PDA

Vis full versjon : Noen som kan hjelpe meg?????

Athiqa
07-03-2003, 11:39
Det har seg nemlig sånn, at jeg går siste året på høyskolen. Går ut ferdig utdannet i slutten av Mai.

Ved sidena v har jeg en 20 % stilling som jeg uansett hva som skjer fremover, har tenkt å beholde.

Ok...så kommer det økonomiske....
Hva vil lønne seg for meg å gjøre fremover?
Bør jeg bare hoppe rett videre på videreutdanning..( det vil jeg en gang uansett...), om jeg får barn i studieåret får jeg jo alt lån fra lånekassen gratis...

Tviler på at jeg går ut og søker jobb i sommer, i og med det er så liten tid igjen til oktober da....

Hvilke penger er det man har rett på?
Og om jeg velger å ikke studere, men heller jobbe i fast stillingen min, samt ta en del ekstra vakter, får jeg da fødselspenger/permisjonspenger ut ifra det jeg til sammen tjener i mnd der da??

Uff.... jeg skjønner ikke noe av dette jeg...
Noen orakler her?? hihi:D :D

Er det trygdekontoret jeg evt skal henvende meg til for å få vite dette?

Klemmer fra athiqa og lille nurket 8+6:baby:

Matrix
07-03-2003, 11:58
Hvis du går på videre studier får du engangsbeløpet fra trygdekontoret på noe over 30 000 samt fødselsstipend som vil utgjøre det du ellers har krav på i stipend og lån + barnetillegg.

Hvis du jobber gjennom sommeren i jobben din på full tid, og før den tid jobber slik at du har hatt arbeidsinntekt 6 av de 10 siste månedene, har du krav på fødselspenger. Det som er viktig i den forbindelsen er at fødselspengene beregnes ut fra hva inntekten din var de fire siste ukene før permisjonen tar til eller ut fra et gjennomsnitt gjennom de tre siste årene. Så hvis du tjener 20 000 siste måned før permisjonen tar til, har du 16 000 i måneden i fødselspenger dersom du velger 80% kompensasjonsgrad.

Du må rett og slett regne på hva som vil lønne seg for deg. :)

flyfly
09-03-2003, 11:51
Ja, du får svar på spørsmål ved å henvende deg til trygdekontoret. Hvis du ikke får tilstrekkelig svar så kan man visst få god hjelp ved å ringe arbeidstilsynet...flere her inne som har tipset om det.

Gå evt inn og se på www.trygdeetaten.no

Der kan man som nevnt her lese at:
" Fødsekspengene beregnes som hovedregel etter inntekten de siste fire ukene du var i arbeid. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 % fra den vanlige årsinntekten , kan feks gjennomsnittet av de siste tre årenes pensjonspoeng legges til grunn."

Hvis du jobber i sommer og frem til fødsel så vil du vel ha vært i inntektsgivende arbeid i minst 6 av de siste 10 mnd før du begynner stønadsperioden...og du vil kunne få godt med fødselspenger.

Det kan jo være greit å få med seg? ..og så er det jo bare å gå videre på videreutdanning når det passer seg etter fødselspermisjonen...eller jobbe litt først. Da vil du ha anledning til å se hvordan livet med den lille er og se når du vil ta videreutdanning. Eller: dersom du velger å jobbe litt først og blir arbeidsledig før du får jobb så får du dagpenger idet du har hatt inntekt i perioden før arbeidsledigheten...

Nå ble det mye skriving her...du må kjenne etter hva som er best for deg!!

Lykke til...:)