PDA

Vis full versjon : ...nervøs, jeg...

Mini
07-03-2003, 20:24
Hei.

Jeg vet det sikkert ser verre ut i emneboksen enn det egentlig er, men...
Jeg har nå endelig fattet mot og bestilt min første svangerskapskontroll, på tide siden jeg er 10+1 allerede. Men det har seg nå sånn at jeg er veldig redd for å gå til legen generelt, ubehagelig! Selv om jeg ikke går dit fordi jeg er syk denne gangen. :D Men det er jo likevel helt nytt og ukjent for oss! (heldigvis skal gutten min bli med å holde meg i hånda.)
Jeg lurer herved på hva jeg skal forberede meg på. HVe den første kontrollen går ut på, og dette høres kanskje litt teit ut, men forslag til spørsmål... Det er jo så mye jeg lurer på, :???: , men når jeg først prøver å formulere dem og skrive de ned sier det stopp!

Huff! Gleder meg til etter dette, ja. Hvis alt er i orden selvsagt.

Har også ventet med å fortelle foreldre at vi skal ha barn, men jeg sa til de i går at jeg skulle til legen (klarte ikke vente) for å ta en test bl.a. De hadde hatt mistanker en stund...
Foreldre merker alt! :) Gleder meg til å kunne fortelle de på onsdag at det er en baby der! De virket så håpefulle på mine vegne, og sine...

Onsdag er dagen!
Gleder meg litt, men er som sagt ikke så begeistret for leger.

Ekelt og greit: hva venter meg?

På forhånd takk for alle svar...

:findag:

benped
07-03-2003, 23:24
Hei du. Kom deg til legen med smil i munn. Jeg ventet en måned før jeg gikk til legen, grunnet vurdering for/imot abort. Valget var egentlig gitt på forhånd, og legen var den første jeg pratet med. Første besøk til legen er mest samtale hvor dato for termin fastsettes, barnefarens personalia registreres mm. Det andre besøket var blodprøver i hytt og vær, sjekk av blodtrykk mm. Ingenting å være redd for. Det er gjerne en "trollet ut av esken" følelse. Nå er alt registrert. For meg gjorde det virkelighetsforankringen til det faktum at jeg var gravid lettere. Så bare kom deg av gårde:-)

Nutrisse
08-03-2003, 20:46
Mange leger liker å ha en dobbelttime første gang en graivd kommer. Det er ganske mye å gå gjennom og fylle ut av papirer!
På min første kontroll tok de svangerskapstest av en urinprøve jeg hadde med. Du kan ta med urinprøve hvis du vil, men ikke alee syns dette er nødvendig første gangen. Så fylte vi ut opplysninger på helsekortet for gravide. Her blir det ført på nye opplysninger etter hver kontroll. Dessuten målte legen blodtrykket og veide meg. Og så tok jeg de ordinære blodprøvene som alle gravide må. Kontroll nr. 2 hadde jeg underlivskontroll, som også er helt vanlig.
Lykke til på din kontroll. Kan tenke meg det går veldig bra.. det er jo tross alt en hyggelig ting å besøke legen for.:)

Sebkez
02-04-2003, 02:59
men alikevel tenkte jeg at jeg skulle skrive ned noen ord til deg, for å se om det kan være en løsning.

Jeg husker godt denne timen, hos meg var det veldig spesielt fordi jeg hadde litt magevondt samtidig som jeg hadde frysi en del, så jeg regnet med at jeg kunne ha en infeksjon, Leverte urin prøven og så sier kontor søsteren til meg over tlf et par tiomer etterpå at det var greit, men om jeg var klar over at jeg var gravid.

Vel det var den historien, jeg hadde mange sommerfugler i magen jeg da jeg hadde første timen, enda dette er andre gangen jeg er gravid så langt.

Hadde ikke gyn undersøkelse i det hele tatt, så det var mest prat.
Og utfylling av helsekortete,

Lykke til videre i svnagerskapet

Filifjonk
04-04-2003, 15:33
Er ikke farlig i det hele tatt. Bare innrøm for legen at du er litt nærvøs. Siden alt er så nytt og slikt. Og mens du sitter der kommer sikkert alle spørsmålene ut seilende på ei fjøl. Kan hende barenfaren også har ting han lurer på. Ingen krise om du ikke får formulert spørsmålene dine første gang. Det kan du ta opp seinere eller du kan stille spørsmål her.. Mange som kan svare her vet du.