!)
Heisann
Jeg har den siste måneden kjent noe som ligner dette.
Når jeg er sliten, bærer tungt, går, stresser eller grubler for mye så strammer hele magen seg. Den er stram hele tiden, ikke noe som kommer og går slik jeg trodde kynnere var.
Men det er visst kynnere jeg har. Setter jeg meg ned eller f.eks tar et bad så roer det seg. Bad kan forøvrig anbefales for dette.
Legen sa jeg skal prøve å ta det med ro og ikke stresse. Lettere sagt enn gjort. Jeg skal kjenne etter selv om jeg føler for sykemelding.
Det er mine erfaringer, vet ikke om det hjalp så mye.
:)
(30+2)
ALT hjelper Storemy! Takktakk. :)
Nå har jeg brukt størstedelen av dagen til å virkelig kjenne etter- og det er en markant forskjell på å stå og sitte.
Men, så forverrer jo krabaten det hele ved å gli fram og tilbake nedi der, så da hardner jeg jo til uansett.
Men, var ute en tur, og magen ble iallefall ikke verre av å gå litt lengre, så da er det vel kanskje vanlige kynnere da.
Tror dessuten jeg er ekstra sytete fordi jeg har så skrekkelig liten lyst til å være på jobb! Og i dag som jeg har en hel del å gjøre... Heldigvis reiser 90% av staben bort i møte om 1 time, så da kan jeg slacke litt mer av...
Gleder meg til å komme hjem og ta et laaangt, vaarmt skumbad - det hjelper virkelig! Og småen liker det nok også, for det blir ganske så stille i magen.
Enig med Storemy the first. Det er helt sikkert bare vanlige ufarlige harmløse kynnere du har. Det er jo nettopp det som er typisk kynnere, at magen hardner til når man er i aktivitet. Ikkeno farlig. Helt vanlig. :)
Legen min sa til meg at hvis man har mye kynnere og de er plagsomme, kan det være et signal fra kroppen om å ta det litt med ro. Du kan jo nevne det for legen ved neste kontroll? Kansje du får litt redusert arbeidstid allikevel?? Og det derre skumbadet hørtes bra ut! Lykke til! :)
Høres ut som du forteller om min hverdag for tiden!!
Var til kontroll i dag og da nevnte jeg at jeg får kynnere så lett, at jeg merker en del av de veldig godt og at jeg har det "hele dagen". Legen valgte å sykemelde meg 50%. (Gikk 70% tidligere). Legen fikk selv merke det da jeg la meg på benken for at hun skulle sjekke magen. Da måtte hun vente litt for magen hardnet slik til... :p
Jeg fikk løfte/bære forbud, ikke stresse/kave, og passe meg for husarbeid etc. Forskjell på å legge sammen klær og skure gulv, men følge litt med på hvordan kroppen reagerer. Hvis det ikke roet seg, skulle jeg ta kontakt igjen og da ville hun sykemelde meg 100%.
Det virker som legene har forskjellig oppfatning av dette med kynnere, men føles det ubehaglig og er for mye av det, så er det ikke helt bra vil jeg tro... Bør ta livet litt med ro!! Er ikke så mange ganger i livet man er gravid, så det synes jeg man faktisk kan gjøre med god samvittighet :klapp:
Lykke til :) :)
Legen min sa at hvis jeg hadde mye kynnere var det et signal om å ta det mer med ro og stresse ned. Men hvor mye er mye? I går ettermiddag/kveld hadde jeg f. eks. tre i løpet av en time og ihvertfall en hver time hele kvelden. I dag har jeg hatt gjennomsnittlig 1-2 pr. time gjennom hele dagen. De kommer både når jeg går, stresser eller slapper av foran tv.
Koala 25+3
Kattemor
05-09-2002, 15:43
Jeg har hatt slike kynnere siden uke 18-20. Jordmor syns dette var veldig tidlig, men de har ikke vært så kraftige før nå de siste ukene. Jeg får dem faktisk verst når jeg ligger. Da buler hele magen! Og det kan være litt ubehagelig. Får dem noen ganger ellers også, mest når jeg står/ går, men av og til også når jeg sitter.
De er jo ikke så ubehagelige at det er noe problem, men blir litt bekymra for om alt er bra. Redd for at det skal bli åpning osv.
Jordmor har bedt meg si i fra om de blir hyppigere eller kraftigere, så jeg tror jeg skal nevne det for henne igjen neste uke da jeg skal på ny kontroll, siden de faktisk både har blitt hyppigere og kraftigere de siste ukene.
Sikkert ikke noe farlig, men det er godt å høre jordmor sin kommentar uansett.
Kattemor (29+0)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.