Vis full versjon : Bekkenpina - En Klubb For Oss Med Bekkenplager!
Filifjonk
07-03-2003, 12:35
BEKKENPINA - EN KLUBB FOR OSS MED BEKKENPLAGER.
Hei jenter!
Vil bare forsøke å danne meg et bilde av hvor mange vi er som har disse plagene. Fint og om vi kunne få et innblikk i hvordan vi klarer hverdagen, hva slags hjelp vi benytter oss av. osv.
Dersom vi er mange kan vi jo danne en slags klubb her for å utveksle informasjon og tips til hjelp i hverdagen.
NICK: Filifjonk
ALDER:37
ANTALL BARN: 2
ANTALL OMGANGER MED BEKKENLØSNING: 3
SYKEMELDT: Ja fra 10 uke andre gang og nå fra 6 uke
TIDSPUNKT FOR SYMPTOMER: Første gang i 6 måned. Andre gang i 5 uke, og nå i 3 uke.
SYMPTOMER: smerter rundt hele bekkenet. Revnefølelse. Stråling nedover lårene. Bein som knekker sammen under meg. Vondt for å gå, stå, sitte og ligge. Følelse av at knokklene i bekkenet gnager seg vei gjennom muskler og hud når jeg har sittet /ligget en stund. Plutselige smerter når jeg beveger meg dumt.
Ventesmerter som kommer når jeg legger seg ned for å hvile.
Vaggegange. Problemer med å forsere trapper.
BEHANDLING: Elektronisk nervestimulering, manuell terapi. Og varmtvannstrening.
HJELPEMIDLER: Tempur madrass, trykkavlastende.
Roho pute, luftfylt trykkavlastende sittepute.
Plukkepinne, til hjelp for å plukke opp ting fra gulvet.
Saccosekk, legger den i sofaen og kommer fint og høyt opp når jeg skal se TV o.l. Gir fin støtte hele veien rundt.
Krykker, helt nødvendig dersom jeg skal bevege meg over lengre avstander.
HVERDAGEN: Kan ikke løfte eller bære tungt. Får ikke lov til å
gå med lange eller raske skritt. Får ikke lov til å løpe. Må overlate alt tungt husarbeid til min mann. Må legge meg ned å hvile bekkenet minst 10 min hver annen time. Kan ikke gå over lange avstander. Må sitte å kle av og på meg. Må ha med meg puta mi hvor enn jeg går, dersom "turen" innebærer sitting. Greier sjelden å stå så lenge at jeg får laget middag. Må begrense mine fysiske aktiviteter veldig, inkludert sex.
Kan på dårlige dager ikke gjøre stort annet enn å hvile.
Har i perioder måttet la bilen min stå.
Vel dette var mine fakta, kanskje til hjelp for noen?
Andre som vil medele sin bekkehverdag på samme måte?
Heng dere på.
Cazandra
07-03-2003, 14:37
NICK: Cazandra
ALDER:24
ANTALL BARN: 1, snart 2 :)
ANTALL OMGANGER MED BEKKENLØSNING: Første gang
SYKEMELDT:ikke sykemeldt før i uke 32 :)
TIDSPUNKT FOR SYMPTOMER: Kjente symptomene komme i uke 24, men ble ikke vonde før etter uke 30
SYMPTOMER: smerter rundt hele bekkenet. Revnefølelse mellom bena. Stråling nedover lårene. Bein som knekker i haleben, og i lysken. Vondt for å gå etter å ha sittet eller ligget en stund, Plutselige smerter hvis jeg vrir meg.
BEHANDLING: Går til Osteopati...han retter på benplatene i hodet og bekken ved å trykke forsiktig :)
HJELPEMIDLER:Skulle gjerne hatt en slik gripetang som de eldre bruker,må bruke skohorn...ellers så går det fibt...bare når jeg får tid på meg :)
HVERDAGEN: Burde tatt det med ro...men har ei tulle på 19 mnd som vil bæres på og koses med og lekes med. Noen dager går dette kjempefint, andre dager får jeg virkelig svi for det. Skal ikke mange bæreturer før jeg bli liggende hele kveldene!
Orker ikke gå tur lengre, vondt etter 5mins gange...blir derfor irritert av å ikke kunne gjøre som jeg vil, siden jeg ikke har bil :(
MEN ER SJELEGLAD FOR AT JEG IKKE ER VERRE :klapp:
T-17
NICK: Tyren
ALDER: 29
ANTALL BARN: 1, snart 2
ANTALL OMGANGER MED BEKKENLØSNING: Litt tendenser på slutten sist, mye mer denne gangen.
SYKEMELDT: Uke 20-24: 20%, uke 25-34:50%, 24-37: 100%
TIDSPUNKT FOR SYMPTOMER: Kjente de første symptomene rundt uke 17.
SYMPTOMER: Mest symfysevondt (kniver som stikker), noe korsrygg i det senere.
BEHANDLING: Fysioterapi, bassengtrening
HJELPEMIDLER: Ingen spesielle. Bruker feiebrett til å rydde leker på gulvet..
HVERDAGEN: Går litt opp og ned. Gjør for mye i perioder, det straffer seg. Er flink til å ikke løfte så mye og ikke ta tunge tak i heimen. Klarer ellers det meste bare jeg har god tid. Skulle ønske jeg kunne gå tur!
MokkMokk
07-03-2003, 23:38
...det er dessverre her jeg hører hjemme om dagen :uff:
Nick: verene
Alder: 28
Antall barn: En i magen, førstemann ut ;)
Antall omganger med bekkenløsning: Første (og forhåpentligvis eneste!!) omgang..
Sykmeldt: Ja, 100% fra ca. uke 20. Har til nå likevel vært på jobb en del i aktiv sykmelding.
Tidspunkt for symptomer: Relativt tidlig, men husker ikke nøyaktig. Første symptomer en gang mellom uke 12-20. Virkelig plaget ca. fra uke 20.
Symptomer: Varierer veldig. Har "gode" og "dårlige" dager. Smertene har til nå sittet hovedsakelig rundt halebenet, og strålt videre derfra. Mye stråling nedover lårenes bakside/ innside. Mye smerter og stivhet i "skinkene" og hele bekkenregionen når jeg er sliten (dvs. etter 5 min. støvsuging e.l...) Når det er ille, er alle posisjoner vonde - både stå, gå, sitte og ligge. Stivner fullstendig om jeg ikke holder meg i litt bevegelse når det er som verst. Idag har jeg i tillegg hatt en del smerter i front - i området rundt skambenet/ symfysen samt stråling nedover på innside lår. Grr, blir deprimert når jeg ramser opp dette jeg! :sint:
Behandling: Trening i vaarmt basseng med fysioterapeut, x 2 pr uke. Føler det har god effekt! Prøvde i begynnelsen "vanlig" fysioterapi (massasje), men det var bare vondt og hjelp ingenting!
Hjelpemidler: Ingen foreløpig.
Hverdagen: På gode dager lever jeg omtrent som før, men tar nok bevisst/ ubevisst mer hensyn til kroppens signaler. På dårlige dager trenger jeg masse hvile, og orker ikke gjøre noe fornuftig. I tillegg er jeg plaget av mye kynnere, noe som også gjør at jeg må hvile mye og unngå stress og mas.
Vel, det var min historie.. Får håpe vi alle blir kvitt dette herket så snart bebisene er ute! :kidoki:
Klem,
Tidl. bruker
08-03-2003, 18:02
NICK: ELT
ALDER:32
ANTALL BARN: 1
ANTALL OMGANGER MED BEKKENLØSNING: 2
SYKEMELDT: Ja fra uke 20 (100%)
TIDSPUNKT FOR SYMPTOMER: Første gang: på slutten. (Er ikke sikker.) Denne gangen: fra uke 12.
SYMPTOMER: Verst fremme i symfysen. Kjennes ut som om noen stikker kniver i magen min! Er mye stiv bake i ryggen også, stråler nedover beina (klarer ikke å stå lenge rett opp og ned), har særlig en fot som verker mye.
BEHANDLING: Massasje hos fysioterapeut, pluss øvelser jeg gjør selv.
HJELPEMIDLER: Krykker, pluss diverse stoler og krakker jeg sitter på rundt omkring i huset
HVERDAGEN: Har vaskehjelp, så det går bra. Har kjøpt en krakk jeg bruker når jeg sitter og lager mat, og en annen krakk til å ha i dusjen. SItter alltid og kler på meg. Kan ikke gå langt uten krykker, dvs. det KAN går bra, men det kan like godt være at alt plutselig låser seg og så står jeg der og føler meg "lur". Pluss at når smertene fremme er som verst, klarer jeg ikke å bevege meg en millimeter heller.
Prøver å begrense løftene av 2-åringen, men av og til må jeg bare, og det kjennes!
Er spent på hvordan det blir når fødselen er over. Sist hadde jeg vondt i noen mnd., men da var det på langt nær så ille før fødselen.
Filifjonk
08-03-2003, 23:01
Det forundrer meg at ingen av dere har anskaffet dere gratis hjelpemidler fra kommunens kortidslager. Dere har jo betydelige smerte så jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke undersøker den muligheten. Alle hjelpemiddlene jeg har, har jeg fått via det korttidslageret. Særlig har det vært herlig med den Tempurmadrassen. Den er helt nydelig å ligge på. Alle kommuner har korttidslager, men hva de har av tilgjengelige hjelpemidler er forskjellig fra kommune til kommune. Ring kommunen og si at du har fått diagnosen bekkenløsning og at du trenger diverse helpemidler for å komme deg gjennom hverdagen med minst mulig smerter. Dersom du ikke vet hvor du skal henvende deg så ring kommunens servicetorg. Der guider de deg videre til rett instans. Det er også mulig å kjøpe hjelpemidler selv via badasjist-butikker o.l., men det blir dyrt. Jeg har bestemt meg for å kjøpe egen tempur-madrass og den kommer på rundt 4.800 kr. En RoHo-pute vil komme på ca 570 kr. Men de er utrolig gode å sitte på altså og gir fantastisk støtte rundt hele bekkenet mens du sitter.
Tips om andre hjelpemidler som kan lempe på plagene.
Bekkenbelte - men prøv først med et bredt herrebelte før du investerer. Bekkenbeltet passer nemlig ikke for alle og er dyr i anskaffelse. Fås ikke på korttidslagereret. Og sørg for at du har det på riktig.
Diverse støtteputer:
Pølsepute for å ha under knehasene når du ligger på rygg (Hindrer strekk i lårene )- Jeg har laget en selv jeg !
Skumgummipute for å ha mellom lår + knær + ankler når en ligger på siden. Invister i en stor hodepute, men pass på at den er stor nok til å rekke fra skrittet og helt ned til nedenfor anklene.
Ordinær ammepute er flott å ha dersom du blir sengeliggende eller ganske enkelt trenger støtte i ryggen når du sitter.
Rullende prekestol: God å ha dersom du får så store smerter at det er vanskelig å holde seg oppreist på egne ben. Kortidslageret bør ha det.
Diverse rullestoler: Joda.. enkelte trenger det etterhvert.
Plukkepinne: Slike som eldre har... flott til å ta opp leker og diverse fra gulvet med. Korttidslageret har det vanligvis
Diverse ulike stå-/sittestoler: tilpasset din fysikk og dine plager.
Luftputer i diverse størrelser og tykkelser. Kortidslageret bør ha det.
Tempurmadrasser og andre trykkavlastende madrasser: Kortidslageret bør ha det.
Minislide: et hjelpemiddel for dem som sliter med å snu seg i senga.
En kan også gjøre følgende. Bruk nattøy i glatt stoff i kombinasjon med satenglaken eller lignende glatt laken.
Snuinga går da som en drøm.
Vel nok om det.. men det er faktisk unødvendig å ha vondt dersom en ikke trenger å ha det.
Så derfor er det viktig å ta vare på en selv. For hvem skal ellers gjøre nettopp det?
STÅ PÅ JENTER!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.