Vis full versjon : Sterilisering under keisersnitt
fruvedøy
20-12-2007, 13:17
Jeg skal føde mitt 7 barn i juli, og kunne tenkt meg å søke om planlagt keisersnitt. Men jeg skal føde på KK i Bergen, og de har en lavere statestikk på snitt enn andre sykehus, så det spørs vel. Forrige fødsel endte i hastesnitt pga at jeg fikk store blødninger som de ikke fant ut hva kom av. Vi har bestemt oss for at dette blir vårt siste barn pga at jeg har hatt forholdsvis tøffe svangerskap, og noen dramatiske fødsler :sparke: (har hatt noen fantastiske fødsler også :blunk:
Da de tok snitt sist, var det en jordmor som sa at det var dumt de ikke hadde sterilisert meg når de hadde meg "åpen" likevel. Jeg er jo veldig glad for at det ikke ble gjort, for jeg ville gjerne ha et barn til :glis:
Men gjøres dette ved planlagte snitt? Har hørt at de gjorde det før, men har gått bort fra det. Og får man lokalbedøvelse da? Eller må man i narkose?
Katharina
20-12-2007, 13:59
Jeg har bare hørt om det ved en anledning tidligere, og da var det kona til en overlege på sykehuset "mitt" som skulle sklippes når hun først var åpen som han sa. Tror det er litt billigere også når det gjøres når du er åpen likevel. (Ellers er sterilisering av kvinner dyrere enn menn)
Synes du skal snakke med sykehuset så fort som mulig jeg!
LilleTiger
20-12-2007, 16:48
Jeg skal steriliseres på St.Olav i forbindelse med keisersnittet. Jeg skal ha spinalbedøvelse.
Jeg har levert inn en "bekjæring om sterilisering", dvs et skjema jeg fikk av de. Det er gratis å få utført steriliseringen når man alikevel ligger der "åpen"
Ja, det gjøres sterilisering under keisersnitt. Da er du allerede åpnet, og det er en enkelt sak å gjøre etter at barnet er løftet ut og livmoren tilbake til normalen. Som LilleTiger sier er det da også gratis.
Og det spiller ingen rolle om du har spinal eller narkose, det går like bra i begge deler. :kidoki:
Lillegullx3
20-12-2007, 23:12
Åh, dette tenker jeg mye på om dagen.. Skal på St Olav og snakke med gynekolog i januar, og dette kommer vel opp tror jeg. Dette blir mitt 3. snitt på 2,5 år og jeg er såååå redd for at jeg ikke tåler flere svangerskap.. :stønn: Vil jo gjerne ha muligheten til å få flere en gang i tiden, men tiden får vel vise om det er mulig..
Men hvis det viser seg at jeg ikke tåler flere skal jeg gjøre det under snittet ja. :sparke:
snart mamma til 2
20-12-2007, 23:24
Sterilisering er gratis så lenge man ligger i barsel-seng. Trenger ikke å ha keisersnitt for å få det
Benedicte
26-12-2007, 20:50
Jøss, dette er virkelig noe jeg går å tenker på om dagen.
Dette er mitt femte barn, og desidert siste.
Må finne ut om jeg kan få sterilisering - også uten KS.
Da jeg vil helst føde normalt....
Sterilisering er gratis så lenge man ligger i barsel-seng. Trenger ikke å ha keisersnitt for å få det
Stemmer dette?
Det er vel ikke noe alle og enhver barselkvinne kan få gratis?
Jeg synes det høres rart ut i tilfelle, da de fleste jeg kjenner har måtte betalt og blitt anbefalt å vente til barselperioden er over. Har man vaginal fødsel er man på sykehuset i et par dager og jeg synes det høres rart ut at man foretar en operasjon i narkose så tett på en fødsel når det ikke er helt nødvendig.
Jeg spurte både legen min, jordmoren min og da jeg var til ordinær UL på KK om dette med sterilisering og det kunne utføres ETTER 6 ukerskontrollen sa de:nemlig: Og det koster 6500,- for å få dette gjordt på Haukeland:mumle:
LilleTiger
26-12-2007, 22:16
Jeg spurte både legen min, jordmoren min og da jeg var til ordinær UL på KK om dette med sterilisering og det kunne utføres ETTER 6 ukerskontrollen sa de:nemlig: Og det koster 6500,- for å få dette gjordt på Haukeland:mumle:
Jeg har hørt at vanlig fødende kan få det utført 2 dager etter fødselen, men at egenandelen er den samme som vanlig, altså 6500,-
LilleTiger
26-12-2007, 22:28
Hmmm, fant dette:
Sterilisering
1. januar 2002 ble det innført nye egenandeler for sterilisering i Norge.
Egenandelen for kvinner økte fra 268 kroner til 6 079 kroner og for menn fra 218 kroner til 1268 kroner. Ved samtidig innleggelse i sykehus (for eksempel i forbindelse med fødsel) er det ikke egenandel.
Vi har studert steriliseringshyppigheten 1999-2003 i Norge for kvinner ved hjelp av data fra Norsk pasientregister og for menn ved å benytte data fra Statistisk sentralbyrå.
Denne endringen førte til en markert nedgang i kvinnelig sterilisering. Nedgangen i kvinnelig sterilisering omfattet bare kvinner som betalte egenandel (kvinner uten innleggelse). Antallet steriliseringer i forbindelse med fødsel var uendret. Den sterke nedgangen i antallet kvinnelige steriliseringer ga ikke utslag i endring i aborttallene i noen aldersgrupper eller helseregioner. Også antallet mannlige steriliseringer var uendret.
Christianna
27-12-2007, 00:44
I september fikk ei venninne utført steriliseringen i forbindelsen
med keisersnittet (planlagt!) på Ahus. Hun betalte ingenting ekstra.
snart mamma til 2
27-12-2007, 08:44
Stemmer dette?
Det er vel ikke noe alle og enhver barselkvinne kan få gratis?
Jeg synes det høres rart ut i tilfelle, da de fleste jeg kjenner har måtte betalt og blitt anbefalt å vente til barselperioden er over. Har man vaginal fødsel er man på sykehuset i et par dager og jeg synes det høres rart ut at man foretar en operasjon i narkose så tett på en fødsel når det ikke er helt nødvendig.
Er iallefall det her. Ikke sikkert det praktiseres overalt.
Haukeland (Bergen) praktiserer ikke sterilisering ved fødsel:niks:
fruvedøy
28-12-2007, 08:51
Haukeland (Bergen) praktiserer ikke sterilisering ved fødsel:niks:
Min erfaring med KK i Bergen er at praksisen skifter etter hvilken lege du snakker med :blunk: Jeg har fått igangsetting med mine 4 siste pga at nr to kom i en kinkig skulderforløsning. Men hver gang jeg har vært til samtale der nede, har jeg fått forskjellige tilbakemeldinger. Fra "selfølgelig skal du settes i gang på termin" til "Glem det. Strider mot mine erfaringer som lege, og jeg har vært her lengst av alle (!) "
Dette svaret fikk jeg på samme innlegg på BIM
"Jeg skal ha mitt 3. snitt ved KK i Bergen og i den forbindelse har jeg blitt spurt om jeg ønsker sterilisering når de tar snittet. Dette ble også en venninne av meg spurt om nå i høst. Så jeg tror dette er noe de tar opp på innskriving dagen før eller tidligere i svangerskapet og ikke noe problem å få til når man tar keisersnitt."
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.