Vis full versjon : Valg om keisersnitt ved setefødsel?
Tøyseklumpen
07-12-2007, 18:07
har man et reelt valg om hva man vil i forhold til setefødsel? Vil gjerne ha noen erfaringer og råd om hva andre i samme situasjon har valgt... Han kan jo snu seg, men jeg trenger å være forberedet(fødte i uke 34 sist...)
mammamiau
07-12-2007, 18:23
Har ikke noe svar til deg, men følger med på hvilke svar du får. Lurer på dette selv.
PuraVida
07-12-2007, 19:41
Jeg følte egentlig ikke jeg hadde noe reellt valg. Har etter hvert skjønt de er spesielt restriktive på Haukeland når det gjelder seteleie og ks. Hvis bekkenet blir målt til å være stort nok, og babyen liten nok er de veldig klare på at vaginal fødsel er best. Jeg bestemte meg for å høre på ekspertene. Men jeg skulle gjerne vært litt mer forbredt på at 60% av alle planlagte vaginale setefødsler ender i hastesnitt. Ingen nevnte noe om det for meg, og min fødsel endte i hastesnitt etter at pressriene var startet. Er ikke sikker på om jeg hadde presset på for å få ks, selv om jeg hadde visst dette, men sjokket hadde kanskje ikke blitt så stort. Men blir det seteleie denne gangen også syns jeg jeg har gjort mitt forsøk. Da vil jeg ha planlagt ks.
På sykehuset her jeg bor er det ikke valg. Vil man føde på dette sykehuset og det påvises seteleie blir det KS. Vil man bli vurdert for vaginal setefødsel må man til nabosykehuset. Der kan man bli vurdert for vaginal setefødsel og passerer man kriteriene får man vaginal fødsel om man vil.
Adelheid
29-12-2007, 23:05
Jeg ser denne er litt gammel, men jeg antar at det fremdeles er ett reelt spørsmål siden du enda ikke har født.
Jeg fikk påvist seteleie, de prøvde å snu barnet uten hell.
På sykehuset i Arendal får man velge, men de anbefaler setefødsel, jeg tok ks siden jeg er for smal....
Tøyseklumpen
29-12-2007, 23:39
Jeg var inne til sjekk på torsdag og da lå han med hodet ned, jippi. Gutten viser seg å være over 3 kg allerede og med tanke på at jeg har født kun en gutt på 2,5 kg tidligere så fikk jeg garanti på at dersom han skulle snu seg til sete igjen så skulle jeg få keisersnitt. Kjempehyggelig lege jeg var hos! Takk for svar!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.